مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی:

مبلغ کارمزد دریافتی از پایانه های فروش به اندازه هزینه دو پیامک فارسی است

حکیمی گفت: این را در نظر بگیرید که این مبلغ کارمزد تعیین شده در حد هزینه دو پیامک فارسی است پس آنچنان مبلغ زیادی نیست که به فروشندگان تحمیل شود.

ناصر حکیمی  مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص کارمزد دریافتی از پایانه های  فروش از فروشندگان گفت:‌ دریافت کارمزد برای آبان امسال برنامه ریزی شده  و مبلغی که کسر می‌شود بین 100 تا 120 تومان به اعضای هر تراکنش می‌باشد و درصدی از مبلغ فروش نیست و به میزان تراکنش بستگی ندارد.
 
وی در ادامه در خصوص علت دریافت این مبلغ و حذف یارانه این پایانه ها گفت: علت دریافت این کارمزدها این است که این شبکه به شدت مورد کاربری قرار می‌گیرد و در نتیجه احتیاج به نگهداری دارد و هزینه های نگهداری و بازسازی شبکه با توجه به مستهلک شدن دستگاه های pos بالا رفته و یارانه ای که به بانکها برای نگهداری به شبکه پرداخت می شود جواب گو نیست.
 
حکیمی افزود:‌ علیرغم اینکه علاقمند به ادامه رویه گذشته هستیم اما چاره‌ای جز دریافت بخشی از قیمت تمام شده از فروشندگان نداشتیم و این نکته هم حایز اهمیت است که این تراکنش از حساب فروشنده دریافت می‌شود نه خریدار.
 
وی در ادامه تاکید کرد: این مبلغ متوجه 70 میلیون شهروندی که برای این دستگاه استفاده می ‌کنند نمی شود  بلکه حدود 2 میلیون واحد صنفی که از پایانه های فروش استفاده می کنند به ازای هر تراکنش مبلغ 100 تا 120 تومان را که کمتر از مانده گیری است بابت خدماتی که روی پایانه ای فروش می گیرند دریافت می شود.

این را در نظر بگیرید که قیمت هر پایانه ای که در فروشگاه ها نصب شده 700 هزار تا 1 میلیون تومان است که به صورت رایگان برای آن ها نصب می شود و بعد از این هم همین روال ادامه خواهد یافت اما این را در نظر بگیرید اگر کسی بخواهد استفاده از این دستگاه را کنار بگذارد و از مردم پول نقد دریافت کند به ضرر خودش است.

حکیمی ادامه داد: زیرا ممکن است مردم پول نقد مورد نیاز را در اختیار نداشته باشند و به فروشگاه دیگری مراجعه کنند.

وی افزود: نکته بعدی این است که اگر فروشگاه فقط پول نقد دریافت کند، جمع آوری و فرستادن به حساب مورد نظر در بانک هزینه ای به مراتب بیشتر از این کارمزدهای پرداختی دارد.

به نظر می رسد کیفیت خدماتی که روی پایانه های فروش داده می شود به قدری بالا است که این هزینه های جزیی دریافتی که برای بهبود شبکه استفاده می شود بسیار ناچیز است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: احساس من این است که فروشندگانی که مخالف اجرای این طرح هستند از مبلغ کارمزد دریافتی مطلع نیستند و مبلغی که برای کارمزد دریافت می شود واقعا ناچیز است و به نظر ما هم بعید است که فروشندگان کاری کنند که خود و خریداران را به سمت وجه نقد سوق دهند.

وی ادامه داد: این دغدغه و نگرانی که بین فروشندگان ایجاد شده از نظر من ناشی از شایعه هایی است که در خصوص اجرای این طرح ایجاد شده است.

این را در نظر بگیرید که این مبلغ کارمزد تعیین شده در حد هزینه دو پیامک فارسی است پس آنچنان مبلغ زیادی نیست که به فروشندگان تحمیل شود.

ناصر حکیمی ادامه داد: فروشنگان ذی نفع اصلی این طرح هستند و از نظر من مطمئنا مشکلی پیش نخواهد امد تا بخواهیم با متخلفین برخورد کنیم.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایل تعیین این کارمزدها این است که فروشندگان مجبور شوند تا از تعداد پایانه های خود بکاهند و از باکیفیت ترین دستگاه های pos استفاده کنند.

وی یادآور شد: اگر فروشنده متخلفی در اجرای این قانون باشد، خریداران می توانند به سامانه شاپرک اطلاع دهند تا رسیدگی شود.

حکیمی افزود: در هیچ جای دنیا از خریدار کارمزد دریافت نمی شود و تمامی کارمزدها و حتی هزینه های نصب هم بر عهده فروشنده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: حکیمی ، فناوری ، خورپرداز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهين
۰۸:۱۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
تو دوره اي كه همه دنيا رو به الكتريكي شدن پرداخت ميروند ما بايد از اين به بعد براي اينكه كارمزد ندهيم صف بكشيم جلوي بانكها و خودپردازها خيلي جالب كار ما ديگه هيچ پذيرنده اي از كارتخوان استفاده نميكنه و بايد توصف دراز بانك عمر خودمون رو تلف كنيم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۰۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
یه جور دزدیه دیگه..
Iran (Islamic Republic of)
محمدl
۰۶:۵۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
سلام:متاسفانه درکشور مااول هر کاری همین روال را دارد ! رایگان - هزینه پیامکی -وبعد... ! مگرفروشنده ارث باباش را میفروشد تاهزینه پیامکی را پرداخت کند !؟ به همین بهانه اجناس راگرانتر میفروشد . نمونه دیگر بنزین گران میکنیم یارانه میدهیم -یارانه قطع-هزینه بهداشت میدهیم ! شما بررسی کنید بنزین و هزینه بهداشت عربستان چه مبلغی است ! ؟
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۶:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
اولا سودی که بانکها از کم شدن رفت آمد مردم به بانکها و کم کردن کارمندها به دست میارن خیلی بیشتر از این مبلغ هست.
ثانیا اگر قرار که کارمزد دریافت بشه آخر هر ماه سر جمع کم بشه . برای ما که با نرم افزار حسابداری کار میکنیم و به ازای هر تراکنش باید یک سند کارمزد ثبت کنیم واقعا سخته
Iran (Islamic Republic of)
درجستجوی حقیقت
۰۶:۲۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
آقای حکیمی طوری منت سر فروشندگان میگذارند که انگار کار خارق العاده ای انجام داده اند و یا از یک مجرم وجهی را به عنوان مجازات میگیرند.منت به اینکه بانکها با هزاران میلیارد پولی که از طریق همین کارتخوانها به دستشان میرسد کاسبی میکنند و ریالی به صاحبان پول نمیدهند در عوض بر سر فروشندگان هم منت میگذارند و هم پول میگیرند.ایشان باید حساب کند که اگر فروشندگان بخواهند وجه نقد دریافت و به بانکها ببرند سیستم بانکی باید چند نفر را برای هر شعبه استخدام کند تا بتوانند خدمات به مشتریان بدهند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
خب اين هزينه فوق كه همانند نوشيدن آب به انحاي مختلف توسط كاسبين از مردم گرفته ميشود .
چند سال پيش به خاطر دارم كه بانك مركزي مستندي در ارتباط با اسكناس پخش ميكرد و ضرر و زيان دست به دست شدن اسكناس و در نتيجه منجر به سوزاندن اسكناسها كه با هزينه زياد چاپ ميشد ميبايست مجددا هزينه اي براي چاپ تامين ميشد. حال كه فرهنگ خريد با كارت در مردم جا افتاده چرا بايد بانك در اين باره سوءاستفاده كند اين در حالي است كه ارگاهاي مختلف مسئول از دست بانكها به دليل تخلفات كلافه شده اند اما بانكها صرفا قصد ايجاد دست انداز براي مردم را دارند. وقتي دو جوان كه قصد ازدواج دارند پشيبمان ميشوند .
به هر روي از جناب قاضي سراج رييس بازرسي كل كشور خواهشمند است است اين درخواست را مجدانه پيگيري نمايند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
لطفا آقای رئیس بانک مرکزی تعداد تراکنش ها را هم بگو تا درآمد حاصل از آن را برای شما محاسبه کنیم ببینیم با این پول شما چطوری این سامانه را بهسازی میکنید.......
Iran (Islamic Republic of)
milad
۰۱:۴۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
سلام
آخه کجا دو تا پیامک فارسی میشه 100 تا 120 تومان! نهایت دو پیامک فارسی بین 30 تا 40 تومان میباشد.
United States of America
محمد
۰۱:۳۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
یکی نیست به این اقا بگه مگه ما روزی یه تراکنش داریم که میگی به اندازه دو تا پیامکه عزیز من بنده در مغازم روزانه بالای 50 نفر از دستگاه استفاده میکنند اونم برای پولهای ناچیز که میشه روزی هفت هشت هزار تومن یعنی ماهی بالای دویست هزار تومان چرا قصه را اینجوری تعریف میکنید من که اگه این اتفاق بیفته هزینه را از مشتری میگیرم
Germany
ناشناس
۲۳:۱۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
پس اونایی که شارژ میفروشن جمع کنن برن.
Iran (Islamic Republic of)
میم خ
۲۳:۰۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
داداش هر پیامک فارسی 10 تومنه نه 50 تومن که دوتاش بشه 100 تومن
Iran (Islamic Republic of)
حسن پور
۲۲:۳۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
با سلام
پس اگر قرار باشد که هزینه کارمزد به حساب پذیرنده دستگاه باشد پس چرا خرید که انجام میشود بصورت آنی به حساب متصل به دستگاه واریز نمیشود ، وسود این چند وقتی که پول در حساب نیست به حساب چه نهادی واریز می گردد . چرا به جای این که کارمزذ زیاد میکنند خدماتی مثل انتقال وجه به منوی دستگاه اضافه نمیشود .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
دو میلیون دستگاه ضربدر میانگین 50 تراکنش روزانه برای هر دستگاه ضربدرحداقل 100تومان کارمزد هر تراکنش مساوی است با 5 میلیارد تومان درامد باداورده برای بانک مرکزی و شرکتهای واسطه. جالبه اجازه ورود افراد و شرکتهای دیگه رو نمیدن. از طرف دیگه بانک مرکزی یک اتاق 3در 4 که دستگاه اتوماتیک شبکه شتاب در ان قراردارد به ازاء تراکنشهای شتابی از بانکها کارمزد مفت و مجانی میگیره. بخور بخوریه برای خودش
Iran (Islamic Republic of)
حشمت اله منصوری
۲۲:۱۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
با سلام
مبلغ پیامک 100 یا120 ریال است برای شما گران حساب می کنند لطفا متن خبر را اصلاح کنید تا pos را در مغازه ها و مراکز خرید جمع نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
یک پیامک جون چندین انسان رو نجات میده. این دو پیامک شما خونه ای هم میسازه؟! جوونی رو سر کار میبره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
واقعا که بانک های ما چقدر به این یارانه ها نیازمند هستند
Iran (Islamic Republic of)
سجاد اسمعیلی
۲۱:۱۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
به نظر من اگه این واریز آنی دستگاه پوزها حل شه خیلی خوب میشه و پذیرندگان هم متضرر نمی شوند و ضمنا از این طرح هم استقبال می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۳
بااین کار همه گرایش پیدا میکنند به طرف اسکناس فکر میکنم هزینه چاپ اسکناس بیشتر از اینها باشه
آخرین اخبار