اردبیل/

رنج بافت ترنج/امیدها برای رونق صنعت فرش دستباف اردبیل

قالی بافی در اردبیل پیشینه ای طولانی دارد و از حدود 400 سال قبل با طرح های قفقازی، قیچی، شیخ محمد، اوچ گل و انواع طرحهای شکسته و هندسی با رنگهای سیر و زنده تولید شده است که برخی از این آثار بجا مانده هنوز هم زیبایی خاصی دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ اما مشکلات بازاریابی و صادرات این کالای اصیل ایرانی، ثبت نشدن ویژگی های فرش اردبیل به عنوان میراث معنوی کشور، دستمزدهای کم بافندگان در قبال کار ظریف و طاقت‌فرسا و کمبود نقدینگی از جمله مشکلات این صنعت در استان است.

خانم محمدزاده بانوی 54 ساله که از 14 سالگی قالی می بافد، با بیان اینکه فرشبافی هنری است که می تواند به اداره امور خانواده کمک کند، افزایش سقف تسهیلات پرداختی به فرشبافان را خواستار می شود.

شمس الدین علیزاده یکی دیگر از بافندگان فرش گفت: با وجود افزایش محسوس قیمت فرش در دو سال اخیر هنوز هم بافندگانن تولیدات خود را پایین تر از ارزش واقعی به دست دلالان می‌سپارند و این واسطه‌ها هستند که سود ناشی از زحمات بافندگان فرش را به جیب می‌زنند.

اگرچه فرش اردبیل هنوز به جایگاه درخور خود دست نیافته و تولید کنندگان و فروشندگان فرش با پاره ای از مشکلات مواجه‌اند اما از سه سال گذشته تا به امروز دستگاههای مسئول فعالیت‌هایی را برای حمایت از فرشبافان آغاز کرده اند و علاوه بر آن شرایط امیدوار کننده‌ای برای رونق گرفتن صنعت فرش دستباف ایجاد شده است.

به عنوان مثال دو سال پیش یکی از آرزوهای دیرینه فرشبافان برآورده شد و دولت در حمایت از آنها قانون بیمه کامل فرشبافان را به اجرا درآورد و در این مدت بیش از 12 هزار نفر از بافندگان فرش استان اردبیل زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی استان اردبیل و یکی از تولید کنندگان و تاجران فرش اردبیل افزود: تا 40 سال پیش صنعت قالیبافی اردبیل در اوج خود بود اما به تدریج نزول کرد ولی خوشبختانه در سه سال اخیر دوباره شاهد صعود صنعت قالیبافی در اردبیل هستیم.

وثوقی ایرانی گفت: در سال های اخیر نقدینگی در بازار داخلی کشور زیاد شد و از آنجا که فرش دستباف و تابلو فرش کالایی لوکس محسوب می شود، تقاضا برای انواع فرش زیاد شد.

وی افزود: در سال های گذشته قیمت فرش حدود 3 برابر افزایش یافته و در نتیجه دستمزد بافندگان هم بیشتر شده و انگیزه آنها را افزایش داده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: درحال حاضر در این استان حدود 35 هزار نفر بصورت نیمه وقت یا تمام وقت در حرفه های صنعت فرش مشغول به کارند.

سیدی افزود: اکنون بیش 3 هزار کارگاه خانگی در زمینه تولید فرش دستباف در استان فعالند و براساس ارزیابی‌های انجام شده این استان با تولید 100 تا 120 هزار مترمربع فرش دستباف در سال، رتبه هشتم کشور را دارد.

در سالهای اخیر فعالیت هایی هم برای ارایه آموزشهای لازم به فرش بافان در حال انجام است

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان فرش دستباف استان اردبیل تصریح کرد: در دو سال گذشته بیش از 9 هزار نفر از بافندگان فرش دستباف در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه از مراکز فنی و حرفه‌ای شدند و تاکنون 32 هزار بافنده فرش در این استان کارت معتبر قالیبافی گرفته‌اند.

اژدرحسنی با بیان اینکه قالی بافی بیشترین سهم را در طرح مشاغل خانگی به خود اختصاص داده است، از کم بودن تسهیلات اعطایی به قالی بافان در این طرح گله کرد.

اما آنچه که بافنده، فروشنده، تولید کننده، تاجر و صادرکننده آن را در بهبود وضعیت فرش و فرشبافی موثر می دانند رونق صادرات است.

کارشناسان معتقدند افزایش مهارت نیروی انسانی شاغل در این بخش ، تبلیغات و بازاریابی مناسب برای فرش ایرانی که فرش اردبیل هم جزئی از آن است و همچنین استفاده از طرح های مورد پسند بازارهای خارجی باعث افزایش صادرات و اشتغالزایی در این بخش می شود.

همچنین به اعتقاد کارشناسان، ثبت معنوی فرش اردبیل و طرح های آن یکی از اقداماتی است که باعث برند سازی برای این محصول می شود و در افزایش صادرات آن موثر خواهد بود.

حسن زاده کارشناس فرش، تحقق این مهم را برای دفاع از حقوق مالکیت معنوی طراحان و تولید کنندگان فرش اردبیل ضروری می داند.

وی داشتن چله پشمی و تمام پشم را مشخصه اصلی فرش اردبیل عنوان کرد و افزود: این ویژگی می تواند شاخصی برای ثبت ملی فرش اردبیل باشد و صادر کنندگان فرش اردبیل هم نیازمند معرفی ویژگی های خاص این فرش برای رقابت در بازار هستند.

راه اندازی نمایشگاه دایمی عرضه فرش دستباف اردبیل در شهرهای بزرگ کشور هم راهکاری است که استاندار اردبیل برای حمایت از فرشبافان این استان پیشنهاد می کند.

خدابخش گفت: برگزار‌کنندگان نمایشگاه می توانند با ارائه اطلاعات دقیق سبب رونق کسب و کار و افزایش فروش داخلی فرش دستباف شوند.

در شرایط حاضر اگر چه امیدها برای رونق صنعت فرش دستبافت اردبیل بیشتر از گذشته شده است اما بافندگان فرش در انتظار حمایت‌های بیشتری هستند تا این امیدها روز به روز قوت بیشتری بگیرد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اردبیل ، رونق ، فرش ، دستبافت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.