در اطلاعیه روابط عمومی معاونت سنجش و پذیرش عنوان شد

افزایش ظرفیت دوره دکتری محیط زیست با توجه به گسترش رشته

در خصوص نامه سرگشاده برخی از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد به سرپرست وزارت علوم، نجفی مبنی بر افزایش ظرفیت 8 برابری رشته علوم محیط زیست روابط عمومی پاسخی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد؛" با توجه به توافقنامه های صورت گرفته مابین وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی در سال 93 در تعداد 1256 رشته/محل مصوب دکتری تخصصی ظرفیت پذیرش دانشجو به 12000 هزار نفر افزایش یافته که بر این اساس تنها 7/1 نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. لذا افزایش ظرفیت در مورد کل رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی بوده است و به یک رشته خاص محدود نمی شود.

علاوه بر این بر اثر تجمیع واحدهای علوم تحقیقات که حاصل تکمیل کادر اعضای هیات علمی این واحدها بوده است هم افزایی‌ای صورت گرفت که باعث ایجاد ظرفیت‌های جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی شده است. اما در خصوص رشته محیط زیست باید در نظر داشت که این رشته در سال گذشته صرفاً در گروه منابع طبیعی با عنوان محیط زیست در واحد علوم و تحقیقات ارائه شده است در حالیکه در سال جدید این رشته با سه گرایش: آلودگی‌های محیط زیست، تنوع زیستی و آمایش محیط زیست ایجاد شده است. ضمن اینکه با توجه به هدف گذاری‌های كلان كشور افزایش تعداد رشته/ محل ها از یکی به شش رشته/محل در گرایش آلودگی (علوم تحقیقات تهران، اهواز، یزد، همدان، کرمانشاه، دماوند) و دو رشته/ محل در گرایش تنوع زیستی (تهران و اراک) و گرایش آمایش در واحد علوم تحقیقات تهران امری ضروری محسوب می‌شود.

لذا وقتی در کشور متخصص در گرایش‌های محیط زیست به حد كافي وجود ندارد، این ایجاد گرایش هرگز به معنای محدودیت در بازار کار نبوده بلکه به نوعی ظرفیت و پتانسیل جدید در این حوزه مطرح می‌شود. با توجه به نکات ارائه شده قابل تأمل است که افزایش گرایش در رشته‌های جدید باعث پایین آمدن کیفیت نخواهد شد و كنترل ورود به دانشگاه يك نگاه انحصارطلبانه است كه عده قليلی در كشور آن را مطرح مي كنند. در حاليكه اين اعتقاد باعث ايجاد تبعيض در كشور و عدم دسترسي همگان به تحصيلات تكميلي خواهد شد. بايد درنظر داشت آنچه در دوره دکتری مهم است تلاش و کوشش خود دانشجوست. ضمن این که ما در رشته های جدید به کیفیت توجه داشته و ظرفیت استاندارد را فقط 5 نفر در هر کلاس درنظر گرفته ایم. لذا كميت و كيفيت در دانشگاه آزاد اسلامي بصورت توأمان مدنظر قرار گرفته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.