مشهد/

پیش بینی برداشت بيش از هزار و 700 تن پسته از سطح درختان بارور نیشابور

معاون سازمان و مدير جهاد کشاورزي نيشابور گفت: امسال از سطح دو هزار هکتار درختان بارور پسته با عملکرد 850 کيلوگرم در هر هکتار، بيش از هزار و 700 تن پسته برداشت می‌شود.

سیدغلام ‌رضا نبوی نامقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: با توجه به قيمت پسته خشک در بازار، حدود 680 ميليارد ريال سود ناخالص از سطح دو هزار هکتار درختان بارور عايد باغداران پسته‌کار شهرستان می‌شود.

وی تصریح کرد: برداشت پسته این شهرستان از سطح سه هزار و 900 هکتار از باغ‌هاي زيرکشت کشاورزان آغاز شده است.

معاون سازمان و مدير جهاد کشاورزي نيشابور با بیان اینکه پسته يک محصول با ارزش در بين توليدات باغي شهرستان است و ارقام مختلفی از آن در نيشابور کشت مي‌شود، گفت: با توجه به اينکه ارقام احمد آقايي، اکبري و سفيد از وضعيت عملکرد بسيار خوبي در اين شهرستان برخوردار است به کشاورزان توصيه می‌شود به‌منظور افزايش عملکرد و بهره‌وري بيشتر در احداث باغ‌هاي جديد پسته از ارقام فوق استفاده کنند.

نبوی نامقی با بیان اینکه وضعیت مناسب اراضی و خاک این شهرستان سبب استقبال کشاورزان از احداث باغ‌های جدید پسته شده است، افزود: امسال هزار و 500 هکتار افزایش سطح کشت نهال پسته در شهرستان داشته‌ایم.

وی به کشاورزان توصیه کرد: برداشت محصول پسته را بدون تاخیر انجام دهند و بلافاصله برای فرآوری به محل کارخانه فرآوری پسته حمل و از انبارکردن پسته تازه خودداری کنند.

معاون سازمان و مدير جهاد کشاورزي نيشابور گفت: برداشت به موقع پسته در حفظ کیفیت بهداشتی و جلوگیری از افرایش بیماری‌های قارچی پسته موثر است و برای عرضه محصول در بازارهای جهانی و تثبیت حضور دائم کشور در این بازارها، باغداران به نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند.

نبوی نامقی عنوان کرد: بر اساس هماهنگي‌هاي انجام شده و انعقاد تفاهم‌نامه با انجمن پسته‌کاران ايران، برنامه‌ريزي‌هاي لازم به‌منظور اجراي کارگاه‌هاي آموزشي متعدد براي افزايش اطلاعات علمي و ارائه مسائل فني لازم به کشاورزان اين بخش انجام شده و اين کارگاه‌هاي آموزشي همه ساله براي کشاورزان پسته‌کار برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام/ز

برچسب ها: پسته ، درختان ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.