در گفتگو با سی‌ان‌ان؛

العبادی: عراق به حملات هوایی نیاز دارد نه حملات زمینی/ از 3 سال پیش در مورد خطر تروریست‌ها هشدار دادیم ولی کسی توجه نکرد

نخست وزیر عراق به عملیات زمینی آمریکا در عراق "نه" گفت و تاکید کرد عراق به پشتیبانی هوایی آمریکا نیاز دارد.

  به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق در گفتگوی اختصاصی با برنامه هفتگی "کریستین امانپور" برای این شبکه درباره اقدام آمریکا علیه گروه تروریستی "داعش" گفت:" خوشحال هستم که سرانجام خطری درک شده است که در سه سال گذشته وجود داشته است. ما در سه سال گذشته هشدار می دادیم که این گروه خطرناک است و اقدامات آن ، بازی خون است و اگر با آن مقابله نشود به حمام خون منجر می شود اما هیچکس گوش نمی کرد. آنها تصور می‌کردند  که از این خطر مصون هستند و این خطر فقط به عراق و سوریه محدود می شود. اما حالا خوشحال هستم که همه متوجه شده اند این وضع تاچه اندازه خطرناک است و باید برای مقابله با آن کاری انجام داد. امیدوارم برای مقابله با این خطر کاری انجام بدهند. باید در این زمینه تلاشهایی صورت پذیرد. نمی توان تصور کرد این خطر خود به خود از بین برود."

وی درپاسخ به سوالی درباره محتوای گفتگوهایش با "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در دیدار دوجانبه آتی گفت:" ما به حمایتهای ملموس نیاز داریم. باآنکه آمریکا در طول این سالها به عراق کمک کرده است، ما به حمایتهای عینی و میدانی بیشتر نیاز داریم."

امانپور پرسید: آیا منظور شما استقرار نیروهای زمینی (آمریکا در عراق) است؟
العبادی در پاسخ گفت:" خیر. منظور من پوشش هوایی برای عملیات زمینی ما است. ما می خواهیم تاثیرات این حملات را در عرصه زمینی مشاهده کنیم. آمریکا و ائتلاف همراه آن، دیدگاه خاص خودشان را دارند و ما نیز نگرش خاص خودمان را داریم. اگر نیروهای مسلح ما از پشتیبانی هایی برخوردار شوند که منتظر آن هستند و از پوشش هوایی برخوردار باشند می توانند کارشان را انجام بدهند."

امانپور پرسید.. آمریکا به شما درباره این موج جدید حملات علیه سوریه اطلاع داده است. دولت شما هم به مقامات دولت سوریه در این خصوص اطلاع داده اند. آیا این سخن درست است؟
العبادی در پاسخ گفت:" من متوجه شده ام که آمریکا به مقامات سوریه در این باره اطلاع رسانی کرده است"

امانپور پرسید.. مقامات شورای امنیت ملی عراق اخیرا با "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه دیدار داشته اند. آیا آنها به اسد هشدار دادند یا مطلبی منتقل کردند یا حامل پیامی از آمریکا برای او بودند؟
العبادی در پاسخ گفت:" پیام ما این است. من از مشاور امنیتی خود خواستم تا به سوریه برود و به مقامات دمشق بگوید که عراق در حملات به سوریه هیچ نقشی ایفا نخواهد کرد و بخشی از ائتلاف مذکور برای این منظور نخواهد بود که این حملات علیه حاکمیت سوریه و وحدت این کشور و مردم سوریه باشد. ما از اینگونه حملات در خاک خودمان از طریق خاک سوریه متحمل رنج شده‌ایم و ما خواهان توقف این حملات هستیم. ما فقط از متوقف و مهار شدن این حملات حمایت می کنیم و نه کاری فراتر از آن. این، نگاه ما است. آمریکایی ها و دیگران نیز به ما گفته اند که هدفشان فقط نابود کردن داعش است و هیچ برنامه ای فراتر از آن ندارند."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار