در نشست بررسی عملکرد اورژانس کشور عنوان شد

تدوین سند ملی مدیریت اورژانس بیمارستانی و بازبینی استانداردهای دارویی

تدوین سند ملی مدیریت اورژانس بیمارستانی و بازبینی استانداردهای دارویی بخشهای اورژانس از برنامه های مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی است.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر امین صابری نیا در نشست خبری عملکرد اورژانس در 6 ماهه نخست سال جاری که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به افزایش تعداد پایگاه های اورژانس کشور از 2059 به 2088 نسبت به سال گذشته، گفت: تعداد پایگاه شهری اورژانس نسبت به سال گذشته از 797 به 812 و تعداد پایگاه اورژانس جاده ای از 1262 به 1276 پایگاه افزایش یافته است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور در ادامه از نجات 5 زن باردار در مناطق صعب العبور توسط امداد هوایی در طی دو ماه گذشته خبر داد و گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت تعداد پایگاه های اورژانس هوایی به 14 پایگاه افزایش یافت.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح امداد ساحلی در استان های مازندران، گیلان و گلستان در تابستان، گفت: در سه ماهه دوم امسال 37 پایگاه اورژانس ساحلی در شمال کشور مستقر بودند و تعداد مراجعات به امداد ساحلی 1388 مورد بوده است.

دکتر صابری نیا در ادامه در مورد فعالیت اورژانس دریایی گفت:‌ در حال حاضر دو فروند قایق اورژانس دریایی در جنوب کشور داریم و درصدد فعال کردن پایگاه‌های دریایی اورژانس در شمال کشور نیز هستیم.

دکتر صابری نیا در ادامه ضمن اشاره به افزایش مراجعه بیماران به اورژانس پیش بیمارستانی از ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلامت، گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، نظارت و پایش بر عملکرد اورژانس های پیش بیمارستانی نسبت به گذشته افزایش یافت.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور همچنین از تدوین سند ملی مدیریت اورژانس بیمارستانی خبر داد و افزود: هدف از تدوین این سند، ترمیم و اصلاح فیزیکی بخش اورژانس بیمارستانی است که جزء برنامه هتلینگ طرح تحول نظام سلامت است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور تدوین استاندارد های تجهیزات بیمارستانی و بازبینی استانداردهای دارویی اورژانس را از دیگر برنامه های در حال تدوین بیان کرد و گفت: تدوین بانک اطلاعاتی متخصصین طب اورژانس و تکمیل بسته آموزشی نیروهای اورژانس از دیگر برنامه های در حال بررسی در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور است.

وی در ادامه افزود: در بحث اعتباربخشی بحث ایمنی بیمارستان‌ها را مدنظر قرار می‌دهیم که تاکنون 145 شاخص ایمنی برای بیمارستان های کشور تهیه شده است و چنانچه بیمارستانی ایمنی کمتری داشته باشد اعتبار کمتری به آن اختصاص داده می شود.

 دکتر صابری نیا در ادامه از سطح بندی علمی پرسنل اورژانس خبر داد و افزود: پرسنل اورژانس در 5 رده پایه مقدماتی، پایه، میانی ارشد، میانی خبره و عالی با یک نشان درج شده بر روی لباس خود نیز سطح بندی می شوند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور با اشاره به طرح یکسان‌سازی لباس نیروهای اورژانس گفت:‌ برای هر کدام از نیروهای اورژانس شهری و بین‌ شهری، دریایی، هوایی و... لباس مشخصی در نظر گرفته می شود.

دکتر صابری نیا در ادامه، از آمادگی اورژانس برای هرگونه حادثه هسته ای خبر داد و گفت: تاکنون هیچ گونه حادثه هسته‌ای در کشور رخ نداده است اما وظیفه ما این است که در مقابل حوادث آماده باشیم.

وی با اشاره به این که چندین مانور عملیات در حوادث هسته‌ای در شهرهای اصفهان و کاشان برگزار شده است، افزود: در حال حاضر تجهیزات لازم برای ارائه خدمت در حوادث هسته‌ای تهیه شده است و آموزش‌های لازم به تکنسین‌های اورژانس داده شده است.

بنابراین گزارش، در این نشست که رییس اداره اورژانس های خصوصی کشور، دکتر اسماعیل فراهانی حضور داشت، با اشاره به تعرفه مصوب از سوی وزارت بهداشت برای انتقال بیماران در تهران که 100 هزار تومان است، گفت: این تعرفه در سایر کلانشهرها مثل مشهد، اصفهان، تبریز 80 هزار تومان است.

وی هزینه انتقال در سایر شهرهای کشور را 60 هزار تومان بیان کرد و گفت: چنانچه بیماری بخواهد از شهری به شهر دیگر منتقل شود تعرفه او به ازای هر کیلومتر 700 تومان محاسبه می‌شود به علاوه اینکه 75 درصد هزینه انتقال در شهر مبدأ نیز از او گرفته می‌شود.

دکتر فراهانی با بیان اینکه 49 مرکز اورژانس خصوصی در شهر تهران در حال فعالیت است، گفت: 53 مرکز اورژانس خصوصی نیز در سایر استان‌ها فعال هستند که بیشتر وظیفه نقل و انتقال بیمارانی را برعهده دارد که نیاز به فوریت‌های پزشکی در صحنه حادثه ندارند.

وی بر لزوم برخورد با تخلفات  صورت گرفته در اورژانس‌های خصوصی تاکید کرد و گفت: لازم است مردم حتماً بعد از پرداخت هزینه اورژانس قبض را دریافت کنند تا اگر تخلفی صورت گرفته و مبلغی بیش از تعرفه اخذ شده است با اورژانس متخلف برخورد شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار