گزارش/

تعاون دریچه مطمئن اشتغال زنان / تاکید وزارت تعاون بر توسعه تعاونی زنان

از نگاه سازمان‌های‌ بین‌المللی، تشکیل تعاونی‌های زنان به عنوان یکی از راهبردهای اساسی کاهش نابرابری و افزایش مشارکت در تمام امور به ویژه اقتصادی به دولت‌ها توصیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شركت تعاوني زنان به شركت‌هايي اطلاق مي شود كه بيش از 50 درصد اعضاء آنها از زنان تشكيل شده باشد. با این توصیف براساس آمارهای موجود حداقل حدود 2 میلیون زن ایرانی، در 400 هزار تعاونی و به ویژه تعاونی های تولید سنتی عضو بوده و هستند به طوری که دامنه نفوذ این سطح از تعاونی ها تا روستاها و ایلات و عشایر ایران هم رفته است.

یزد اولین میزبان تعاونی زنان در ایران

اولین تعاونی های زنان در دوران مشروطیت و به همت صدیقه دولت آبادی در شهرهای یزد، کرمان و اصفهان آغاز به کار کردند. اولین تعاونی های ویژه زنان به شکل امروزی در سال ۱۳۷۳ به ثبت رسید. پیش از آن، زنان در تعاونی های شهری و روستایی به صورت محدود و غیر رسمی حضور داشتند.

تعاون دریچه مطمئن اشتغال زنان
 


از نگاه سازمانهای‌ بین‌المللی، تشکیل تعاونی‌های زنان به عنوان یکی از راهبردهای اساسی کاهش نابرابری و افزایش مشارکت در تمام امور به ویژه اقتصادی به دولتها توصیه می شود.

این اهمیت تا جایی است که سازمان جهانی کار انجام فعالیت تعاونی برای زنان را شرافتمندانه‌ترین نوع فعالیت اقتصادی می‌داند و با تاکید بر افزایش مشارکت زنان در بخش تعاون، افزایش مشارکت زنان در تعاون را در همه سطوح به ویژه سطوح مدیریتی و راهبری مورد توجه ویژه قرار می دهد.

از آن گذشته، ارتقای منزلت زنان در جوامع و تعاونی‌ها، همواره برای نهضت تعاون از اهمیت بسزایی برخوردار بوده به نحوی که اتحادیه بین‌المللی تعاون در سال ۱۹۹۵ قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن اعضای اتحادیه بر لزوم برابری جنسیتی زن و مرد به عنوان اولویتی جهانی تاکید کردند.
 
تاکید وزارت تعاون بر توسعه تعاونی زنان
 
به گفته معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم اکنون فضای مناسبی برای توسعه فعالیت تعاونی‌های زنان فراهم شده است و فضای موجود این امکان را به بانوان تعاونگر می‌دهد که در قالب فعالیت های جمعی با دغدغه کمتری مشغول کار شوند و در کنار فعالیت اقتصادی به وظایف مادری و همسری خود نیز در خانواده هم عمل کنند.
 
توسعه کشاورزی با "تعاونی" زنان روستایی
 


زنان جایگاه ویژه‌ای در توسعه کشاورزی کشور دارند که این مهم نیاز به حمایت مادی و معنوی دارد؛ تشکیل تعاونی زنان در راستای توسعه کشاورزی یکی از این حمایت‌هاست.

توسعه این سطح از تعاونی ها در روستاها از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که تعاونی های کشاورزی زنان علاوه بر حمایت اقتصادی می‌تواند با آموزش مداوم در زمینه کنترل آفات و نهاد‌ه‌های جدید برای تولید با اتکا به سیستم‌های نوین آبیاری زمینه‌ساز توسعه شود.

توسعه تعاونی زنان در گرو مدیریت بهینه و سیاست مثبت دولت‌ها


تحقيقات نشان می‌دهد حدود 70 تا 80 درصد موفقيت تعاونيها به عوامل درون سازماني بستگي دارد كه مديريت از مهمترين آن مي باشد. همچنین مهمترين عوامل برون سازماني نظير سياستهاي اعتباري، توجه به بازاريابي، بيمه محصولات، سياست قيمت گذاري، توجه به آموزش و فقر مالي اعضاء از جمله عوامل مؤثر در توسعه تعاوني‌ها  است.

هر چند تا به حال کارشناسان فراوانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بر لزوم استفاده از ظرفیت و استعداد اقتصادی زنان تآکید کرده اند اما می توان به جرات گفت: بستر تعاون و ساختار موجود آن بهترین راه برای حضور زنان در این عرصه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار