فرازمینی‌ها از رویا تا حقیقت + تصاویر

فون دنیکن می‌گوید صدها، هزاران یا حتی دهها هزار سال پیش بشقاب پرنده‌ها یا فضاپیماهایی با آتش و دود بر زمین فرود آمدند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ به احتمال بسیار زیاد بیشتر ما اخبار و داستان‌هایی از نقش احتمالی موجودات فرازمینی در تمدن‌های باستانی و یا ساخت اهرام مصر شنیده ایم. 

روایت‌هایی که ادعا می‌کنند شواهدی یافته‌اند مبنی بر اینکه مدت‌ها پیش موجودات فرازمینی به زمین آمده‌اند و فناوری‌های پیشرفته را به انسان ها انتقال دادند. 


خطوط نازکا(nazca lines) این خطوط عظیم و عجیب در صحرای نازکا، یکی از موارد ادعایی طرفداران بیگانه های باستانی است. 

علاقمندان به این سناریو این طور استدلال می‌کنند که در غیر اینصورت چگونه می‌توان مهندسی خیره کننده اهرام مصر یا طرح‌های باستانی کنده شده در بیابان نازکای پرو (که شبیه به علائم فرودگاهی راهنمای فرود برای سفینه های فضایی است) را توضیح داد؟ یکی از مشهورترین منابع ترویج این سنخ از شبه علم، دست‌نوشته‌های اریک فون دنیکن در کتابهای ارابه خدایان و خدایانی از فضاست. 

اریک فون دنیکن نویسنده سویسی در سال ۱۹۶۸ ادعاهایی را در خصوص ملاقات موجودات فرازمینی با انسان‌ها طرح کرد که به سرعت در سراسر جهان مورد توجه مردم قرار گرفت. طبق ادعای وی، فضاییان در گذشته‌های دور به زمین آمده و بر پیشرفت بشر تاثیر گذاشته و در بازگشت، نشانه‌های باستان شناختی از خود به یادگار گذاشته اند.

کنت فدر باستان شناس درباره یکی از اصلی ترین فرضیه‌های فون دنیکن می گوید: نخستین ادعای ضمنی به وجود نقاشی‌ها یا مجسمه‌های تاریخی از فضاییان و نوشته‌های اولیه درباره دیدار آنها می پردازد.

فون دنیکن می‌گوید: صدها، هزاران یا حتی دهها هزار سال پیش بشقاب پرنده یا فضاپیماهایی با آتش و دود بر زمین فرود آمدند. داستان زیبایی است. اگر درست باشد بسیار اعجاب انگیز و شگفت آور است.


این فرضیه فون دنیکن از جنس فرضیه های "اینک بلات" است. "اینک بلات" یک جور آزمون روانشناختی بر مبنای آزمون‌های رورشاک است که می‌گوید تصاویری که در (اینک بلات) دیده می شود کاملاً بستگی به ذهن بیننده دارد و خود تصاویر الزاماً چیز خاصی را نشان نمی‌دهند. آنها هر آن چیزی می‌شوند که شما از درون تان بیرون بکشید، به بعبارتی طوری دیده می‌شوند که شما دلتان می خواهد.

نوع ادعای فون دنیکن در تفسیر تصاویر یا نقاشی غارها همانند آزمون "اینک بلات"است. اگر چه که تصاویر مورد بحث اساساً واقعی هستند اما نباید فراموش کنیم که این تصاویر و نقش‌ها متعلق به فرهنگ دیگری هستند. بدون داشتن فهمی از زمینه‌های مذهبی، هنری یا تاریخی آن نقاشی ها یا تصاویر در چارچوب فرهنگی که آن را ساخته است نمی توان به تفسیر آنها پرداخت.


 
مجسه هایی که به فضانوردان باستانی تشبیه می شود، ساخت مایاها

مثلاً تصویری را که فون دنیکن به عنوان فضانوردی با آنتن رادیویی تشخیص داده است، می‌تواند نقش یک شمن و کاهن با سرپوشی از تک شاخ گوزن باشد. مثال دیگر نقش‌های اعجاب انگیز روی زمین در کوهستان آند، در سرزمین مردمی پیش تاریخی به نام نازکا‌هاست. این نقش‌ها غالباً خطوط درازی‌اند که در سطح بیابان کشیده شده‌اند که در هر زاویه‌ای همدیگر را قطع می‌کنند. با این حال جالب توجه ترین این تصاویر، نقش‌هایی از ماهی و میمون و مار است که در ابعاد بزرگ (گاهی تا دهها متر) کشیده شده‌اند. ابعاد بزرگ این نقش ها دستاورد خیره کننده‌ای است اما ابداً از دایرهء توانایی های مردم پیش تاریخی بیرون نبوده است.

فون دنیکن دربارهء این علائم و نقش‌های نازکا می‌گوید این علائم یا توسط فرازمینی‌ها یا با استفاده از دستورالعمل‌های صادره از فضاپیماها ساخته شده‌اند. چنین ادعایی گرچه داستان را پرهیجان و جذاب می‌کند اما متاسفانه با واقعیت مطابقت ندارد. جو نیکل پژوهشگر با عده کمی کارگر و مقداری طناب و چند تکه چوب همان تکنیک ساخت شکل‌های نازکا را بازآفرینی کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار