تبریز/

دوام کمتر کود گوسفندی در مقایسه با سایر کودهای دامی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سرعت تجزیه و پوسیدگی کود گوسفندی زیاد و دوام آن در خاک کمتر از سایر کودهای دامی است.

سعید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود:  نكته جالب درمورد كود گاوي اين است كه ارزش كل مقادير مواد مغذي موجود در كود گاوي از مجموع ارزش تک تک آنها به تنهايي بيشتر است.

وی تشریح کرد: کود حیوانی را به طور معمول در زمان شروع عملیات تهیه بستر تا حداقل یک ماه قبل از کاشت بر سطح خاک می باشند و با وسایلی مانند گاو آهن، دیسک یا کولتیواتور با خاک سطحی و تا عمق حدود 15 سانتیمتری مخلوط می نمایند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: در زراعت های کوچک و سنتی کود حیوانی را به صورت کپه هایی در مزرعه قرار می دهند و سپس آنرا با بیل بر سطح خاک پراکنده ساخته و با خاک مخلوط می کنند.

وی تجزیه سریع کود دامی را عاملی برای مسمومیت گیاه دانست و افزود: تجزیه سریع کود دامی سبب آزاد شدن آمونیاک و تجمع آن در مجاورت ریشه ها شده و موجب مسمومیت گیاه می شود.

سلیمانی از مزایای دستگاه کودپاش حیوانی گفت و تاکید کرد: در زراعت های مکانیزه از دستگاه کودپاش حیوانی استفاده می نمایند، دستگاه کودپاشی حیوانی مانند یک تریلر است که در کف آن یک نوار نقاله قرار دارد، نوار نقاله کود را به سمت عقب و خارج از تریلز هدایت کرده و روی یک مارپیچ گریز از مرکز می ریزد و چرخش مارپیچ کود را به اطراف پرتاب می کند.

 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: کود ، گوسفندی ، دامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.