مروری بر گزیده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات ۳۰ شهریور؛

چرا فیلترینگ هوشمند نشد/ وایبر و واتس‌آپ فیلتر می‌شوند؟/ سرقت ستاره سابق بسکتبال آمریکا از فروشگاه اپل/ ورود آیفون ۶ به ایران ۲ روز پس از عرضه جهانی

دلایل نامه معاون قوه قضاییه به وزیر ارتباطات، مهلت یک ماهه وزیر برای فیلتر پیام‌رسان‌های موبایلی، راهکارهایی که هنوز خروجی ندارند، قیمت آیفون ۶ در بازار ایران، مقرر شد همراه اول و ایرانسل اضافه دریافتی سال قبل را به مردم عودت دهند، مُهر ۶ میلیون تومان بر پیشانی سرکرده آیفون خورد و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان و علاقمند به حوزه فناوری اطلاعات در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






اندروید بعدی رقیب اصلی IOS۸ در امنیت است
تسنیم/ نسخه بعدی سیستم عامل گوگل با عنوان اندروید L در رقابت کامل و شدیدی با IOS۸ در زمینه امنیت و حفاظت اطلاعات خواهد بود. نسخه بعدی سیستم عامل گوگل که به احتمال زیاد اندروید L است و در ماه آینده رونمایی می‌شود؛ این سیستم عامل دسترسی به اطلاعات کاربری را بدون مجوز صاحب دستگاه محدود و قطع می‌کند.

سخنگوی گوگل در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفته است که به مدت سه سال روی رمزگذاری کار کرده‌ایم و حتی کلیدهای بکارگیری شده روی دستگاه‌های اندرویدی قابل دسترسی و اشتراک توسط مجریان قانونی نیست. نیکی کریستوف گفته است که رمزگذاری به شکل پیش فرض در نسخه بعدی سیستم عامل ما فعال است و حتی نباید به فکر فعالسازی آن روی گوشی باشید زیرا به خودی خود فعال است.

اندروید گزینه‌های متعددی را برای رمزگذاری دستگاه‌ها از سال 2011 ارائه کرده اما به شکل پیش فرض روی آنها فعال نبوده است. البته در نسخه‌های قبلی هم راهکار رمزگذاری دیده شده بود اما آنقدر در لایه‌های پنهانی جای داده شده بود که کاربران کمی قابلیت فعالسازی آن را داشتند. بنابراین در نسخه جدید با توجه به اینکه به شکل پیش فرض امکانات رمزگذاری دیده شده، تنها کسانیکه گذرواژه دستگاه را بدانند قادر به دسترسی عکس‌ها، ویدئوها و ایمیل‌های موجود در سیستم خواهند بود.

با چنین اقدامی، اندروید در رقابت کامل با IOS8 که رمزگذاری را به صورت پیش فرض روی آیفون فعال می‌کند، قرار می‌گیرد و نگهداری در سطح بالایی از داده‌ها را فعال می‌کند. هر دو سیستم عامل رقیب، تقریبا دسترسی مقامات مجری قانون به انباره اطلاعاتی را غیر ممکن می‌سازد. اقدامات این چنینی توسط گوگل و اپل در راستای رشد تجارت شرکت‌های آمریکایی که روی حفاظت داده‌های شخصی تمرکز دارد، است. محصولات جدید این دو کمپانی برای مقاوم‌سازی در برابر برنامه‌های نظارتی دولت طراحی شده و در راستای کاهش دغدغه‌های مردم در برابر افشاگری‌های ادوارد اسنودن است.


مشاورین دانشگاهی در نگهداری شبکه زیرساخت باید کمک کنند
تسنیم/ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه تودیع و معارفه عضو هیات مدیره زیرساخت گفت: مطالبات مردم از شرکت ارتباطات زیرساخت بالاست و ما در رفع انتظارات مردم، مسئول هستیم. محمود واعظی در مراسم تودیع همتی عضو سابق هیات مدیره زیرساخت و معارفه آذری جهرمی عضو جدید هیات مدیره این شرکت گفت: برای بهینه‌سازی شبکه ارتباطاتی کشور نیازمند به کارگیری نیروهای متخصص و جوان در کنار همکاران خدوم شرکت ارتباطات زیرساخت هستیم.

وی با اشاره به سرعت مطالبات مردم و بهبود وضعیت نگهداری شبکه زیرساخت کشور افزود: پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت باید همگرایی‌های لازم را با یکدیگر داشته باشند. واعظی با تاکید بر نگاه علمی، فنی و همچنین  استفاده از مشاوران متخصص در شرکت زیرساخت ادامه داد: نیازمند مشاورین دانشگاهی هستیم که فارغ از مسایل اجرایی برای وضعیت شبکه زیرساخت و نگهداری آن، فکر کنند و ایده دهند.

واعظی استفاده از تولیدات داخلی را ضروری برشمرد و افزود: باید تلاش کنیم نسبت به تولید کنندگان داخلی منعطف باشیم و آنها نیز بتوانند به ما اعتماد کنند. وی در انتخاب جهرمی بر اصل تخصص و جوان گرایی تاکید کرد و گفت: تغییر به منزله ناراضی بودن از عملکرد افراد قبل نیست؛ بلکه می‌خواهیم سرعت پیشرفت را افزایش دهیم.

در این مراسم خسروی معاون وزیر و مدیرعامل زیرساخت، تغییر در جهت تحول و پیشرفت را ضروری برشمرد و افزود: مهندس همتی از ابتدای تشکیل شرکت زیرساخت جزء مدیران تاثیرگذار در این مجموعه بوده‌اند و در حوزه نگهداری و ترافیک، در چندین ماه خدمت خود، نقش ویژه‌ای را ایفا کردند.

وی با تاکید بر نگاه کارشناسی همتی درشرکت زیرساخت، ادامه داد: مهندس جهرمی نیز، از نظر هوشمندی جزو نخبگان در زمینه فناوری‌های جدید ارتباطی، هستند که قبلاً به صورت غیر مستقیم از نظرات کارشناسی ایشان استفاده کرده‌ایم.


چرا فیلترینگ هوشمند نشد/ وایبر و واتس‌آپ فیلتر می‌شوند؟
تسنیم/ تعلل در پیاده‌سازی سامانه پالایش مبتنی بر محتوا یا همان فیلترینگ هوشمند مسئولان قضائی کشور را مجبور کرد وارد عمل شوند تا با شبکه هایی که تخریب دین و فرهنگ مردم را نشانه گرفته اند برخورد کنند. شبکه‌ها و محیط‌های اجتماعی موبایل که این روزها از رونق بسیاری در بین کاربران برخوردارند، ملاک بسیاری برای خرید گوشی‌های هوشمند شده است تا جاییکه مصطفی امیری کارشناس بازاریابی یکی از برندهای موبایل می‌گوید تب خرید موبایل‌های هوشمند بیشتر ناشی از استفاده سرویس‌های اطلاع‌رسانی شده است.

وی معتقد است فردی که نیازی به اینترنت در طول روز ندارد و ماهیت کارش مبتنی بر ارتباطات حضوری یا فروش در محل است، نیازی به داشتن موبایل‌های هوشمند ندارد زیرا به راحتی با یک تماس و پیامک می‌تواند کارش را پیش ببرد. جالب است که استفاده از این نرم‌افزارها و سرویس‌ها به اندازه‌ای رایج شده که به قول هوشنگ مردانی روانشناس حاضر در پایتخت، بسیاری از جوانان عمر خود را پای این بسترها گذاشته‌اند و از کار و زندگی مانده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه اگر وایبر و تانگو را از عده‌ای بگیریم منزوی می‌شوند، گفت: روزی پسر جوانی حدودا 25 ساله برای مشاوره وقت قبلی گرفت و زمانیکه به مطب آمد از بیماری‌اش در اعتیاد به این نرم‌افزارها گفت. علی‌رغم یدی بودن شغل این جوان که در جوشکاری کار می‌کرد، سرویس‌های ارتباطی اجازه فکر و کار کردن به او نمی‌داد و خودش به انزوایش اعتراف کرد.

این روانشناس تصریح کرد: اکثر امورات رایج امروز به محیط این شبکه و سرویس‌ها کشیده شده و از این جهت اعضای خانواده‌ها روز به روز از یکدیگر دور می‌شوند. زمانیکه گفت‌وگو در خانواده‌ای به پایین‌ترین حد خود رسید و سر اعضا به پایین و روی موبایل خم شد، باید فکر چاره بود.

با توجه به اینکه اکثر سرویس‌های محبوب کنونی موبایل در خارج از کشور میزبانی می‌شود و عنان آنها در دست کسانی است که به نوعی بارها عناد خود را با جمهوری اسلامی ایران نشان داده‌اند، زمینه‌ای برای ورود موزیانه آنها به فرهنگ و اعتقادات مردم از طریق این ابزارها که هر کدام می‌تواند حکم سلاحی در مبارزات جنگ نرمی باشد، شده است.

زمانیکه مسئولان برای جلوگیری از پیشروی این اقدامات هدفمند و مشخص آستین بالا می‌زنند، برخی کارشان را مصداق محدودیت و جلوگیری از توسعه تکنولوژی عنوان می‌کنند اما بعید است که از خود پرسیده باشند آیا پیشرفت فناوری با تخریب فرهنگ و اعتقادات مذهبی، باز هم ارزشمند است یا خیر؟!

مصداق چنین برخوردی را در فیلترینگ یکی از سرویس‌های اجتماعی شاهد بودیم که به دنبال آن وزیر کشور هم به میدان آمد و جلوی چنین رویه‌ای ایستاد. وی عنوان کرد که با فیلترینگ چنین سرویس‌هایی مخالفیم و نماینده‌مان در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم مخالفت خود را ابراز کرده است زیرا کاربران قابل توجهی در کشور به این سرویس‌ها دل بسته‌اند.

البته هنوز هم جای سوال است که دل بستن عده‌ای از مردم به سرویس‌هایی که بعضا توسط کشورهایی چون رژیم صهیونیستی و با هدف تخریب نرم دین و فرهنگ مسلمانان توسعه یافته، ملاکی برای بها دادن به آنها می‌شود؟! آیا آنقدر توانمندی فنی کشورمان پایین است که متولیان امر خود را ناتوان از ورود به رقابت در این عرصه می‌بینند و حاضرند به دامان دیگر کشورها چنگ بزنند؟! توسعه بستر اطلاع‌رسانی اجتماعی نیازمند چه سرمایه‌گذاری عظیم و حمایتی است که مسئولان اجرایی حوزه فناوری اطلاعات دایه‌دار حقوق بسترهای خارجی در کشور می‌شوند؟!

قوه قضاییه و کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه که رفتاری هوشمندانه‌تر نسبت به این موضوع دارند و با توجه به رسالت‌شان که پیشگیری از وقوع جرم است، اخیرا طی نامه‌ای از سوی معاون اول قوه قضاییه به وزیر ارتباطات نگرانی‌های شان در ارتباط با سرویس‌هایی نظیر وایبر، واتس‌آپ و تانگو را اعلام کرده‌اند.

در نامه حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای آمده است " نظر به انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت، اخلاق اسلامی، امنیت عمومی و ... بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در هفته‌های اخیر از طریق برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌آپ، وایبر و تانگو که بعضا توسط دولت‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می‌شود و با عنایت به اینکه علی‌رغم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فراهم آوری امکان مسدودسازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه‌های موصوف و ارائه شبکه‌های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه‌های مذکور، مع‌الاسف تاکنون اقدام موثری به عمل نیامده است لذا در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فراهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های یاد شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی، در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد نمود."

کوتاهی ها در فراهم‌سازی پالایش هوشمند مبتنی بر محتوا، کار را به جایی رسانیده که قوه قضائیه صبر بیش از این را جائز نمی‌داند و اقدام به صدور دستور برای فیلترسازی سرویس‌های اجتماعی ظرف مدت یک ماه کرده است.


دستورالعمل واگذاری شماره‌های رند تصویب شد
تسنیم/ دستورالعمل واگذاری شماره‌های تلفن‌همراه و ثابت رند (مرتب) و مناسب از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد. سخنگوی این کمیسیون با اعلام خبر فوق گفت: این دستورالعمل به منظور یکسان‌سازی شرایط و روند واگذاری شماره‌های رند (مرتب) تلفن همراه برای تمامی اپراتورها و دارندگان پروانه تلفن همراه، شفاف‌سازی در قیمت‌گذاری این شماره‌ها و ضابطه‌مند شدن و برخورد یکسان با متقاضیان و آگاه ساختن آنان از شماره‌های رند موجود در هر اپراتور تصویب شده است.

علی‌اصغر عمیدیان درباره ویژگی‌های شماره‌های رند و مناسب افزود: شماره رند (مرتب) تلفن همراه و ثابت شامل شماره‌هائی است که به دلیل روان بودن یا داشتن موسیقی لفظی یا روابط عددی، به راحتی در ذهن افراد ثبت می‌شود و شماره مناسب شامل شماره‌هائی است که براساس نوع شماره، دارای متقاضی خاص بوده و قیمت آنها متفاوت از قیمت معمول در بازار است.

وی با اشاره به اینکه رند یا مناسب بودن شماره‌ها از سوی دارنده پروانه مشخص می‌شود، گفت: براساس مصوبه کمیسیون، دارنده پروانه می‌تواند براساس دستورالعمل اجرائی که توسط وی تهیه می‌شود شماره‌های تلفن همراه و ثابت رند (مرتب) و مناسب را بالاتر از قیمت‌های تعیین شده در پروانه و مصوبات کمیسیون واگذار کند.

او ضمن تاکید بر اینکه در دستورالعمل تهیه شده شرایط اطلاع‌رسانی عمومی، شرایط رقابتی عادلانه و روش واگذاری باید به صورت شفاف تعیین شده باشد تصریح کرد: این دستورالعمل قبل از اجرا از سوی دارنده پروانه، باید به تائید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی برسد.

دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات افزود: دارنده پروانه موظف است درخصوص شماره‌های رندی (مرتب) که براساس این مصوبه کمیسیون، واگذار می‌کند از طریق سایت خود یا سایر روش‌های اطلاع‌رسانی مناسب، اطلاع‌رسانی لازم را برای عموم انجام دهد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد تغییرات احتمالی شماره‌های رند در آینده اظهار کرد: دارنده پروانه در زمان واگذاری شماره رند (مرتب) یا مناسب موظف است از تغییرات شماره‌ها که ممکن است در آینده بنا بر ضرورت‌های مقرراتی یا فنی اتفاق بیفتد، مشترک را مطلع کند و در صورتی که بعد از واگذاری بنا بر ضرورت‌های مقرراتی یا فنی شماره وی تغییر کند، حتی‌المقدور شماره‌ای متناسب به وی واگذار کند.

وی مصوبه دستورالعمل واگذاری شماره‌های تلفن همراه و ثابت رند (مرتب) و مناسب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات راه برای تمامی دارندگان پروانه تلفن همراه و ثابت لازم‌الاجرا عنوان کرد و گفت: این مصوبه جایگزین مصوبات قبلی کمیسیون در این زمینه است.


سند چشم‌انداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای به شورای فضای مجازی رفت
تسنیم/ پیش‌نویس سند چشم‌انداز صنعت بازی‌های رایانه‌ای در افق ۱۴۰۴ که با همکاری شورای عالی اطلاع‌رسانی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تدوین شده است، هم اکنون در شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی است.

مستند حاضر چکیده‌ای از تحقیقاتی است که در طول بیش از دو سال و با استفاده از طیف‌های وسیعی از متخصصان صنعت بازی، توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام شده است و با بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود و نیز نقاط قوت و ضعف کشور، چندین راهبرد مختلف ارائه‌شده و در انتها نیز اقدامات عملی و اجرایی برای رسیدن به اهداف راهبردهای مختلف بیان شده است.

این سند که در قالب پیش‌نویس در حال بررسی در شورای عالی فضای مجازی است، با توجه به فرابخشی بودن سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، پس از تأیید نهایی ابلاغ خواهد شد. مأموریت، تعیین عوامل مؤثر بر مأموریت، تشریح عوامل مؤثر بر مأموریت، چشم‌انداز، نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، مهم‌ترین چالش‌های پیش رو و راه‌کارها، راهبردهای توسعه، راهبردهای استراتژی در برابر نقاط قوت داخلی و تهدیدات بیرونی و اقدامات در صنعت بازی‌های رایانه‌ای کشور از جمله بخش‌های این سند است.

بهروز مینایی رئیس هیات‌ مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در دیباچه این سند اشاره کرده است که با رشد صنعت بازی‌‌های رایانه‌ای بیش از 50 عنوان شغلی جدید در کشور ایجاد شده که این موضوع منتهی به اشتغال بسیاری از دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی، هنر و ادبیات نمایشی در صنعت بازی‌سازی شده است.

در صورتیکه این چشم‌انداز به عنوان هدفی جدی و واقعی در نظر گرفته ‌شده و منابع و امکانات لازم برای انجام راهبردهای معرفی‌شده فراهم شود، می‌توان امید داشت که در افق سال 1404، ایران بتواند از جایگاه قابل قبولی در بین کشورهای پیشرو در صنعت بازی‌سازی برخوردار باشد؛ این در حالی است که عدم توجه کافی به این حوزه و کوچک و بی‌اهمیت شمردن آن می‌تواند باعث نابودی این نهال ارزشمند شده و کشور را از دست پیدا کردن به چنین فناوری باارزشی محروم کند.


ورود آیفون۶ به ایران ۲ روز پس از عرضه جهانی/ قیمت ۴.۷۵ میلیون تومان
تسنیم/ آیفون۶ و ۶ پلاس در شرایطی وارد بازار ایران شده که هیچ فروشنده‌ای حاضر به قیمت دادن آن نیست و هنوز قیمت واحدی برای آن در نظر گرفته نشده است اما در این میان واحدی تجاری اقدام به فروش کرده است. کشش بازار ایران به سمت محصولات آیفون به حدی است که فعالان بازار موبایل یک هفته پیش از عرضه جهانی آیفون‌های 6 و 6 پلاس در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کردند "هر زمان این دستگاه عرضه جهانی شود، با اختلاف دو سه روز به کشور ما هم می‌رسد" و ظاهرا همین‌طور هم شده است.

اکثر فعالان بازار موبایل نمونه‌ای از این محصولات را در انبار خود برای فروش دارند اما گویی به دلیل یک دست نبودن نرخ‌های عرضه، مانع از ورود آیفون‌های جدید به پشت ویترین‌های مغازه‌ها شده‌اند. بنابراین اکثر فروشندگان بازار موبایل ایران و ایرانیان معتقدند که فروش این محصول تا انتهای هفته جاری نهایی می‌شود و متقاضیان به راحتی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های آنها خرید خود را انجام دهند.

برخی هم هستند که با دریافت رقمی به عنوان بیعانه، اسامی متقاضیان را برای دریافت رزرو می‌کنند اما تعدادشان بسیار محدود است هرچند رقم پیشنهادی آنها برای آیفون6 جذاب‌تر از برآورد دیگر فروشندگان به نظر می‌رسد. اما در این انتظار بازار برای خریداران، واحد تجاری در ولنجک از امروز اقدام به فروش آیفون‌های 6 و 6 پلاس کرده است.

این فروشگاه که دست به تبلیغات گسترده در سطح شبکه‌های اجتماعی زده است، محصولات خود را از کانادا، استرالیا و نیوزلند سفارش داده و هم‌اکنون هر کس که متقاضی آیفون باشد به راحتی می‌تواند تماسی با این واحد تجاری داشته و 40 دقیقه بعد، آیفون را در محل دریافت کند.

قیمتی که برای آیفون6 در سه رنگ طلایی، نقره‌ای و خاکستری توسط این فروشنده در نظر گرفته شده، 4.750.000 تومان است. فروش این فروشگاه به اندازه‌ای داغ است که هنوز قیمت آیفون6 پلاس آن مشخص نشده است اما کسانیکه خواهان آن باشند می‌توانند تا امروز عصر صبر کنند.


مالکیت سیم‌کارت‌های بیکار به ایرانسل بازمی‌گردد
تسنیم/ ایرانسل اطلاعیه‌ مهمی را به مشترکان خود داده که در صورت عدم توجه به آن، مالکیت سیم‌کارت‌شان به ایرانسل باز می‌گردد. استفاده از سیم‌کارت‌های خریداری شده ظرف بازه زمانی 90 روز یکی از مصوبات دولت در زمینه مالکیت مجدد سیم‌کارت توسط اپراتورها بوده به گونه‌ای که اگر فردی سیم‌کارتی را خریداری کند و ظرف این مدت زمان اقدام به فعالسازی یا استفاده از آن نکند، اپراتور مجددا می‌تواند شماره مورد نظر را به گردش فروش خود بازگرداند و مالکیت را برعهده بگیرد.

این قانون در راستای استفاده بهینه از منابع ملی صورت گرفته زیرا شماره‌های همراه نیز در قالب منابع ملی گنجانده شده و حتی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در نظر دارد امکان مانور سیم‌کارتی بین اپراتورها را فراهم آورد ؛ به این شکل که اگر مشترک همراه اول هستید به راحتی بتوانید در صورت صلاحدید با همان شماره خود به ایرانسل نقل مکان کنید.

حال با این اوصاف، ایرانسل اقدام به انتشار اطلاعیه‌ای مهم کرده که به این شرح است: "سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل که به مدت 90 روز منتهی به 31 خرداد 1393 استفاده‌ای از آنها نشده باشد، در صورت عدم فعالیت تا پایان روز 31 شهریور 1393، به مالکیت ایرانسل بازگردانده می‌شود." مشترکانی که مورد خطاب این اطلاعیه هستند، تنها یک روز فرصت دارند که سیم‌کارت خود را فعال یا حداقل تماسی را با آن داشته باشند.


مُهر ۶ میلیون تومان بر پیشانی سرکرده آیفون خورد
تسنیم/ آیفون۶ در حالی صبح روانه بازار ایران شد که آیفون۶ پلاس همچنان در سالن انتظار ماند و بسیاری از فعالان بازار موبایل نیز تنها به پیش فروش مبادرت ورزیدند و از تحویل محصول خودداری کردند. در حالیکه صبح امروز فروش رسمی آیفون6 در ایران کلید خورد و هم‌زمان نزدیک به 20 فروشنده در سطح شهر تهران اقدام به فروش این محصول  کردند اما همچنان فروش آن در بازارهای رسمی و بورس موبایل با کندی پیش می‌رود.

بازارهای علاء‌الدین، ایران و ایرانیان در حالی رقابت بر سر آیفون را واگذار کردند که خودشان هم از این موضوع چندان ابراز رضایت نمی‌کنند و بنابراین حاضر به از دست دادن مشتریان بالقوه موجود در بازار نیستند. هم‌اکنون اگر مایل به خرید آیفون6 و 6 پلاس باشید و سری به این بازارها بزنید ممکن است محصولی عایدتان نشود اما بالاخره فروشنده‌ای پیدا می‌شود که شما را یک لنگه پا نگاه دارد تا محصول از راه برسد.

البته بسیاری معتقدند که محصول را در انبار دارند اما دلیل‌شان برای تعلل این است که برچسب قیمتی یکسان نشده و همچنان نمی‌توانند نرخ قطعی برای فروش معرفی کنند. معدود فروشندگانی در سطح شهر هستند که آیفون را به فروش می‌رسانند و محصول را در جا تحویل می‌دهند که یکی از آنها قیمت چهار میلیون و 750 هزار تومان را برای آیفون6 در نظر گرفته است و درباره آیفون6 پلاس اظهار نظر قطعی نمی‌کند.

در همین حین فروشنده دیگری که به نظر می‌رسد جزو پیشتازان عرضه در بازار ایران باشد، پیش از ظهر امروز آیفون6 پلاس را 6 میلیون و 700 هزار تومان برچسب زد که همین رقم به گفته خودش تا عصر به 6 میلیون تومان نزدیک می‌شود. قیمت برچسب خورده برای این محصول به ساعت افت می‌کند و طبق گفته مسئول عرضه آن تا سه هفته دیگر کمرش شکسته و تا 1.5 میلیون تومان کاهش می‌یابد.

چیزی که مهم به نظر می‌رسد، عرضه این گوشی در ایران تنها دو روز بعد از عرضه جهانی و دیگری اختلاف دو میلیون تومانی میان آیفون6 و آیفون6 پلاس است. پیشنهاد می‌شود که اگر از طرفداران پر و پا قرص این مدل‌ها از برند نام آشنای اپل هستید، عجله نکنید و تا زمان تثبیت قیمت‌ها دست نگاه دارید زیرا شیب قیمت در ابتدای عرضه نزولی است.


پانزدهمین نمایشگاه تله کام 14 مهر آغاز می‌شود
مهر/ پانزدهمين نمايشگاه تله‌كام با هدف ارائه‌ آخرين دستاوردهاي صنعت مخابرات كشور، 14- 17 مهرماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار خواهد شد. دکتر داوود زارعيان - سخنگوي شركت مخابرات ايران ، با اعلام اين خبر به ارائه توضيحاتي درباره جزئيات بيشتر اين نمايشگاه پرداخت و اظهار كرد: طي سال هاي اخير با توجه به خصوصي سازي صورت گرفته در صنعت مخابرات ايران، به خصوص در بخش اپراتورهاي تلفن‌ همراه، رقابت بسيار خوبي ميان شركت‌ها ايجاد شده است و نمايشگاه تله‌كام فرصت مناسبي براي ارائه توانمندي شركت‌هاي مختلف محسوب مي شود.

رئیس شورای سیاستگذاری گروه مخابرات در نمایشگاه تلکام در عين حال به اهداف برگزاري تله كام 2014 اشاره و عنوان كرد: تبليغات براي فروش خدمات و سرويس‌ها، معرفي توانمندي‌هاي جديد و تازه‌هاي صنعت ICT كشور در كنار موضوعاتي مانند آموزش، نمايش توان اپراتورها و مسائلي از اين دست از جمله اهداف ما در برگزاري پانزدهمين نمايشگاه تلکام خواهد بود.

زارعيان همچنين با تاكيد بر تمركز شركت مخابرات ايران بر روي يكپارچگي و تعامل بيشتر ميان شركت مخابرات و ساير فعالان صنعت مخابرات گفت: رويكرد جدید، از اين قرار است كه مخابرات را به عنوان يك بنگاه اقتصادي در نظر گرفته و به دنبال تامين منابع همه ذي نفعان از دولت گرفته تا سهامداران باشيم. از سوي ديگر خود را شركت خدماتي مي‌دانيم كه موظف به ارائه‌ي خدمات مناسب به مردم كشور است.

وي همچنين يادآور شد: طي سال‌هاي گذشته در هر دوره حدود 100 تا 150 هزار نفر به بازديد از نمايشگاه تلکام مي‌پرداختند كه در كنار اين بازديد‌ها بهره‌مندي از حضور رسانه‌هاي مختلف، پوشش‌هاي محيطي و شهري و برنامه‌هاي راديو و تلويزيون پتانسيل هايي محسوب مي شوند كه موجب مي‌شوند طي روزهاي برگزاري اين نمايشگاه اطلاع‌رساني مناسبي در خصوص توانمندي هاي صنعت مخابرات كشور صورت بگيرد.


نفوذ به تخیلات نقاشان با برنامه رایانه ای یک محقق ایرانی
مهر/ گروهی از محققان دانشگاه راجرز آمریکا به سرپرستی محقق ایرانی رشته علوم رایانه این دانشگاه موفق به طراحی برنامه رایانه ای شده اند که با استفاده از آن وجود هرگونه ارتباط شگفت انگیز یا شباهت میان نقاشی ها و طراحی های مختلف امکانپذیر می شود.

آنچه که بابک صالح و تیم تحقیقاتی دانشگاه راجرز آمریکا در نیوجرسی موفق به ابداع آن شده اند در زمره عجیب ترین دستاوردهای علمی آغاز هزاره سوم به شمار می آید. درحقیقت برنامه طراحی شده توسط این محققان شباهت های موجود میان نقاشی ها و طراحی های مختلف را شناسایی می کند. با استفاده از این فناوری نوین حتی می توان توانایی های خاصی را که به گفته هنرمندان نقاش در درون آنها وجود دارد، شناسایی کرد.

در این بررسی تیم تحقیقاتی دکتر صالح بیش از 1700 نقاشی و طراحی متنوع را بر اساس مشخصه های بصری گوناگون طبقه بندی کردند. این دسته بندی شامل طراحی های ساده تا نقاشی های پیچیده و ظریف می شود. آنها مقایسه های فراوانی میان این آثار هنری انجام دادند و اطلاعات به دست آمده از این طریق را در قالب برنامه ای رایانه ای سازمان دهی کردند.

نتایج مطالعات این محققان در گزارشی با عنوان "به سوی کشف خودکار تأثیرگذاری هنری"  منتشر شده است. محققان بر این باورند که در گذشت زمان، به خصوص در دو قرن اخیر به جهت بروز تحولات گسترده اجتماعی، طرز تفکر نقاشان و طراحان نیز متحول شده که این موضوع می توانسته بر احساسات و تخیلاتشان در حین ترسیم آثاری تأثیرگذار باشد و اکنون با استفاده از این برنامه رایانه ای می توان به آنچه که در فکر پدیدآورندگان آثار هنری می گذرد دست یافت.


اختراعاتی که غذاخوردن را متحول می‌کنند/ از لیوان هوشمند تا بینی الکترونیکی
مهر/ دنیای فناوری هر روز بیش از روز پیش زندگی انسان ها را دستخوش تغییر می کند تا جایی که فناوری به بخش هایی مانند تغییر شیوه غذا خوردن نیز وارد شده است. شیوه صحیح غذا خوردن یکی از موضوعات مهم و مورد توجه است، معمولا اشخاص به دنبال راه حل هایی هستند تا علاوه بر اینکه به شیوه صحیحی غذا بخورند، بتوانند کاهش وزن نیز داشته باشند یا وزنشان را ثابت نگه دارند. مخترعان نیز به تقاضای مخاطبان عمل کرده و گجت هایی را وارد بازار کرده اند که می تواند شیوه تغذیه و رژیم غذایی را تغییر دهد. در این مطلب به بخشی از این اختراعات اشاره می شود:

* چنگال های HAPI
این گجت متفاوت می تواند هر چیزی که شما میل می کنید را به خاطر بسپارد تا به مرور زمان شیوه تغذیه و خوراک شما را تغییر دهد. اگر جزو افرادی هستید که به سرعت غذا می خورند، این چنگال با لرزش به شما یادآوری می کند که کمی آهسته تر غذا را میل کنید و در حال حاضر با سرعت بالایی در حال مصرف غذا هستید. هدف از ساخت این چنگال آموختن آهسته غذا خوردن است. این چنگال می تواند با کمک اینترنت به تبلت یا موبایل نیز متصل شده و مدت زمانی که شما در حال مصرف غذا بوده اید را بر صفحه تلفن همراه نمایش دهد. قیمت این چنگال در حدود 99 دلار است.



* دستگاه سنجش سالم بودن گوشت
دستگاهی با نام "بینی الکترونیکی" اختراع شده تا با قرار دادن این دستگاه در کنار ماهی، گوشت گوسفند یا هر نوع گوشت دیگری بتوان به تازه بودن یا همینطور عدم فاسد بودن گوشت پی برد. برنامه ای روی تبلت یا اسمارت فون ها نصب می شود تا مصرف کننده را از سالم بودن گوشت آگاه کند. قیمت این گجت در حدود 89 دلار عنوان شده است.



* گازی که SMS دریافت می کند
کمتر خانم خانه داری وجود دارد که تجربه سوختن غذا را نداشته باشد اما با این گاز جادویی می توان شعله گاز را با کمک تبلت و اسمارت فون ها و از راه دور تحت کنترل داشت. برنامه ای روی تبلت ها نصب می شود که با کمک آن می توان شعله و همینطور مدت زمان طبخ غذا را تنظیم کرد و اگر در زمانی شعله گاز بیش از حد بالا باشد به سادگی و با ارسال پیامکی به گاز می توان دمای آن را کاهش داد.



* قاشق اصلاح کننده عادات غذایی

بسیاری از افراد غذاهایشان را تند، با نمک یا پر ادویه میل می کنند در صورتی که عادات غذایی این چنینی می تواند سلامت اشخاص را به خطر بیفکند. اما با این قاشق هوشمند اگر غذایی بیش از حد معمول تند، با نمک یا ادویه دار باشد، قاشق آنقدر به لرزش در می آید تا شخص عادات غذایی خود را اصلاح کند.



* لیوان هوشمند Vessyl
این لیوان هوشمند قادر به تشخیص نوشابه با قهوه، آبمیوه یا سایر نوشیدنی هاست. افراط بیش از حد در مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشابه یا قهوه می تواند مضر باشد اما این لیوان می تواند تعداد دفعات مصرف نوشیدنی را به مصرف کننده نشان داده و به اصلاح عادات نوشیدن وی بپردازد.



* اطلاع از مواد تشکیل دهنده انواع خوراکی ها
با اسکن بار کد انواع خوراکی های مصرفی به سادگی می توان به انواع و میزان مواد تشکیل دهنده خوراکی ها پی برد. این موضوع می تواند برای اشخاصی که رژیم های غذایی بخصوصی را به دلیل بیماری ها یا حتی رژیم های غذایی برای تناسب اندام دارند، بسیار کاربرد داشته باشد. با نصب برنامه بخصوصی روی موبایل و اسکن بارکد می توان شاهد مواد تشکیل دهنده انواع خوراکی ها بود.





خودروهای آینده با تایرهای بدون فرسودگی/ دوربین‌ها جای آینه بغل را می‌گیرند
مهر/ یک شرکت خودروساز فرانسوی خودروی شاسی بلند پیشرفته ای تولید کرده که انبوهی از نوآوری در آن دیده می شود، محصولی که اثری از آینه بغل در آن نیست! این خودروی جدید که C4 Cactus Airflow (جریان هوای کاکتوس) نام دارد محصول جدید شرکت خوردوسازی سیتروئن فرانسه است و پیش بینی می شود به جهت خلاقیت هایی که در ساخت آن به کار رفته رقیب جدی برای سایر خودروهای شاسی بلند در بازارهای جهانی باشد. مهمترین نکته بارزی که در این خودرو خودنمایی می کند ساختار فوق آیرودینامیکی آن است که موجب می شود جریان هوا به راحتی از اطراف بدنه آن عبور کند که این به منزله حداقل فشار هواست. در نتیجه مصرف سوخت در آن بسیار پایین است.

همچنین سپر جلو ساختاری بزرگ و مملو از ریزدریچه هاست که نه تنها زیبایی ظاهری C4 را حفظ کرده بلکه مجرایی برای عبور هوا و خنک شدن موتور است. مهندسان سیتروئن حتی به زیر خودرو نیز توجه کرده و برای کاستن از فشار هوای وارد شده بر بدنه، این قسمت از C4 را کاملا صاف طراحی کرده اند.



تایرهای 19 اینچی خودرو مبتنی بر فناوری پیشرفته ای ساخته شده اند که کمترین میزان اصطحکاک را با سطح جاده دارند. بدن ترتیب می توان مدعی شد تایرهای C4 از بین نرفته و عمر بسیار طولانی دارند. این تایرها در عین حال باریک هستند تا به ساختار آیرودینامیک خودرو کمک کرده باشند. در محصول جدید سیتروئن اثری از آینه های کناری نیست و به جای آنها از دوربین های کوچکی بهره گرفته شده که تصاویر شفافی را از اطراف خودرو بر روی نمایشگر مقابل راننده به نمایش می گذارند.

مهندسان سیتروئن بر روی یکی از درهای خودرو دریچه ای نارنجی رنگ نصب کرده اند که هیچ گونه اطلاعاتی درباره آن منتشر نشده اما مدعی هستند همین دریچه عملکرد ساختار آیرودینامیکی خودرو را تا 20 درصد بهبود می بخشد!  استفاده از آلومینیوم در ساخت بدنه خودرو نیز موجب شده تا در مقایسه با محصولات مشابه سایر رقبا تا 100 کیلوگرم سبک تر باشد.


برترین های علم و فناوری هفته/ از تبلت جدید آمازون تا درسی با عنوان لایه اوزون
مهر/ در هفته گذشته، اخبار و فناوری های متفاوت و جذابی در حوزه فناوری منتشر یا وارد بازار شدند که نشان از پیشرفت محققان در حوزه علم و فناوری داشت. در پایان هفته، نشریات و خبرگزاری های برتر دنیا در عرصه فناوری به معرفی برترین و همینطور مهمترین وقایع در این حوزه پرداخته و از اکتشافات و همینطور محصولات مهم و کاربردی یاد می کنند. مطالب برتر عرصه فناوری در هفته گذشته بدین شرح هستند:

درسی با عنوان حفاظت از لایه اوزون
مقامات تگزاس به مسئولان آموزش و پرورش پیشنهاد اضافه شدن درسی با عنوان حفاظت از لایه اوزون را ارائه کرده اند.

اعلام خطر سازمان بهداشت جهانی
سازمان بهداشت جهانی در رابطه با اپیدمی بیماری ابولا هشدار داده است که این اپیدمی می توان خطرات فاجعه باری را در برداشته باشد.

باز هم ابولا و باز هم شیوع ابولا

"مایکل اوسترهولم"، رئیس بخش بیماری های عفونی دانشگاه مینه سوتا اعلام کرد: "شیوع ویروس ابولا به طور باورنکردنی در حال افزایش است. این شیوع می تواند تا جایی پیش برود که از راه هوا نیز این بیماری منتقل شود."

تاثیر محیط اسیدی بر جانوران دریایی
محققان در تحقیقات اخیر خود از تاثیر محیط اسیدی بر رفتار جانوران دریایی بخصوص کوسه ها خبر داده اند.

مکان فرود روزتا پس از 10 سال مشخص شد
روزتا کاوشگر فضایی رباتیک ساخت سازمان فضایی اروپا است که برای مطالعه ستاره دنباله دار 67P به فضا فرستاده شد. محققان و کارشناسان فضایی به دنبال مکان مناسبی برای فرود این کاوشگر بودند که در نهایت سایت  "J" جایگاهی در نقطه سر ستاره دنباله دار به عنوان مکان مناسبی برای تحقیقاتی آتی این کاوشگر انتخاب شد.

*محصولات فناورانه ای که جزء تکنولوژی های برتر هفته نام گرفته اند را مشاهده کنید:

آمازون و رونمایی از تبلت های جدید و متفاوت
در سال های اخیر، اکثریت تلفن های همراهی که تولید و روانه بازار شده اند مجهز به سیستم اندروید بوده اند. اما آمازون برای اینکه تبلت متفاوتی نسبت به رقبای خود ارائه کند، گوگل پلی را از این تبلت حذف و به جای آن حساب شخصی را برای کاربران خود اختصاص داده تا به راحتی بتوانند کتاب، ویدئو یا آهنگ های مورد علاقه شان را از آمازون خریداری کنند.  صفحه نمایش تبلت آمازون کیندل فایر HDX  8.9 اینچ بوده ، رزولووشن این دستگاه 2560x1600 تراکم پیکسلی  339ppi  است؛ اما مدل جدیدتر Amazon Kindle Fire HD / 1200*1920 بوده  و تراکم پیکسلی آن 254 ppi است.



فورد فوکوس 2015 نسبت به مدل پیشین تفاوت های بسیاری شگرفی پیدا کرده است. این تغییرات در سپر، چراغ، تکنولوژی، فضای داخل خودرو و حتی مدل فرمان نیز نفوذ پیدا کرده است.



چمدان هوشمند
آیا تاکنون برایتان پیش آمده که در هنگام چک کردن چمدان ها در فرودگاه  با این جمله روبرو شوید: "افزایش بار دارید؟" چه کاری می توانستید در آن زمان انجام دهید ؟در آن زمان چاره ای جز پرداخت اضافه بار و عبور از محدویدت ها نداشتید. اما اکنون با چمدان جدیدی که میزان اضافه بار را نشان می دهد، دیگر از پرداخت اضافه بار معاف خواهید بود.





معاون علمی رئیس جمهور هم راهی نیویورک می‌شود/ همکاری با ایرانیان فناور مقیم خارج
مهر/ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: این سفر با هدف همکاری با ایرانیان خارج از کشور است چراکه 60 درصد (9 هزار و 600نفر) دانشجویان ایرانی در مقطع دکترا هستند که تصمیم هایی درخصوص این افراد گرفته شود. سورنا ستاری در حاشیه دومین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و تب سنتی ایران در جمع خبرنگاران درخصوص سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص علم و فناوری گفت: گام اول معاونت علمی کمی سازی سیاست است و امیدواریم که خیلی سریع اهداف کمی و برنامه زمان بندی را ارائه بدهیم و مبادی ذیربط را به تصویب برسانیم.

وی درخصوص چالش های کمی سازی سیاست ها اذعان داشت: امسال در حوزه شرکت های دانش بنیان به تنهایی 2 مسئله اساسی که یکی بحث فرهنگی و دیگری بازار است مطرح می شود. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه جداسازی پژوهش های بنیادی و پژوهش هایی که به تجاری سازی ختم می شود از مباحث اصلی در معاونت است عنوان کرد: دولت همیشه از پژوهش های بنیادی حمایت می کند که این پژوهش ها از پژوهش هایی هستند که خیلی سریع نمی توانند به بازار برسد و کار اصلی ما جداسازی این دو نوع پژوهش است.

وی در ادامه توضیح داد: یکی از اشتباهات گذشته ما این بوده است که دو پژوهش بنیادی و پژوهش های تجاری سازی را یکی می گرفتیم و به همین دلیل راندمان و عملکردی که باید در مسیر پژوهش های کشور صورت می گرفته را نداشته ایم و «عملا پژوهش ها درآمدزا نیستند» را ترویج داده است. وی با توضیح اینکه علاوه بر اینکه پژوهش ها درآمدزا هستند باعث اقتدار ملی کشور می شوند، اظهار داشت: امسال از ابتدا صندوق پژوهش های دانش های بنیان را مامور کردیم که بر روی پژوهش های بنیادی کار کند و صندوق نوآوری و شکوفایی را بر روی شرکت های دانش بنیان و مکانیزم بازار تمرکز داده ایم. ستاری درخصوص سفر خود به همراه ریاست جمهوری به نیویورک توضیح داد و گفت: این سفر با هدف همکاری با ایرانیان خارج از کشور صورت می گیرد.60درصد (9 هزار و 600نفر) دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در آمریکا در مقطع دکترا هستند که باید برای همکاری با این افراد تصمیماتی گرفته شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت: همچنین در این سفر بررسی وضعیت ایرانیان خارج از کشور که در شرکت های هایتک و فناور کار می کنند را مورد بررسی قرار می دهیم. وی درخصوص حمایت از مالکیت فکری در سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در این خصوص آیین نامه مفصلی که دارای لایحه حمایت از مالکیت های هنری در دولت مطرح است در حال نهایی سازی است که در اواخر امسال به نتیجه می رسد.

ستاری در خصوص آیین نامه جدید بنیاد ملی نخبگان اذعان داشت: آیین نامه جدیدی برای بنیاد ملی نخبگان در نظر گرفته شده که قرار است از ابتدای مهرماه اجرایی شود و به دلیل آنکه به رژیم فکری جدیدی نیز می رسیم ممکن است زمانبر باشد. وی درخصوص نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و تب سنتی توزیع داد: این نمایشگاه از 7 مهر تا 10 مهر به همت ستاد گیاهان دارویی زیر نظر معاونت علمی برگزار می شود که نمایشگاه شلوغ و دارای پتانسیل بالایی است.

وی با بیان اینکه سالانه 500 الی 600 میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی در کشور داریم افزود: با توجه به تنوع اقلیمی و پتانسیل بالا در بحث شرکت های دانش بنیان صادرات کمی در این حوزه داریم و باید برای جلوگیری از خام فروشی به صادرات بیش از حد این گیاهان بپردازیم. رئیس بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: اکنون بیش از 400 شرکت دولتی در این نمایشگاه حضور دارند و امیدواریم که در حوزه تجاری سازی شرکت های دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی بیش از این کار بکنیم.


دلایل نامه معاون قوه قضاییه به وزیر ارتباطات/ پیش شرط فیلتر وایبر و واتس اپ
مهر/ معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی دلایل نامه معاون قوه قضاییه به وزیر ارتباطات را اعلام کرد و گفت: برای مسدود نشدن کامل برنامه های نرم افزاری موبایل وزارت ارتباطات باید امکاناتی را برای فیلتر محتوای مجرمانه ایجاد کند.

دکتر عبدالصمد خرم آبادی در گفتگو با خبرنگار خصوص نامه معاون اول قوه قضاییه به وزارت ارتباطات و مهلت یک ماهه  به آن وزارت خانه  برای مسدود  سازی  محتوای مجرمانه  برخی از نرم افزارهای ارتباطی موبایل گفت: در اواخر سال گذشته یکی از مراجع قضایی دستور فیلتر واتس اپ را به لحاظ کثرت محتوای مجرمانه صادر کرده بود اما وزارت ارتباطات برای اجرای آن مهلت خواست. در هفته های اخیر نیز مطالبی دایر بر اهانت به ساحت حضرت امام خمینی (ره ) در اپلیکیشن وایبر و واتس اپ منتشر شد که در جلسه کار گروه مطرح شد ولی وزارت ارتباطات اعلام کرد به لحاظ اینکه سرور  این نرم افزار در خارج از کشور است امکان فیلتر صفحات مورد نظر وجود ندارد.

وی گفت: قوه قضاییه نمی تواند دست روی دست گذاشته و شاهد وقوع اینگونه جرایم باشد لذا این اتفاقات موجب چنین مکاتباتی بین معاون اول محترم  قوه قضاییه و وزارت ارتباطات شده است.

وی افزود: با عنایت به اینکه در حال حاضر وزارت ارتباطات امکان فیلتر و مسدودسازی صفحات دارای محتوای مجرمانه داخل شبکه هایی مانند وایبر، واتس اپ و ... را ندارد از این رو قوه قضاییه در اجرای ماده 21 قانون جرایم رایانه ای به وزارت ارتباطات اعلام کرده است تا امکانات لازم را برای فیلترینگ صفحات مجرمانه فراهم کند. همانگونه که در نامه معاون اول محترم قوه قضاییه ذکر شده است اگر وزارت ارتباطات نتواند در مدت تعیین شده امکان فیلتر صفحات مجرمانه نرم افزار های مذکور را  فراهم کند، قوه قضاییه ناچار است کل نرم افزار را فیلتر کند.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: اگر قرار باشد دیگران ارتباطات مردم کشور ما را تأمین کنند و ما نظارتی بر فضای مجازی کشور خود از جهت فیلتر محتوای مجرمانه نداشته باشیم این به معنای حاکمیت دیگران بر فضای مجازی کشور ما است که با استقلال کشور منافات دارد و قوه قضاییه نمی تواند شاهد نقض حاکمیت و استقلال کشور باشد.

وی گفت: نامه معاون اول قوه قضاییه به وزارت ارتباطات دو جنبه ایجابی و سلبی دارد. از سویی از وزارت ارتباطات خواسته تا از بخش خصوصی برای ایجاد نرم افزارهای مشابه داخلی حمایت کند تا مردم مجبور به استفاده از نرم افزار های خارجی نباشند و از سوی دیگر خواستار ایجاد امکانات لازم برای مسدودسازی صفحات دارای محتوای مجرمانه از نرم افزار های مربوط به شبکه های اجتماعی خارجی مورد استفاده در کشور شده اند، در صورتی که بخش دوم عملی نشود، قوه قضاییه دستور فیلتر کل این نرم افزار های خارجی را برای جلوگیری از استمرار جرایم صادر خواهد کرد و اگر این دستورها اجرا نشود همانگونه که معاون اول در نامه خود اشاره کرده با متخلفین در هر رده ای که باشند برخورد خواهد شد.


LCD هایی که رنگ ها را می بینند!
مهر/ دانشمندان در تلاش هستند نسل جدیدی از LCD ها را تولید کنند که با الهام گرفتن از توانایی منحصربفرد ماهی مرکب طراحی شده است. دانشمندان از مدتها پیش محصور توانایی خیره کننده ماهی های مرکب در احساس رنگ محیط اطراف و تغییر رنگ فوری پوستشان بوده اند.

آنها با آگاهی از این موضوع پروژه های مختلفی را طراحی کرده اند که در آنها با الگوبرداری از همین توانایی حیرت انگیز موادی با قابلیت تغییر رنگ فوری تولید می شود و اکنون می توان نمایشگر LCD با همین قابلیت را در زمره جدیدترین پروژه های علمی جهان به شمار آورد. این فناوری نوین متشکل از نمایشگر تمام رنگی است که در آن از پیکسل های 5 میکرونی ساخته شده از نانولوله های آلومینیومی برای تولید سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی استفاده شده است.

دانشمندان دانشگاه رایس که این فناوری نوین را ابداع کرده اند با تنظیم الکترونیکی طول و فضای بین نانولوله های آلومینیومی این امکان را فراهم کرده اند که شیوه انعکاس نور در آنها تغییر یابد. به عبارت دیگر هر یک از پیکسل های موجود در این نمایشگر قابلیت تولید طیف وسیعی از رنگ ها را دارد.

یکی از نکات جالب توجه این نوآوری اندازه پیکسل هاست به طوریکه تقریبا یک چهلم ابعاد پیکسل هایی هستند که در نمایشگرهای LCD فعلی به کار گرفته می شوند. دانشمندانی که این نمایشگر جدید را تولید می کنند معتقدند فناوری جدیدشان به نوعی قابلیت "دیدن" رنگ های محیط اطراف را دارد و بر این اساس می تواند رنگش را تغییر دهد.


تصاویری از گوشی جدید سامسونگ/ ویژگی های Galaxy A5
مهر/ تصاویر جدیدی از تلفن همراه سامسونگ با نام Galaxy A5 بر روی سایت های مختلف منتشر شده اما هنوز کمپانی سامسونگ خبری از عرضه این تلفن همراه جدید را اعلام نکرده است. بنا به تصاویر منتشر شده پیش بینی می شود که طول این تلفن همراه در حدود 129 و ضخامتی در حدود 70 میلیمتر داشته باشد.



صفحه نمایش این دستگاه در حدود 5 اینچ و دارای دو سیم کارت است. طرح اولیه این گوشی شبیه به گلکسی آلفا است.  پیش بینی می شود سامسونگ پس از عرضه گوشی هایی با سری S اکنون طرح جدیدی از گوشی های متفاوت با سری A را آغاز خواهد کرد.



این گوشی جدید با مدلSM-A500F روانه بازار فناوری خواهد شد. از دیگر ویژگی های این تلفن هوشمند می توان به مواردی مانند پردازنده اسنپدراگن 400، دوربین اصلی 13 مگاپیکسل، حافظه داخلی 16 گیگا بایتی و باتری 2300 میلی آمپر اشاره کرد.


ضرب الاجل محسنی‌اژه‌ای برای مسدودسازی محتوای مجرمانه شبکه‌های اجتماعی
فارس/ معاون اول قوه‌قضاییه در نامه به وزیر ارتباطات آورده‌است: ظرف حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم‌آوری زمینه فنی برای مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه‌قضائیه نسبت به مسدودسازی این شبکه‌ها اقدام مقتضی به عمل آورد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه در نامه ای خطاب به وزیر ارتباطات اعلام کرد: در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه های اجتماعی یاد شده اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضائی در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد نمود.



متن کامل نامه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بدین شرح است:

 
جناب آقای دکتر واعظی
وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلام علیکم
نظر به انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی و ... بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در هفته های اخیر از طریق برخی شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو که بعضا توسط دولت های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مدیریت فنی و محتوایی می شود و با عنایت به این که علی رغم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فرآهم آوری امکان مسدود سازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه های موصوف و ارائه شبکه های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه های مذکور، مع الاسف تا کنون اقدام موثری به عمل نیامده است لذا در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فراهم آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه های یاد شده اقدام عاجل صورت پذیرد، در غیر این صورت قوه قضائیه در راستای وظایف ذاتی خود نسبت به مسدودسازی شبکه های اجتماعی دارای محتوای مجرمانه اقدام مقتضی به عمل آورده و با متخلفین از دستورات قضایی، در هر رده ای طبق قانون برخورد خواهد نمود.
غلامحسین محسنی اژیه
معاون اول قوه قضائیه


ابتکارعمل جدید برای ارتقای امنیت در دنیای متن باز

فارس/ با افزایش حملات امنیتی به نرم‌افزارها و سایت‌های متن باز ابتکار عمل جدیدی از سوی گوگل، بنیاد فناوری آزاد و دراپ باکس برای حل این مشکل اجرا خواهد شد. این سه شرکت و موسسه با همکاری یکدیگر مجموعه‌ای به نام Simple Secure را شکل خواهند داد تا دانش موجود در مورد امنیت نرم افزارها و برنامه‌های متن باز را ارتقا داده و علاوه بر این ابزار تازه‌ای به همین منظور طراحی کنند.

آموزش به کاربران و علاقمندان برای استفاده صحیح از این ابزار هم در برنامه های Simple Secure پیش بینی شده است. کارشناسان معتقدند میزان توجه به امنیت برنامه های متن باز و تلاش برای ارتقای آنها کافی نیست، زیرا برخی از این ابزار ناکارآمد و برخی نیز گیج کننده و پیچیده هستند و لذا افراد عادی نمی توانند از آنها استفاده کنند. Simple Secure در تلاش است تا با این مشکل مقابله کند.

آنان می افزایند باید توجه داشت که رویدادهایی مانند حمله به حساب کاربری افراد مشهور در آی کلود و انتشار عکس‌های خصوصی آنها و همین طور افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد شرایط بدامنیتی در دنیای آنلاین و جاسوسی‌های سایبری دولت آمریکا از جمله دیگر انگیزه‌های موجود برای شکل دهی به Simple Secure محسوب می‌شود.


چاپگر خانگی سه بعدی هم به بازار آمد
فارس/ اگر چه چاپگرهای سه بعدی هنوز بزرگ و گران قیمت هستند، اما یک شرکت تجاری به تازگی نمونه‌ای از این محصول را برای مصارف خانگی عرضه کرده است. این چاپگر سه بعدی توسط شرکت درمل عرضه شده و Dremel 3D Idea Builder نام دارد. قیمت این چاپگر 999 دلار است.

چاپگر یاد شده از نوع fused deposition modeling (FDM) است و به گونه‌ای طراحی شده که ضمن ذوب کردن پلاستیک می‌تواند لایه‌های مختلفی از آن را در اشکال مختلف طراحی و عرضه کند. این لایه‌ها ضخامت‌های مختلفی دارند تا برای شکل دادن به مواد مختلف به کار گرفته شوند.

هر چقدر این لایه‌ها نازک‌تر باشند، دقت و نرمی و روانی ماده‌ای که از آنها تولید می‌شود هم بیشتر خواهد بود. حداقل ضخامت این لایه‌ها می‌تواند 100 میکرون باشد که برابر با ضخامت کاغذهای عادی است. پلاستیک‌های یاد شده را می توان در 10 رنگ مختلف تهیه کرد.

نمونه‌های خام آنها هم در قالب قرقره های 300 گرمی به قیمت 30 دلار عرضه می شوند. چاپگر مذکور برای اتصال به رایانه دارای یک پورت یواس بی هم هست و با ویندوز ویستا به بعد و همین طور Mac OS X 10.8 و نسخه‌های بالاتر سازگاری دارد. نمایشگر لمسی تمام رنگی برای کنترل کارکردهای مختلف از ویژگی‌های این چاپگر سه بعدی است. این چاپگر از نرم افزار خاصی برای مدل دادن به پلاستیک‌های گرم شده استفاده می‌کند و با استفاده از آن می توان اشیای کوچک و متنوعی را تولید کرد. وزن این چاپگر حدود 8.5 کیلوگرم است.


مهلت یک ماهه وزیر برای فیلتر پیام‌رسان‌های موبایلی/راهکارهایی که هنوز خروجی ندارند
فارس/ فیلترینگ هوشمند و نهضت تولید محتوا دو راهکار وزارت ارتباطات برای مواجهه با اینترنت پرسرعت و برنامه‌های پیام‌رسان همراه است اما انتشار گسترده محتوای نامطلوب و بعضا مجرمانه از این طریق و عملی نشدن این راهکارها موجب شده تا قوه قضاییه ضرب‌الاجل یک ماهه‌ای را برای وزارت ارتباطات در این زمینه تعیین کند.

از زمان فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی همراه یا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موبایلی از یک سال گذشته همواره بحث محتوایی که از این طریق منتقل و منتشر می‌شود مطرح بوده و چالش‌ها در این زمینه موجب شد تا در نهایت بحث فیلترینگ هوشمند به عنوان یک موضوع مورد وفاق میان موافقان و مخالفان این شبکه‌ها مطرح شود؛ پروژه‌‌ای که وزارت ارتباطات از ماه‌ها قبل می‌گوید آن را در سطح ملی و با تکیه بر امکانات داخلی به پیش‌می‌برد اما هنوز خروجی آن مشخص نشده است.

 ضرب‌الاجل یک ماهه برای واعظی
اما در هفته‌های اخیر «انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذارانقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)  از طریق برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس آپ، وایبر و تانگو» زنگ خطر عدم نظارت و کنترل بر محتوای این اپلیکیشن‌ها را به صدا درآورده تا آنجا که دیروز معاون اول قوه قضائیه در نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام کرد: در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت‌الله آملی ظرف مدت حداکثر یک ماه نسبت به فرآهم‌آوری زمینه و بستر فنی مورد نیاز مسدودسازی و کنترل اطلاعاتی موثر شبکه‌های اجتماعی نظیر واتس‌اپ، وایبر و تانگو اقدام عاجل صورت پذیرد.

در نامه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به واعظی تاکید شده است: علی‌رغم استمهال سه ماهه جنابعالی و همکاران محترم مبنی بر اعلام آمادگی در خصوص فرآهم‌آوری امکان مسدودسازی و پالایش هوشمند محتوای مجرمانه در شبکه‌های موصوف و ارائه شبکه‌های اجتماعی داخلی هم سطح با شبکه‌های مذکور، مع الاسف تا کنون اقدام موثری به عمل نیامده است.

بابی که با واتس‌آپ باز شد
موضوع اپلیکیشن‌های پیام‌رسان همراه همزمان با گسترش استفاده از آنها و انتقال حجم بالای محتوا به موضوعی مورد بحث در مراجع مرتبط و محافل خبری تبدیل شد و شاید یکی از قدیمی‌ترین مباحث در این زمینه چالش میان وزارت ارتباطات و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بر سر فیلترینگ واتس‌آپ بود.

تصمیم به فیلترینگ واتس‌آپ در آخرین روزهای سال گذشته در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اتخاذ شد اما  وزیر ارتباطات صحت رای‌گیری درباره آن را زیر سوال برد و در عین حال تاکید کرد که کارگروه فیلترینگ  باید تابع سیاست‌گذاری شورای‌عالی فضای مجازی باشد و تاکید کرد که رئیس‌جمهور تصمیم‌گیری درباره شبکه‌های پیام رسان موبایلی را به این شورا سپرده است.

پیشنهاد تولید نرم‌افزای برای فیلترینگ هوشمند
در جریان همان بحث‌ها، محمدعلی اسفنانی، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه  از جلسه مشترک با وزیر ارتباطات و سایر وزرای مرتبط در این زمینه خبر داد و گفت : پیشنهاد طراحی نرم‌افزاری برای مسدود کردن صفحات دارای محتوای مجرمانه در این جلسات مطرح شده تا بر این اساس تنها صفحات مجرمانه مسدود شود نه اینکه کل یک فضا یا نرم‌افزار فیلتر شود.

وی با بیان اینکه مسئولیت طراحی نرم‌افزار برای فیلتر صفحات با محتوای مجرمانه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: در تلاشیم تا نرم‌افزار فیلتر صفحات با محتوای مجرمانه را به صورت هوشمند طراحی و بومی‌سازی کنیم، زیرا برای کارگروه بسیار طاقت‌فرسا و غیرممکن است که صدها هزار صفحه را رصد کرده و تصمیم به فیلتر صفحه خاصی بگیرد.

قرارداد با سه دانشگاه برای فیلترینگ هوشمند
بعد از این بود که برای نخستین بار در اردیبهشت ماه سال جاری وزیر ارتباطات از انعقاد قرارداد با 3 دانشگاه و مرکز پژوهشی برای اجرای فیلترینگ هوشمند خبر داد. او بار دیگر در مرداد ماه گذشته بر لزوم فیلترینگ هوشمند اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به جای فیلترینگ کامل آنها تاکید کرد. محمود واعظی می‌گوید: دولت می‌توانست با صرف هزینه، برنامه لازم برای فیلترینگ هوشمند را از خارج از کشور تهیه کند اما برای ما مهم است برنامه فیلترینگ، محصول خودمان باشد و به این منظور پروژه‌های مختلفی به دانشگاه‌های داخل کشور سپرده شده است.

وزیر ارتباطات اوایل شهریور ماه هم در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره همکاری سه دانشگاه برای اجرای طرح فیلترینگ هوشمند  اظهار کرد: حدود شش ماه دیگر خروجی این طرح مشخص خواهد شد، در این میان نکته جالب آنکه این طرح صد‌درصد بومی است و با همکاری اساتید و دانشگاه‌های داخلی پیگیری می‌شود و به همین دلیل مانند طرح خرید برخی تجهیزات نیست که بخواهیم بگوییم پس از چند ماه خریداری می‌شود، اما به هر حال پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا ظرف شش ماه آینده تست آزمایشی این طرح نیز انجام شود.

مشکل فنی نداریم، مهم سیاستگذاری است
پیش از این محمد حسن انتظاری، دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره  طرح فیلترینگ هوشمند که در دستور این شورا است، گفته بود: در فیلترینگ هوشمند نقص داریم و با پیاده سازی آن بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد؛ برای مثال با اجرای این سیستم، می توان بسیاری از محتواهای مجرمانه را فیلتر کرد در حالی که منبع اصلی سایت باقی بماند؛ این پروژه‌ای است که به صورت جدی دنبال آن هستیم و در آینده نیز آن را اجرایی خواهیم کرد. به لحاظ توانمندی داخلی مشکل فنی در مورد فیلترینگ هوشمند نداریم اما اجرای این پروژه، نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی مدونی است که باید به آن بپردازیم.

چه محتوایی از باند پهن عبور کند؟
با این همه با اعطای مجوز نسل  3 و 4 تلفن همراه بحث محتوایی که قرار است از باند پهن عبور کند بار دیگر مطرح و بازار پیام‌رسان‌های موبایلی هم داغ تر  شد.  علیرضا شاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، می‌گوید:  با مجوز اخیر وزارت ارتباطات در زمینه نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی، ناگهان تعداد کاربران به اینترنت پرسرعت موبایل 100 برابر می‌شود، در حالی که کشورهای دنیا برای چنین توسعه‌ای شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را بررسی می‌کنند و با مطالعات جدی به بحث وارد می‌شوند.

اما وزارت ارتباطات در ماه‌های اخیر با طرح موضوع نهضت تولید محتوا سعی کرده تا برای این بخش چاره‌اندیشی کند . لطف الله سبوحی، قائم‌مقام رگولاتوری مجوز نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی را شروع کار می‌داند و می‌گوید: به موازات این پروانه‌ها، کار را برای تولید محتوا شروع کرده‌ایم. به عنوان مثال در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای حمایت از تولیدکنندگان محتوا که پیش از این هیچ تضمین درآمدی نداشتند، 30 درصد از درآمد شبکه‌داران را در نظر گرفته‌ایم و از آن طرف حق‌السهم خود از درآمد اپراتورها را برای حمایت از تولیدکنندگان برنامه‌های کاربردی، کاسته‌ایم.

فیلترینگ هوشمند با تکیه بر دانش و امکانات فنی داخلی و نهضت تولید محتوا دو راهکار وزارت ارتباطات برای مواجهه با اینترنت پرسرعت و برنامه‌های پیام‌رسان همراه است اما انتشار گسترده محتوای نامطلوب و بعضا مجرمانه از این طریق و عملی نشدن این راهکارها حالا کار را برای این وزارت خانه دشوار کرده است.


سرقت ستاره سابق بسکتبال آمریکا از فروشگاه اپل
فارس/ رکس چاپمن یکی از بازیکنان و مدیران لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا به جرم سرقت اقلام مختلف از یکی از فروشگاه‌های اپل در Scottsdale به ارزش 14 هزار دلار دستگیر شده است. وی که در سال های گذشته در تیم هایی همچون Charlotte Hornets، Washington Bullets، the Miami Heat  و  Phoenix Suns بازی می‌کرد و سال قبل هم به عنوان یکی از چهره‌های مشهور لیگ NBA معرفی شده بود، حال باید پاسخگوی اتهامات مربوط به سرقت خود باشد.

وی هفت بار به فروشگاه های اپل مراجعه کرده و در حالی که وانمود کرده مبلغ کالاهای خریداری شده را از طریق یکی از برنامه‌های همراه آیفون پرداخته در عمل چنین کاری را انجام نداده است. چاپمن سپس این اقلام را در ازای دریافت پول به فروش رسانده است.

با توجه به اینکه کارکنان فروشگاه اپل او را به عنوان یک فرد مشهور می شناختند، تصور نمی کردند او مبلغ کالاهای خریداری شده را نپردازد و در این مورد دروغ بگوید. آمار نشان می دهد 60 درصد از ستارگان لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکا تنها 5 سال پس از بازنشستگی ورشکسته شده و برخی از آنها برای گذران زندگی به دزدی و دیگر تخلفات روی می آورند.


استقبال بی‌سابقه از برنامه‌های جانبی صفحه کلید آیفون
فارس/ امکان نصب برنامه‌های صفحه کلید ثالث بر روی گوشی‌های مجهز به سیستم عامل iOS8 باعث شده تا برخی از این برنامه‌ها با استقبال گسترده کاربران مواجه شوند. اپل تا پیش از این کاربران را مجبور می‌کرد تنها از صفحه کلید اختصاصی طراحی شده توسط خود این شرکت استفاده کنند، اما به تازگی این محدودیت را حذف کرده تا برنامه نویسان زمینه جدیدی برای فعالیت پیدا کنند.

از جمله برنامه‌های موفقی که بر همین اساس طراحی شده Swiftkey است که تعداد بارگذاری و نصب آن در عرض 24 ساعت از مرز یک میلیون بار گذشته است. این برنامه در میان برنامه‌های همراه رایگان برای گوشی‌های آیفون رتبه اول را کسب کرده است.

رایگان بودن و طراحی خوب دو مولفه ای است که باعث استقبال از Swiftkey شده است. Swype  و Fleksyدو برنامه صفحه کلید دیگری است که برای آیفون طراحی شده اند، اما هیچ یک رایگان نیستند.

یکی از مهم ترین ویژگی های این برنامه پشتیبانی آن از تایپ هوشمند است. به عبارت دیگر اگر شما ابتدای کلمه‌ای را تایپ کنید، این برنامه ادامه آن را حدس می زند و به احتمال زیاد کلمه مورد نظر شما در میان این گزینه ها موجود خواهد بود.


شارژر کاسه‌ای بی‌سیم اینتل در راه است
فارس/ شرکت اینتل قصد دارد با عرضه یک شارژر بی‌سیم به شکل کاسه‌ای مقعر تحولی در زمینه تامین انرژی گوشی‌ها و تبلت‌ها ایجاد کند و کاربران را از استفاده از شارژرهای بی سیم راحت کند. برایان زانیچ مدیر عامل شرکت اینتل روز گذشته اعلام کرد که این شارژر متفاوت تا قبل از آغاز سال 2015 در دسترس خواهد بود.

البته اینتل تنها شرکتی نیست که در اندیشه عرضه شارژر بی‌سیم برای انواع محصولات الکترونیک است. برخی از موسسات آی تی می‌گویند به دنبال طراحی صفحاتی خاص هستند که حتی با قراردادن گوشی و تبلت و دیگر وسایل الکترونیک در چندمتری آنها می‌توان انرژی برق مورد نیاز برای وسایل یاد شده را تامین کرد.

کارشناسان می گویند اینتل با این کار به دنبال ارتقای دامنه فعالیت خود است و قصد ندارد صرفا به عنوان یک شرکت سازنده تراشه‌های رایانه‌ای شناخته شود. عرضه محصولات پوشیدنی الکترونیک و همین طور فعالیت در دنیای محصولات همراه از جمله اقداماتی است که نشان می‌دهد اینتل دیگر تنها یک شرکت سخت افزاری نیست.


چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری برگزار می‌شود

فارس/ چهارمین کنفرانس بین‌المللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری با شعار نوآوری و تجاری سازی دانش و فناوری و با تاکید بر نقش شبکه بنگاه‌های کوچک، متوسط، بزرگ و دانش بنیان برگزار می‌شود. منوچهر منطقی رئیس انجمن مدیریت فناوری ایران با اعلام این خبر گفت: تبیین نقش بنگاه های بزرگ اقتصادی و شبکه‌ها در تجاری سازی دانش و فناوری و بررسی ضرورت‌ها و الزامات مدیریت فناوری و نوآوری در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و شبکه ها از جمله اهداف این کنفرانس است.

وی با تاکید بر ضرورت بسترسازی لازم برای تجاری سازی دانش و فناوری افزود: از دیگر اهداف این کنفرانس ارتقای دانش و مدیریت فناوری در میان مدیران و کارشناسان بنگاه های بزرگ اقتصادی است. رییس کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری یادآور شد: مستند سازی تجربیات ملی و بین المللی بنگاه های بزرگ اقتصادی در مدیریت فناوری و انتشار آن نیز به عنوان اهداف این کنفرانس تعیین شده است. وی گفت: از جمله موارد حایز اهمیت در مدیریت فناوری و نوآوری در شبکه‌ها و بنگاه های کوچک، متوسط، بزرگ و دانش بنیان، رعایت الزامات حقوق مالکیت فکری در همکاری های میان نهادهای نظام ملی نوآوری است.

منطقی اضافه کرد: از آنجا که برای شکل گیری و رشد بنگاه ها و سازمان های یکپارچه کننده دانش و فناوری، می بایست بسته های مالی، حقوقی، منابع انسانی و ... فراهم شود در این کنفرانس موانع شکل گیری و رشد بنگاه ها و سازمان‌های یکپارچه کننده دانش و فناوری مورد بررسی، بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

 وی با تاکید بر نقش دیپلماسی فناوری در خدمت توسعه و انتقال دانش و فناوری خاطر نشان ساخت: از عمده محورهای این کنفرانس، بررسی نقش دیپلماسی فناوری در توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین بنگاه ها و شبکه های علمی و فناورانه داخلی و خارجی، ارزیابی نقش دیپلماسی فناوری در صادرات و فناوری و محصولات فناورانه و معرفی ویژگی های دیپلماسی فناوری در شرایط تحریم است.

رییس انجمن مدیریت فناوری ایران گفت: به دلیل توجه خاص به بخش خصوصی و لزوم جذب سرمایه گذاری خارجی در زمینه فناوری، قرار است در این کنفرانس دو روزه چالش ها، الزامات و نقش بخش خصوصی در تجاری سازی دانش و فناوری، نقش مناطق آزاد (ویژه) اقتصادی در تجاری سازی دانش و فناوری و نیز نقش سرمایه گذاری خطر پذیر، صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر و نهادهای مالی در تجاری سازی دانش و فناوری مورد تبادل نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ارایه مقالات در دو بخش پوستر و شفاهی در قالب محورهای موضوعی، برگزاری پانل ها و نشست های تخصصی با مدیریت صنایع در حوزه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت ساخت قطعات و تجهیزات، صنایع هوایی، خودرو، دارویی و انرژی (نفت، گاز، هسته ای، نیروگاهی و بهینه سازی) و همچنین برگزاری کارگاه های تخصصی به صورت عرضه محور از دیگر برنامه‌های این کنفرانس است.

وی گفت: نقش مراکز رشد و پارک های علمی و فناوری در تجاری سازی دانش و فناوری، مدیریت انتقال و توسعه سازی، آینده نگاری و آینده پژوهی و تدوین سیاست ها و استراتژی های توسعه فناوری از دیگر مباحث کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری است

وی با بیان اینکه انجمن مدیریت فناوری ایران با درک ضرورت توسعه دانش مرتبط با این حوزه در ایران، سعی در کمک به ارتقای سطح مدیریت فناوری در کشور را دارد، افزود: دوره های قبلی این کنفرانس با حضور مقام های عالی رتبه علمی و فناوری کشور و مشارکت بیش از 700 نفر از مدیران، کارشناسان و متخصصان مدیریت فناوری داخلی و بیش از 40 نفر از صاحبنظران خارجی همراه بوده که دستاوردهای قابل توجهی را به همراه داشته است. چهارمین کنفرانس بین المللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت در روزهای 10 تا 11 آذر ماه امسال در مرکز همایش‌های بین المللی جزیره کیش برپا می شود.


توشیبا 900 کارمندش را اخراج می‌کند
فارس/ شرکت توشیبا می‌گوید قصد دارد 900 کارمند خود را اخراج کند تا بخش تولید رایانه‌های شخصی خود را از نو سازماندهی کند. توشیبا امیدوار است در آینده رایانه‌های قدرتمندی را تولید کند تا بتواند آنها را به صاحبان مشاغل بفروشد و در واقع قصد دارد تا تغییراتی را در بازار هدف خود ایجاد کند.

توشیبا اعلام کرده که در صورت اخراج این 900 کارمند می‌تواند تا 20 میلیارد ین در سال صرفه جویی کند و این مبلغ را به توسعه کسب و کار خود در حوزه رایانه های شخصی اختصاص می‌دهد و تلاش می کند در این بخش سودآوری بیشتری داشته باشد.

از جمله برنامه های دیگر توشیبا تولید workstation ها و رایانه های تبلت در مقیاسی وسیع است. این شرکت تولید محصولات و خدماتی با توجه به پدیده نوظهور اینترنت اشیا را هم در دستور کار خود قرار خواهد داد. مدیران توشیبا می‌گویند با اجرای این طرح ها می توانند درآمد خود را تا سال 2016 تا 50 درصد افزایش دهند. این تنها شرکتی نیست که در هفته های اخیر دست به اخراج گسترده کارکنان خود زده است. روز گذشته مایکروسافت هم اعلام کرد 2100 نفر از کارمندانش را در سراسر جهان اخراج خواهد کرد.


مقرر شد همراه اول و ایرانسل اضافه دریافتی سال قبل را به مردم عودت دهند
فارس/ رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: در سال گذشته برای بخش مخابرات و فروش سیم کارت، مقرر شد هم همراه اول و هم ایرانسل اضافه دریافتی‌ها به مردم را عودت دهند. سید جواد تقوی در نشست مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان که به ریاست وزیر صنعت ، معدن و تجارت تشکیل جلسه داد، گفت : تلاش می کنیم به این بخش بیشتر پرداخته شود و در بخش تعرفه‌های انرژی و حمل و نقل و مخابرات ورود کردیم.

تقوی گفت: در سال گذشته برای بخش مخابرات و فروش سیم کارت، مقرر شد هم همراه اول و هم ایرانسل اضافه دریافتی ها به مردم را عودت دهند  و در بخش خدمات پس از فروش تلاش می کنیم بنگاهها برای خدمات قبل از فروش ، فروش و پس از فروش برنامه داشته باشند.

وی همچنین با تشریح اهم برنامه های راهبردی این سازمان در سال گذشته افزود: حمایت از تولید و صادرات و رعایت حقوق مصرف کننده ، قیمت گذاری کالا ، نظارت و بازرسی ، اطلاع رسانی و پرداختن به حوزه ساختار سازمانی و مسائل آموزشی و پژوهشی از جمله برنامه های این سازمان است.

وی افزود : در بخش حمایت از تولید تکنیکهای کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی و بررسی و شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی  مد نظر بوده است و بدین منظور از نرم افزارهای مختلف مثل سامانه اعلام موجودی استفاده کردیم، چرا که موجودی شبکه انعکاسی از شرایط واقعی بازار و روند قیمتها را می داد.

ایجاد پایگاه اطلاع رسانی تولیدات داخلی و توسعه بانک اطلاعاتی و سیستم الکترونیکی ناظران افتخاری ( مردمی کردن بخش نظارت ) وسعی در بهر گیری از حوزه ها و اقشار مختلف از دیگر برنامه های مورد اشاره تقوی در سال گذشته بود. وی با اشاره به سامانه مدیریت گزارش افزود : پایگاه اطلاع رسانی قیمت و مدیریت و راهبری سامانه جامع بازرسی و نظارت سازمان حمایت ، فعال است.

تقوی تصریح کرد: در بخش حمایت از حقوق مصرف کننده انجمن های حمایت را  باید فعال می کردیم و بدین منظور بیش از 400 انجمن در کشور فعال است اما  تلا ش می کنیم بر اساس اولویتها انجمن ها را درگیر کار حمایت از حقوق مصرف کننده کنیم. معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با اشاره به دو مقوله قیمت گذاری و تعیین ضوابط قیمت گفت : قیمت گذاری در سازمان در چارچوب قانون برنامه است و شامل کالاهای اساسی ، انحصاری و خدمات عمومی است که در بحث کالاهای انحصاری دستورالعمل قیمت به شورای رقابت واگذار شده و باید این دستورالعمل را به سازمان حمایت ابلاغ کند .

وی تصریح کرد : در ارتباط با مسائل نظارتی بنا داریم اولین اقدامات پیشگیرانه از تخلف را دنبال کنیم و به جای مچ گیری فضا را بهبود بخشیم تا تخلفی صورت نگیرد و اینها را در قالب طرحهای نظارتی ویژه دنبال می کنیم.

به گفته تقوی برنامه تحلیلی از گزارشات مردمی از کمبود و گرانی در قالب سامانه 124 جزو برنامه های این سازمان هست و بر اساس اولویت بندی غذایی این گزارشات به جلسات تنظیم بازار ارائه می شود و بر اساس آن تامین کمبود و تحلیل دلایل گرانی انجام می گیرد.

وی برگزاری 13 هزار نفر ساعت کار آموزشی را از دیگر برنامه های آموزشی و پژوهشی این سازمان عنوان کرد و گفت : با همکاری موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی 45 عنوان آموزشی  را سال قبل برگزار کردیم و عمدتا طرحهای مطالعاتی در توزیع ، تامین ، قیمت ، موجودی و عرضه و تقاضاست.

تقوی همچنین از اصلاح و تایید ساختار جدید سازمان پس از ادغام  دو وزارتخانه ، در معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری خبر داد. در پایان این نشست گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص صورتهای مالی منتهی به 29 اسفند ماه سال 92 و در حضور نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت قرائت شد.


آیفون ۶ برای بسیاری از کاربران اندرویدی وسوسه انگیز است
زومیت/ اپل خیلی دیر تصمیم گرفت صفحه نمایش آیفون‌ها را بزرگ کند اما ظاهرا آنقدر‌ها هم دیر نکرد که آیفون‌هایش در بین کاربران سیستم‌عامل‌های دیگر خواستار پیدا نکند. سایت تجاری Gazaelle گزارش جالبی از وسوسه‌انگیز بودن آیفون ۶ برای کاربران اندروید منتشر کرده است. این سایت آمارگیر تجاری می‌گوید در طول چند هفته‌ای که شرکت اپل، آیفون ۶ و ۶ پلاس را معرفی کرده است: «هر یک نفر از سه کاربر اندروید (کسانی که به فکر تعویض دستگاه خود هستند) اکنون دوست دارند به عنوان دستگاه بعدی آیفون ۶ را تهیه کنند.»

آیفون ۶ برای بسیاری از کاربران اندرویدی وسوسه انگیز است

چرا طرفداران اندروید تصمیم گرفته اند به سمت آیفون ۶ بروند؟ Gazaella می‌گوید ۳۹ درصد از آن‌ها صفحه نمایش بزرگ شده آیفون را جذاب می‌دانند در حالی که ۴۰ درصد آن‌ها تحت تاثیر عمر باتری بهبود یافته این دستگاه‌های جدید اپل هستند. همچنین ویژگی‌های دیگر مثل توانایی استفاده از کیبورد‌های جانبی برای اولین بار در سیستم عامل iOS و قدرتمندی دستگاه‌ای که دائما با پرچم‌داران اندرویدی مقایسه می‌شود و نقاط قوت آن‌ها را در اختیار دارد، دلایل وسوسه انگیز بودن انتخاب آیفون ۶ برای کاربران اندروید است.

این موضوع اصلا به این معنی نیست که کاربران اندروید به این سیستم عامل پشت کرده‌اند یا اینکه ممکن است این اتفاق بیفتد، این رخداد برای پر استفاده‌ترین پلتفرم در جهان، بسیار دور از انتظار است، اما این معنی را می‌دهد که آیفون‌های جدید اپل قصد دارند مقداری از سهمی که گوگل در طول سال‌های گذشته از آن‌ها گرفته بوده را باز پس بگیرند.


ای دیتا دومین تولید کننده رم جهان شد
زومیت/ طبق آخرین اعلام Trendforce (صاحب اصلی DramXchange) که بزرگترین کمپانی تحقیقات بازار رم است، ای‌دیتا دومین تولید کننده رم جهان است. این کمپانی لیست تولید کنندگان برتر ماژول رم را به همراه میزان سهم جهانی آنها جمع آوری کرده است.

رم DDR4 ای‌دیتا

در این لیست که برندهایی چون کینگستون، ترنسند، کورسیر، اپیسر و تیم نیز حضور دارند ای‌دیتا با سهم 8.66 درصد سهم دوم را در تولید ماژول رم در بازار دارد. این کمپانی تایوانی امروز تنها تولیدکننده رم‌های DDR4 با قابلیت اورکلاک است.



با توجه به اهمیت فوق العاده رم در سیستم‌های رومیزی، بسیاری از کاربران ایرانی با انتخاب‌های نادرست دچار مشکلاتی چون سوختن رم و Blue Screen های دردسرساز می‌شوند. ای دیتا با داشتن خط تولید کاملا اتوماتیک و بهره‌مندی از تکنولوژی‌های خاصی در راستای انتخاب چیپ حافظه با کیفیت موفق شده است اعتماد خریدارانش را جلب کند.


کالبد شکافی آیفون 6 حکایت از هزینه‌ی 227 دلاری برای ساخت آن دارد
زومیت/ اپل ۱۸ شهریور ماه نسل جدید تلفن‌های‌هوشمند خود یعنی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس را معرفی کرد و از جمعه‌ی گذشته شاهد عرضه‌ی رسمی این تلفن‌هوشمند به بازار هستیم. اما یکی از جالب‌ترین نکات در مورد هر گجتی، هزینه‌ای تخمینی برای ساخت آن است که کالبدشکافی آیفون ۶ پرده از این حقیقت برداشته است. با زومیت همراه باشید.

کالبد شکافی آیفون 6 حکایت از هزینه‌ی 227 دلاری برای ساخت آن دارد

اپل در نسل جدید آیفون‌های خود از پردازنده‌ی جدید A8 استفاده کرده که بهبودهایی را در مقایسه با نسل پیشین آن یعنی A7 به خود دیده است. پیش‌تر در زومیت کالبدشکافی کامل آیفون ۶ پلاس را مشاهده کردید، اما قیمت تمام شده‌ی تولید آیفون ۶ بصورت تخمینی به چه میزانی است؟

وب‌سایت Teardown.com آیفون ۶ را نیز کالبدشکافی کرده و براساس اطلاعات موجود، صفحه‌ی نمایش ۴.۷ اینچی مورد استفاده در آیفون ۶ قیمتی برابر ۴۱.۵۰ دلار دارد. با احتساب سایر قطعات که شامل باتری ۳.۵۰ دلاری، دوربین ۱۶.۵۰ دلاری، ماژول‌های ارتباطی که شامل وای-فای، بلوتوث و مودم ارتباطی شبکه‌های موبایل با هزینه‌ی تقریبی ۱۳ دلار، پردازنده‌ی A8 با ۳۷ دلار، اسمبلی و تست دستگاه با ۱۱ دلار، حافظه‌ی رم و حافظه‌ی داخلی ۱۴ دلار و سایر هزینه‌ها، هزینه‌ی تقریبی مورد نیاز برای ساخت یک دستگاه آیفون ۶ در حدود ۲۲۷ دلار تخمین زده شده است. این قیمت برای آیفون ۶ پلاس با در نظر گرفتن صفحه‌ی نمایش ۵.۵ اینچی، باتری بزرگ‌تر و سایر هزنه‌های ساخت به ۲۴۲ دلار رسیده است.


پرینتر ۳ بعدی Zero-G 3D برای کار در فضا ساخته شده است
زومیت/ ساخت و تولید در فضای بیرون از کره‌ی زمین شروع می‌شود. چهارشنبه‌ی همین هفته اولین پرنیتر ۳ بعدی که برای کار در محیط بدون جاذبه طراحی شده است همراه با کپسول فضایی Space Dragon X برای استفاده در ایستگاه فضایی به فضا پرتاب خواهد شد. این پرینتر در کالیفرنیا و توسط تولید کننده‌ی تازه‌کاری به نام (ساخت فضا) طراحی و ساخته شده است. Zero-G 3D از سال ۲۰۱۰ در حال طراحی و توسعه است و در تابستان ۲۰۱۱ این دستگاه ۳ بار در بسیار کم مورد آزمایش قرار گرفت تا برای انتقال به ایستگاه فضایی آماده شود.



این وسیله به دانشمندان امکان می‌دهد که اثرات بلند مدت جاذبه‌ی صفر در تولید محصولات افزایشی مانند اجزا و قطعات ساخته شده با این پرینتر را مورد بررسی قرار دهند. Zero-G 3D مانند پرینترهای حرفه‌ای دیگر از پلاستیک ABS برای تولید قطعات استفاده می‌کند و در صورت موفقیت کمک بسیار مهمی برای تولید تجهیزات مورد نیاز فضانوردان در ایستگاه فضایی خواهد بود.


با مفهومی ساده در ریاضیات که پس از یک قرن باعث پیدایش کامپیوترها شد، آشنا شوید
فارنت/ امروزه به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم منکر تأثیر شگرف ریاضیات بر توسعه و پیشرفت فناوری باشیم؛ چون ابتدا ریاضی به‌عنوان ابزاری جهت شناخت بیش‌تر این جهان است و در اولویت بعد، مطالعه‌ی ریاضی بسیار لذت‌بخش است، حتی اگر استفاده‌ی مستقیمی از مباحث آن نشود. در این مقاله به شاخه‌ای از ریاضیات می‌پردازیم که می‌توان آن را پایه‌ی پیدایش کامپیوترها دانست. نکته‌ی بسیار جالب این است که در برهه‌های خاصی از تاریخ، هر یک از شاخه‌های ریاضی شروع به مطرح‌شدن می‌کند؛ به‌طوری‌که در ابتدا هیچ کاربرد خاصی در آن یافت نمی‌شود ولی پس از مدتی پایه‌ی یک اتفاق مهم می‌شود.



«و»، «یا» و «نقض»
جبر بولی یا همان Boolean Algebra ترکیبی از منطق و جبر است که در ابتدا به‌وسیله‌ی جورج بول ابداع شد و پس‌ازآن منطق‌دان‌هایی باعث رشد و تکامل این شاخه از جبر شدند.



منطق به‌تنهایی فقط با صحیح و غلط بودن گزاره‌ها سروکار دارد. جمله‌ی «گوگل، آیفون را تولید می‌کند» جمله‌ای غلط و جمله‌ی «ما در قرن بیست‌ویک میلادی قرار داریم» جمله‌ای صحیح است. این‌ها جملاتی هستند که صحیح یا غلط بودن آن‌ها برای ما نامشخص است و جذابیت و کاربرد این موضوع در جایی مشخص می‌شود که این گزاره‌ها باهم ترکیب می‌شوند. «سامسونگ یک شرکت کره‌ای است و سری گلکسی متعلق به این شرکت است» عبارتی است که از دو جمله‌ی جدا به وجود آمده که میان آن‌ها حرف «و» وجود دارد. این عبارت کاملاً صحیح است؛ چون هر قسمت جدا به‌تنهایی صحیح است.

جبر بولی و شکل‌های دیگر منطق گزاره‌ای، بر پایه‌ی گزاره‌های مرکبی هستند که از چند گزاره‌ی ساده با رابط‌های منطقی تشکیل شده‌اند. صحیح یا غلط بودن این گزاره‌های مرکب بستگی به‌درستی یا نادرستی هر یک از اجزا و نوع رابطی که بین گزاره‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود، دارد. برای مثال اگر گزاره‌ی الف و گزاره‌ی ب هر دو درست باشند، آنگاه می‌توانیم بگوییم گزاره‌ی «الف و ب» یک گزاره‌ی مرکب صحیح است و اگر یکی یا هرکدام از آن‌ها غلط باشد، گزاره‌ی مرکب «الف و ب» نادرست است.

جورج بول این نکته را نیز شناسایی کرد که روابط بین گزاره‌ها با استفاده از منطق، شباهت زیادی با پایه و اساس جبر و حساب دارد. در جبر، متغیرها با استفاده از اعمال اصلی که در حساب وجود دارد، باهم ترکیب می‌شوند و یک معادله به دست می‌آید.

در جبر منطقی بول، متغیرها که همان گزاره‌ها هستند، با استفاده از رابط‌های منطقی -«و»، «یا» و «نقض»- با یکدیگر ترکیب می‌شوند و یک گزاره‌ی مرکب به وجود می‌آید. می‌توان گزاره‌ی «X و Y صحیح است» را به X×Y = 1 و «X یا Y نادرست است» را به معادله‌ی X + Y = 0 تشبیه کرد.

جبر بولی استفاده از این نوع موارد گفته‌شده را آسان می‌سازد و منطق‌دانان با استفاده از قواعد خاص این نوع جبر می‌توانند به‌راحتی به‌درستی یک گزاره‌ی مرکب پی ببرند. جبر بولی قواعد زیادی دارد که به دلیل مفصل بودن این قواعد، نمی‌توانیم آن‌ها را برای شما توضیح دهیم.

100 سال بعد از پیدایش جبر بولی
شاید با تمامی مطالب بالا، دچار سردرگمی شده باشید و ندانید که این موضوعات چه ربطی به کامپیوتر دارد؟! در ادامه‌ی مطلب می‌توانید با جذابیت بیش‌تری داستان طولانی جبر بولی و به سبب آن، پیدایش کامپیوترها را مطالعه کنید.

منطق همیشه سعی کرده است تا از ریاضیات و فلسفه به‌طور یکسان کمک بگیرد و به عبارتی یک پای خود را روی فلسفه و پای دیگر خود را روی ریاضیات بگذارد. منطق می‌خواهد برای استدلال کردن هم دلایل خود را ارائه دهد و درست بودن یک موضوع را از راه‌های ابتدایی اثبات کند. در همین حین، جبر بولی و منطق گزاره‌ای در ابتدای راه پیدایش و بلوغ خود، به‌شدت متکی به ریاضیات محض بودند و حتی کاربردهای آن‌ها از شاخه‌هایی مانند حساب دیفرانسیل و انتگرال هم کم‌تر بود.

به‌طور قابل‌ملاحظه و در حدود یک قرن پس از پدیدار شدن منطق جبری، ریاضی‌دانان و دانشمندان کاربردهای فراوانی برای منطق پیدا کردند و پس‌ازاین اتفاقات، حالا یک شاخه از ریاضیات تبدیل به قلب تجارت جهانی شده است.



جبر بولی -گیرنده‌ی مقادیر صحیح و نادرست، تغییردهنده‌ی آن‌ها با استفاده از قواعد خاص منطقی و مشخص‌کننده‌ی صحیح یا ناصحیح بودن یک گزاره‌ی مرکب- همان پایه‌ی بنیادی کامپیوتر و زندگی دیجیتال امروزی است. یکی از اولین کاربردهای جبر بولی در سال 1937، در پایان‌نامه‌ی آقای کلود شانون رؤیت شد. کلود شانونی که در یکی از شناخته‌شده‌ترین ریاضی‌دانان و مهندسان قرن بیستم بود. شانون پی برد که سوییچ‌های موجود در شبکه‌های رله‌ای، مانند شبکه‌ی تلفن یا حتی یک کامپیوتر اولیه، می‌تواند به‌راحتی مقدار صحیح را برای «روشن بودن» و مقدار ناصحیح را برای خاموش بودن به کار بگیرد.

برای درک بهتر می‌توانید یک چندراهی برق را در نظر بگیرید که جریان برق در آن به کلیدی بستگی دارد که علامت صفر و یک روی آن است. صفر یعنی خاموش بودن یا به معنای بهتر ناصحیح بودن و یک یعنی روشن بودن یا همان صحیح بودن. ابداع شانون توانست طراحی شبکه‌های سوییچ را بسیار آسان سازد؛ به‌طوری‌که به‌جای سروکار داشتن مستقیم با اتصالات شبکه، آن‌ها را با فن‌ها یا همان قواعد جبر بولی کنترل کرد که می‌توانست سود زیادی در بر داشته باشد.



این ارتباط بین جبر بولی و سوییچ‌های الکتریکی را می‌توان از منظر دیگری در پردازنده‌ها یا همان CPUها دید. سی‌پی‌یو دارای تعداد بسیار بالایی دروازه‌ی منطقی است که این دروازه‌های منطقی همان نمودهای فیزیکی و ماده‌ای عملگرها و رابط‌های منطقی هستند. دروازه‌ها یا گیت‌های منطقی، هرکدام می‌توانند یک یا چند مقدار یا متغیر دریافت کنند؛ یعنی مقادیر الکتریکی که معادل متغیرهای بولی هستند. یک سیم با ولتاژ بالا می‌تواند مقدار «صحیح» داشته باشد و یک سیم با ولتاژ پایین می‌تواند مقداری «ناصحیح» داشته باشد. سپس این ولتاژ با عبور از گیت منطقی و تحت تأثیر خواص الکتریکی نیمه‌رسانا، تبدیل به ولتاژی می‌شود که برای کامپیوتر شناخته‌شده است.

برای مثال گیت «و» دو ورودی می‌گیرد. اگر هر دو ورودی ولتاژ بالا باشند، خروجی هم ولتاژ بالا خواهد بود و اگر یکی یا هردوی ورودی‌ها ولتاژ پایین باشد، خروجی هم ولتاژ پایین خواهد بود. کنار هم قرار گرفتن صحیح این گیت‌ها، امکان اجرای نرم‌افزارهای کامپیوتری را فراهم می‌سازد و سی‌پی‌یو هم وظیفه‌ی خود را می‌داند تا به‌طور صحیح و طبق خواسته‌ی نرم‌افزار به اجرای دستورات و عمل بپردازد.



در مراحل بعدی، جبر بولی به پایه‌های ریاضیات باز خواهد گشت و مقادیر صحیح و ناصحیح به صفر و یک‌ها تبدیل می‌شوند؛ همان مبنای دودویی که در آن عدد یک نشان‌دهنده‌ی مقدار صحیح و عدد صفر نیز نشان‌دهنده‌ی مقدار ناصحیح است. سپس همین اعداد بازهم وارد مداراتی می‌شوند که پردازش‌های نهایی در آن‌ها صورت می‌گیرد و درنهایت شاهد کارایی کامپیوتر خواهیم بود. دیدید که برخی توسعه‌ها در ریاضی محض می‌تواند دهه‌ها یا قرن‌ها نیز موردتوجه قرار بگیرد و کاربردهای فراوانی داشته باشد.


Oculus یک نمونه اولیه جدید از هدست واقعیت مجازی خود را معرفی کرد
دیجیاتو/ Oculus روز گذشته و در کنفرانس Oculus Connect نمونه ی اولیه ای از هدست واقعیت مجازی جدیدی با عنوان Crescent Bay را معرفی نمود تا یک گام دیگر به سمت عرضه ی محصولی تثبیت شده و آماده ی استفاده ی کاربران نهایی برداشته باشد.



برندان آیریب (Brendan Iribe) مدیر عامل Oculus در همین رابطه اظهار داشت این جهشی بزرگ است که از دو نسخه ی کیت اولیه مخصوص توسعه دهندگان Rift موسوم به DK1 و DK2 به دست آمده. هدست جدید این شرکت قابلیت دنبال کردن حرکات کاربر به صورت ۳۶۰ درجه را دارست و اجازه می دهد دوربین مجزای Rift وضعیت حرکتی پشت سر آن را همانند قسمت جلوییش دنبال نموده و با این تفاسیر دیگر کاربر نگرانی خاصی در رابطه با جابه جایی های خود و خارج شدن از محدوده ی مرتبط به هدست نخواهد داشت.

آیریب می افزاید هدست مورد بحث از نظر ارگونومی و وزن نیز تا حد زیادی بهبود یافته و حالا بسیار سبک تر از قبل است و به آن هدفون هایی یکپارچه نیز افزوده شده. تمرکز اصلی این شرکت در ارئه ی نمونه ی اولیه ای با عنوان Crescent Bay بر این بوده است که بهره گیری از تکنولوژی واقعیت مجازی تا  حد ممکن پیش از ارائه ی محصول نهایی به کاربران ساده تر و کم دردسر تر شود. آیریب می گوید با استفاده از این هدست جدید کاربران تجربه ای از حضور پایدار در یک دنیای حاصل از واقعیت مجازی را به دست می آورند.



اولین کیت توسعه واقعیت مجازی Rift از Oculus‌ در بهار سال ۲۰۱۳ عرضه گردید ولی تا کنون صحبتی از زمان ارائه نسخه ی نهایی این دسته از محصولات به مصرف کنندگان به میان نیامده است. به گفته ی مدیر عامل این شرکت تا کنون بیش از صد هزار کیت توسعه ی Rift به ۱۳۰ کشور در جهان ارسال شده است و Oculus کماکان در حال دریافت پیش سفارش  برای نسل دوم آن است.

نمونه اولیه جدید Crescent Bay در اصل دنباله ای محسوب می شود برای نمونه اولیه دیگری با عنوان Crystal Cove که در ژانویه ۲۰۱۴ و در نمایشگاه CES معرفی گردیده بود. پیش از این نیز Oculus‌ و سامسونگ طی یک همکاری مشترک دست به معرفی یک هدست تحت موبایل واقعیت مجازی با عنوان Gear VR زده بودند و اعتقاد آیریب بر این است که تکنولوژی واقعیت مجازی در زمینه ی موبایل و کامپیوترهای شخصی می توانند مکمل یکدیگر بوده و در نهایت سبب بهبود تجربه ی کاربری شوند.



Gear VR از اولین رابط کاربری طراحی شده ویژه ی هدست توسط Oculus‌ بهره می برد و این شرکت اکنون قصد دارد یک اپلیکیشن موبایل ویژه ی بازی های واقعیت مجازی را نیز ارائه نماید. علاوه بر موارد یاد شده در کنفرانس Oculus Connect دمویی از حاصل همکاری های این شرکت با شریک تجاریش Epic Games به نمایش درآمد و در مورد به رسمیت شناخته شدن پلتفرم واقعیت مجازی Rift توسط کمپانی توسعه دهنده Unity و محصولات این شرکت نیز اطلاعاتی ارائه گشت.


ایرانسل به مناسبت هفته دفاع مقدس پیامک رایگان اعطا می‌کند
ترنجی/ ایرانسل اعلام کرد به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، تمامی مشترکینی که در روزهای 30 و 31 شهریور 93 نسبت به خرید سیمکارت اعتباری ایرانسل، تکمیل ثبت نام و برقراری نخستین تماس اقدام نمایند، از 50 پیامک داخل شبکه رایگان بهره‌مند خواهند شد. این بسته پیامکی ظرف مدت 7 روز فعال خواهد شد و  این دسته از مشترکین می توانند طی 24 ساعت از این هدیه استفاده کنند.

پنجاه پیامک هدیه به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، علاوه بر تمامی خدمات و طرح‌های تشویقی ویژه مشترکین جدید جشنواره تابستان93 ایرانسل نظیر شارژ هدیه 100درصدی، بسته هدیه برای هر بار شارژ، سیم کارت هدیه و آهنگ پیشواز هدیه به مشترکین اهدا می‌شود. لیست کامل این طرح ها به شرح زیر است:

۱۰۰ درصد شارژ هدیه
شما مشترکین اعتباری جدید ایرانسل در جشنواره تابستان امسال یک هدیه ویژه خواهید گرفت…اولین شارژ شما هر مبلغی که باشد، ایرانسل معادل آن را به شما هدیه خواهد داد! بنابراین، برای هدیه بیشتر، کافیست بیشتر شارژ کنید.



توجه:
از شارژ هدیه می توان برای برقراری ارتباط های ایرانسلی (تماس، پیامک و اینترنت همراه) استفاده نمود. مهلت استفاده از شارژ هدیه ۱۵ روز است. این طرح شامل مشترکینی که از شارژ خط به خط و شارژ شگفت انگیز استفاده می کنند نمی شود. مبلغ شارژ و هدیه پس از کسر مالیات بر ارزش افزوده، به حساب مشترک واریز خواهد شد. مشترکین با استفاده از کد دستوری #۱۲*۱۴۱* می توانند از میزان اعتبار هدیه خود آگاه شوند.

بسته هدیه برای هر بار شارژ
در این جشنواره،  شما مشترکین اعتباری جدید، با هر بار شارژ سیم‌کارت خود به میزان حداقل ۲۰,۰۰۰ ریال، از ۱۰ دقیقه مکالمه ایرانسلی، ۱۰ پیامک فارسی ایرانسلی و ۱۰ پیام چندرسانه‌ای هدیه برای یک هفته برخوردار می شوید. لطفا توجه داشته باشید که این طرح شامل شارژ شگفت انگیز و خط به خط نمی شود. اینترنت رایگان هدیه بگیرید! علاوه بر هدایای فوق، در صورتی که مجموع شارژ شما به ۱۰۰,۰۰۰ ریال برسد، ۵۰ مگابایت اینترنت همراه رایگان دریافت خواهید کرد. به خاطر بسپارید که محدودیتی در دریافت این هدیه وجود ندارد و تا پایان جشنواره با هر بار شارژ به میزان مجموعا ۱۰۰,۰۰۰ ریال، بسته ۵۰ مگابایتی هدیه (با مهلت استفاده ۷ روز) به شما تعلق خواهد گرفت. و چندین طرح دیگر که، از طریق صفحه پیشنهادهای تشویقی وبسایت رسمی ایرانسل به نشانی www.irancell.ir قابل مشاهده است.


کانسپتی زیبا و شبیه به واقعیت از Sony Xperia Z3X
ترنجی/ با خودم گفتم که چرا باید منابعمان فقط سایت های بیگانه باشد. درست است امکانات داخلی برای تهیه اخبار روز کم و تقریباً می توان گفت محدودتر از همه کشورهای جهان است؛ ولی حداقل حس پرسشگری در میان تکنولوژیست های ایرانی بیش از هر قشر دیگری است و از همه مهمتر #ترنجی حس دیگری ایجاد می کند. همین شد که تصمیم بر این گرفتیم، کاری به داخلی یا خارجی بودن منابع نداشته باشیم. هر خبری اگر در شان #ترنجی خوانان باشد منتشر می کنیم. با ترنجی همراه باشید.

قبل از معرفی #Sony Xperia Z3 زمزمه هایی درباره وجود دستگاهی با نام Xperia Z3X شنیده شد. اما فعلاً هیچ خبری از این دستگاه نشده است. از طرفی Z3 با مشخصاتی شبیه Z2 و تقریباً با ارتقائی جزئی معرفی شد. خوب یک پرچمدار باید توان رقابت با پرچمداران رقیب را داشته باشد. ولی Z3 شاید ندارد.



همانطور که می بینید #کانسپت بسیار به واقعیت نزدیک است. بگذارید تحلیلی داشته باشیم. سونی Z3 را شبیه Z2 معرفی کرد. خبری از نسل دوم Z Ultra  نیز نشده است. همچنین دیوایس های #سونی بر خلاف سایر شرکت ها هر شش ماه یکبار معرفی می شوند. با این تفاسیر به نظر می رسد سونی سورپرایزی برای کاربرانش دارد. این کانسپت نیز گویا به واقعیت بسیار نزدیک است. مشخصات می تواند همین ها باشد. فقط حافظه رم دستگاه جای بحث دارد. 4گیگابایت کمی دور از واقعیت است. البته لزومی به استفاده از این مقدار رم فعلاً وجود ندارد. به هر حال حدس ما بر این است که پای دستگاهی دیگر در میان است.

همانطور که در مقاله های قبلی نیز گفتیم، سونی باید بیشتر به فکر تنوع در دستگاه هایش باشد. همان کاری که #سامسونگ سالهاست انجام می دهد و #HTC نیز در حال انجام آن است. این کانسپت بسیار زیباست. ببینید و دیدگاهتان را بیان کنید.


لومیا 530 وارد ایران شد البته همراه با یک حباب بزرگ!
ترنجی/ همچنان این داستان ادامه دارد…جدید ترین گوشی هایی که وارد بازار ایران می شوند , ابتدا با یک حباب قیمت غیر معقول عرضه می شود.سپس بعد از گذشت مدتی به قیمتی معقول تر فروکش می کند. لومیا 530 که لقب ارزان ترین اسمارت فون ویندوزی را یدک می کشد در ایران داستانی دگر دارد. امروز متوجه شدیم در بازار موبایل ایرانیان، تهران ؛این کوچولو دوست داشتنی عرضه شده است. البته شما باید برای خرید یک گوشی 580 هزار تومان پول خرج کنید. ناگفته نماند برای مثال در انگستان قیمت لومیا 530 در حدود £79.98 است؛ یعنی چیزی حدود به 417 هزار تومان!



پردازنده ۴ هسته ای ۱٫۲ گیگاهرتز به همراه چیپست کوالکوم اسنپدراگون ۲۰۰ به همراه چیپست گرافیکی آدرنو ۳۰۲ و حافظه رم ۵۱۲ مگابایت
صفحه نمایش TFT  به اندازه ۴ اینچ در ابعاد ۸۵۴×۴۸۰ با کیفیت حدودی ۲۴۵ پیکس در هر اینچ (ابعاد صفحه برای اجرای برنامه همان ۸۰۰×۴۸۰ می باشد).
۵ مگاپکسل با فوکوس ثابت و فیلم برداری  ۴۸۰p وظیفه ی ثبت لحظات دوستداشتنی شما را بر عهده دارد. بلوتوث نسخه ۴ و وای فای  نیز از دیگر امکانات این کوچولوی دوست داشتنی است. پشتیبانی از کارت حافظه میکرو تا ۱۲۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۴ گیگابایتی + ۳۰ گیگابایت حافظه رایگان فضای ابری OneDrive!
 باتری ۱۴۳۰ میلی آمپری که دوام کار تا ۱۳ را دارد.
 سیستم عامل ۸٫۱ مایکروسافت به همراه فریمور ساین نوکیا و قابلیت بروزرسانی به اپدیت های جدید.

ما یک پیشنهاد داریم ایا واقعا بهتر نیست که به جای لومیا 530 با قیمت 580هزار تومان یک لومیا 635 با قیمت 575هزار تومان بخرید! بله اوضاع خیلی جالب تر از آن چیزیست که فکرش را بکنید برادر بزرگتر با داشتن امکاناتی کم و بیش بهتر، از قیمت پایین تری برخوردار است.


گوشی OnePlus One آماده ی پیش فروش شدن است!
ترنجی/ شرکت وان پلاس با وعده هایی که درباره ی گوشی خود داده است، هواداران زیادی را خوشحال کرده است ولی یک مشکل همیشه گریبان گیر این شرکت بوده و آن هم تبلیغات و دعوت نامه های این شرکت برای گوشی OnePlus One است. در حالی که بررسی های انجام شده بر روی گوشی OnePlus One اکثرا این گوشی را یک گوشی خوب و  قدرتمند معرفی کرده اند و همچنین قیمت این گوشی نیز بسیار مناسب است، تنها مشکلی که وجود دارد، کم بودن دعوت نامه ها و تبلیغات برای این گوشی است. البته لازم به ذکر است که اخیرا این شرکت به فکر این موضوع نیز افتاده است و چند دعوت نامه برای OnePlus One ارسال کرده است.





بالاخره زود یا دیر، وان پلاس برای پیش فروش گوشی خود دعوت نامه ارسال کرده است. دلیل تاخیر در این کار هم مشخص کردن قیمت دقیق آن عنوان شده و اکنون که زمان پیش فروش آن معرفی شده است، قرار است که این گوشی با قیمت مناسبی به فروش برسد. طبق اطلاعات منتشر شده، این گوشی هوشمند در اواخر اکتبر امسال به بازار عرضه خواهد شد. اما این گوشی به تعداد محدود به فروش میرسد و پس از آن به کسانی که این گوشی را پیش خرید کرده اند داده می شود. یعنی یا باید زود دست به کار شوید و این گوشی را بخرید و یا اینکه این گوشی را پیش خرید کنید تا دیگر نگران اتمام آن نباشید! با هم به تماشای تصاویری از این گوشی نیز بپردازیم.


جمع بندی از سالار واعظی

انتشار اخبار در این بسته خبری لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از دیگر رسانه‌ها بازنشر می‌شود.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ارمین
۱۴:۴۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۳
مگه وایبر چشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ارمین
۱۵:۳۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۳
مگه وایبر چشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ارمین
۱۲:۲۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۳
مگه وایبر چشه؟
Iran (Islamic Republic of)
صابر خدای
۱۹:۵۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
واقعا برای مردم خودم متاسفم که از هر نظر باید فیلتر بشن ایا این آزادیه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۱۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۳
فرزندم تحقیق کن به بین چند کشور فیلتر نمی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۲۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۳
فرزندم به بین کدام کشور ها فیلتر نمی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۱۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
آقا من موندم یک چت روم عادی مثل watts up از کجاش موارد ضد اخلاقی میاد اگر فهمیدن به من بگین من 6 ماه این رو دارم ولی همه جا شو گشتم ولی این جور چیزی ندیدم؟ می شود توضیع بدیم کجاش این مشکلات رادارد؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۸:۲۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۳
دقیقا منم حرفم همینه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
مسئولین عوض اینکه فرهنگ سازی کنن فقط دست به دامن فیلتر میشن...
اگه اینها با فیلترکردن شبکه های اجتمایی از قبیل فیسبوک درست میشد که الان باید 1000 بار درست شده بود...
لطفا راه کارتونو عوض کنید .....
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۸:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
توروخدا قبل از اینکه وایبر رو فیلتر کنین لااقل یه مسنجر داخلی و ملی درست کنین تا بتونه جای وایبر رو بگیره نه اینکه بدون جایگزین برین مستقیم از ریشه قطعش کنین
Iran (Islamic Republic of)
ارمین
۱۵:۰۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
مگه وایبر چشه؟
Iran (Islamic Republic of)
سید جلال
۱۳:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
هر دو تای این رو فیلتر کنین بابا مردم رو بدبخت کرده..
United States of America
Mostafa
۱۳:۵۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
آقا وایبر و لاین فیلتر بشن مشکلی نداره ولی واتس اپ رو نباید فیلتر کرد.
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۱۱:۰۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
اگه وایبر فیلتر بشه لاین هم باید باید باید فیلتر بشه.تو لاین چه گروه هایی که تشکیل نمی شه آقاااااااا
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۰۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
دیگه خواهشا وایبر نه....
وایبر کجاش جنگ نرمه...
بابا ما با این برنامه ها زندگی میکنیم
آخرین اخبار