ابراهیمیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

اعلام آمادگی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای با ارسال نامه به شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اخیرا نامه‌ای از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان واصل شده که ظاهرا حکایت از این دارد مقدمات برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای 2 حوزه انتخابیه فراهم شده و وزارت کشور آمادگی خود را اعلام کرده است.

"نجات‌الله ابراهیمیان" در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، در تشریح آخرین وضعیت انتخابات حوزه‌های انتخابیه "تفت و میبد"  و "نهاوند"، اظهار داشت: اخیرا نامه‌ جدیدی از سوی وزارت کشور به شورای نگهبان واصل شده که ظاهرا حکایت از این دارد که مقدمات برگزاری انتخابات این 2 حوزه  فراهم شده و وزارت کشور آمادگی خود را اعلام کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: این شورای در جلسه‌ای که به زودی تشکیل خواهد شد، نظرش را در مورد انتخابات 2 حوزه انتخابیه اعلام می‌کند.

وی افزود: بهتر است تا زمانی که این مکاتبات به دست شورای نگهبان برسد و در جلسات شورای نگهبان مطرح شود، صبر کنیم و ببینیم که محتوای نامه جدید وزارت کشور چیست.

ابراهیمیان ادامه داد: ما منتظر هستیم تا مکاتبات وزارت کشور در جلسه شورای نگهبان مطرح شود، سپس بنده نظر و تصمیم نهایی این شورا را اعلام خواهم کرد.

وی تصریح کرد: در رابطه با برگزاری انتخابات میان دوره‌ای حوزه‌های انتخابیه "تفت"، "میبد" و نهاوند" ما اعلام کردیم که اگر ممکن نیست ما نیز مخالفتی نداریم، چرا که ارزیابی آن برعهده ما نیست و تنها ارزیابی برعهده وزارت کشور است.

ابراهیمیان اظهار داشت: چند روز قبل نامه‌ای به شورای نگهبان واصل شد، از این نامه چنین برداشت می‌شد که انجام انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در این حوزه‌های انتخابیه با دشواری‌هایی مواجه است، اما این برای شورای نگهبان تکلیف ایجاد نمی‌کند.
 
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا این شورا در کمیته بررسی انتخابات میان دوره‌ای "تفت و میبد" و "نهاوند" در مجلس شورای اسلامی حضور دارد یا خیر، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم شورای نگهبان در این جلسات حضور ندارد و ضرورتی نیز برای حضور شورا در این جلسات نیست.  

این در حالی است که پیشتر محمدجواد کولیوند در پی اعلام وزارت کشور مبنی بر لغو برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس در دو حوزه انتخابیه "تفت و میبد" و "نهاوند" به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: طبق قانون باید انتخابات میان دوره‌ای 2 حوزه انتخابیه برگزار شود.

وی افزود: تبصره 4 ماده 8 قانون انتخابات مجلس تاکید دارد هر گاه حوزه‌ی انتخابیه‌ای کاملا فاقد نماینده شد باید در آن حوزه با هماهنگی وزارت کشور و شورای نگهبان ظرف 7 ماه انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار شود.

نائب رئیس کمیسیون شوراها در مورد اینکه وزارت کشور می‌گوید لغو برگزاری انتخابات مذکور به دلیل مباحث بودجه‌ای است، تصریح کرد: بعید می‌دانم هزینه‌ برگزاری این انتخابات آنقدر زیاد باشد که وزارت کشور نتواند برگزار کند.

وی افزود: زمانی که برای برگزاری انتخاباتی بودجه اختصاص پیدا می‌کند، بودجه انتخابات میان دوره‌ای نیز پیش‌بینی می‌شود.

کولیوند اظهار داشت: موضوع انتخابات میان دوره‌ای دو حوزه انتخابیه "نهاوند" و "میبد" موضوع جدیدی نیست که وزارت کشور می‌گوید به خاطر مباحث بودجه‌ای برگزار نمی‌کنیم.

نائب رئیس کمیسیون شوراها خاطر نشان کرد: در این رابطه وزیر کشور و مسئولان برگزاری این انتخابات را به مجلس دعوت خواهیم کرد تا در این باره توضیح دهند.

وی اظهار داشت: بعد از پایان تعطیلات مجلس موضوع را پیگیری خواهیم کرد که آیا صرفا بخاطر مباحث بودجه‌ای این انتخابات لغو شده است یا دلایل دیگری دارد.

امیر خجسته نماینده همدان نیز با اشاره به آخرین وضعیت برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در 2 حوزه انتخابیه، به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: در حال رایزنی و مذاکره با وزارت کشور و شورای نگهبان هستیم تا استدلال‌های آنها را در مورد چرایی عدم برگزاری این انتخابات بشنویم.

وی ضمن غیرقانونی خواندن اقدام وزارت کشور در مورد برگزار نکردن انتخابات مذکور، تصریح کرد: پس از انجام این مذاکرات، تصمیمات مقتضی اعلام خواهد شد.

همچنین دخیل‌عباس زارع‌زاده‌مهریزی با اشاره به تصمیم وزارت کشور مبنی بر عدم برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در دو حوزه انتخابیه فاقد نماینده" تفت و میبد" و" نهاوند"؛ این اقدام را غیر قانونی خواند و به باشگاه خبرنگاران  گفت: برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در این دو حوزه، مصوبه مجلس است که به وزارت کشور نیز ابلاغ شده و با توجه به اعلام آمادگی این وزارتخانه قرار بر این بود که این انتخابات قطعا برگزار شود.   
 
وی با بیان اینکه وزارت کشور علی‌رغم اعلام آمادگی قبلی در یک اقدام غیر منتظره به بهانه نداشتن اعتبارات بودجه‌ای، برگزاری این انتخابات را ملغی کرده و در روز ثبت‌نام به نامزد‌ها اعلام شد که این انتخابات برگزار نمی‌شود، ادامه داد: متاسفانه بر اثر این تصمیم عده‌ای متضرر شدند، چرا که نامزدهای انتخاباتی ملزم هستند 6 ماه قبل از برگزاری انتخابات از شغل خود استعفا دهند.   
 
سخنگوی کمیسیون شورا‌ها  با بیان اینکه این اقدام خلاف قانون و اخلاق است، گفت: در عرف اجتماع این پسندیده نیست که شهر یا منطقه‌ای را متوقع کنند و پس از اعلام آمادگی عده‌ای برای نامزدی در انتخابات، موضوع کلا ملغی شود، چرا که این اقدام، جامعه را نسبت به دولت و کارگزاران بدبین خواهد کرد.   
 
زارع‌زاده با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات نیاز چندانی به اعتبارات بودجه‌ای ندارد، اظهار داشت: رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در حال رایزنی با وزارت کشور است که مشخص شود دلیل این تصمیم وزارت کشور چه بوده است.

اضافه می‌شود، حجت‌الاسلام سید جلال یحیی‌زاده فیروز‌آبادی نماینده مردم شهرستان‌های تفت و میبد و مهدی سنایی نماینده مردم شهرستان نهاوند در مجلس نهم بودند.

پس از درگذشت حجت‌الاسلام یحیی‌زاده و انتخاب سنایی به عنوان سفیر ایران در روسیه، این دو حوزه انتخابیه فاقد نماینده در مجلس شورای اسلامی شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار