نظر "آیت‌الله وحید خراسانی" درباره هدیه دادن به مدیران دولتی

آیت‌الله وحید خراسانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را در خصوص استفاده از هدایایی که مدیران و پیمانکارن دولتی به تناسب جایگاه شغلی خود می‌گیرند بیان کرد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله "وحید خراسانی" در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره استفاده از هدایایی که مدیران و پیمانکارن دولتی به تناسب جایگاه شغلی خود می‌گیرند بیان کردند.

متن سئوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

حکم استفاده از هدايايی را كه به مشاوران، پيمانكاران به واسطه جايگاه شغلی ‎ می‌دهند بيان فرمايید و آیا ناچیز بودن هديه( مانند سررسيد، كارت تبريك، شكلات و....) موجب تفاوت در حکم است؟
 
آیت‌الله وحید خراسانی: هديه اگر براى تطميع و وادار كردن گيرنده هديه به تخلّف از قانون يا شرع باشد مثل اينكه بخواهد حق ديگران را تضييع نمايد گرفتن آن جايز نيست و در صورتى كه براى تسهيل در امر هديه دهنده باشد خلاف اخلاق ايمانى است و اگر براى تشويق زيردستان از طرف كارفرما است مانعى ندارد.
 
 پدر اینجانب یک پروژۀ مهندسی را به صورت پیمان کاری انجام دادند، کارشناس مسئولی که در ادارۀ مربوطه باید کار ایشان را تأیید می‌کرد از ایشان برای امضا کردن، طلب مبلغ مشخصی کرد و پدرم تا حد توان از این کار امتناع کردند، ولی در نهایت مجبور شد برای گرفتن حقشان مبلغی کم‌تر را با عدم رضایت بپردازند، حال این کار درست بوده و درآمدی که از این پروژه به دست می‌آید حلال است یا خیر؟ حال وظیفۀ ما چیست؟
 
آیت‌الله وحید خراسانی: اگر رسيدن به حق خويش متوقّف بر دادن مالى به ظالم باشد، دادن آن مانعى ندارد هرچند گرفتن آن بر ظالم حرام است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۳
با سلام از راهنمایی مراجع تقلید متشکریم
آخرین اخبار