مدیر سازمان میراث فرهنگی و صنایع دست همدان:

نشان تجاری و بسته بندی صنایع دستی به کار جدی نیاز دارد

"سروش مقدم" گفت: با توجه به اینکه در برخی مواقع سایر کشور‌ها تولیدات نامرغوب خود را با نام ایران وارد بازر می‌کنند باید در بخش نشان تجاری و بسته بندی خود را از تولیدات سایر کشور‌ها متمایز کنیم.

ریحان سروش مقدم مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران ضمن تاکید بر کسب موفقیت‌های بسیار استان در این زمینه تلاش برای شناخته شدن صنایع دستی در داخل و خارج از کشور را با اهمیت دانست و گفت: استان همدان بعد از اصفهان قطب صنایع دستی کشور است و در حال حاضر بیش از 155 رشته صنایع دستی در همدان فعال است که از جمله می‌توان سفال، چرم، مبل منبت، تراش سنگ‌های حقیقی و..... را نام برد.
 
وی ادامه داد: این استان 21 نشان ملی و 10 نشان اصالت یونسکو را اخذ کرده است، در مجموع 20 هزار کارگاه و 35 هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند و به طور کلی صنایع دستی 10 در صد صادرات غیر نفتی استان را شامل می‌شود.
 
وی واردات بی رویه صنایع دستی از کشورهایی همچون چین، ترکیه و پاکستان را سبب تضعیف صنایع داخلی و بزرگترین مشکل در این زمینه دانست واظهار داشت: با توجه به مطرح بودن نام ایران در این زمینه، برخی کشورها تولیدات خود را با نام ایران وارد بازار می‌کنند که داشتن نشان تجاری ما را بیش از هر زمان دیگری ضروری کرده است. از سوی دیگر نیز صنعت  بسته بندی نیز در این زمینه با مشکلاتی مواجه است که برای هر دو مساًله به صورت جدی در حال فعالیت هستیم.
 
وی گفت: در حال حاضر تلاش برای گسترش همخوانی میان ضائقه‌ی مخاطب و تولیدات هنرمندان هستیم و معتقدیم که باید فاصله‌ی موجود کاهش یابد. وی خلاقیت و نوآوری و به روز بودن طراحی‌ها بالا بردن سطح آموزش برای هنر جویان در این حوزه را از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی استان همدان دانست.
 
وی با تاکید بر فعالیت بیش از 250 رشته از 350 رشته‌ی صنایع دستی در کشور، از فراموش کردن تعدادی از آنها ابزار نگرانی کرد و گفت: صنایع دستی به جز اشتغال زا بودن  و رونق صادرات بخش عظیم هویت و ثروت ملی ما محسوب می‌شود و ما هر قدر هم در این زمینه زیاد تلاش کنیم باز هم کم است.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار