مدیران آهن ربایی!

برخی مدیران نیازهای غیرضروری را بر ضروریات مجموعه تحت مدیریت خود برتری می دهند! برای مثال در زمستان، خرابی سیستم گرمایشی ساختمان شرکت را برطرف نمی‌کنند اما...

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران، از دیرباز، هر گاه عنوان "مدیر" در جایی مطرح می شود، اولین تصورات ذهنی مخاطب به سمت ترسیم یک فرد مستبد، خشن، با کت شلواری اتوکشیده معطوف می شود. به عبارت دیگر از خصوصیات مطروحه به عنوان تجهیزات (!) لازم برای یک مدیر نام می برند. البته با اندکی فاصله گرفتن از این دیدگاه عامیانه، مدیریت و مسائل مرتبط با آن را کاملا متفاوت خواهیم یافت.

در این رویکرد اکتشافی به مبحث مدیریت، باید در ابتدا میدریت را به عنوان یک علم مورد ارزیابی و کاوش قرار دهیم. همزمان با پیشرفت علم و فناوری، دانش مدیریت نیز در مسیر تکامل قرار داشته و پیوسته قابلیت های جدیدی بدان افزوده می شود. از این رو فردی را که با رویکردی سنتی و توسل به برخوردهای نامناسب با کارمندان خود برخورد می کند، نمی توان یک مدیر موفق دانست.

آموزه های علم مدیریت پیوسته بر رفتارهای تحلیلی یک مسئول با کارمندان خود تاکید دارد. به عبارت دیگر رویکرد یک مدیر در برخورد با کارمندان، یک اصل مهم برای پیشرفت مطلوب امور در آن مجموعه خواهد بود.

متاسفانه مقوله مدیریت با افراط و تفریط فاصله اندکی دارد. به عبارتی عدم شناخت و دانش کافی در این حوزه، مدیران را به سمت برخوردی بسیار خشک با مجموعه تحت کنترل خود سوق می دهد و در عین حال نیز نزدیکی بیش از حد آسیب رسان خواهد بود و آسیب های وارده مستقیما متوجه بازدهی مجموعه خواهد شد. البته در این مبحث روی صحبت ما بیشتر با مدیران و رویکرد مدیریتی سخت و خشن است.

شیوه نادرست مدیریتی می تواند آثار نامطلوب زیر را متوجه یک مجموعه شغلی کند:

افزایش نفرت کارمندان از مدیر. این مورد حقیقتی انکارناپذیر است و حتی خود شما(به عنوان یک کارمند) نیز ممکن است درگیر چنین احساسی شده باشید.

کاهش اعتماد و صداقت. برخورد نامناسب یک مدیر می تواند عاملی برای کاهش اعتماد کارمندان به رییس خود و همچنین افت شاخص صداقت کاری در یک مجموعه باشد.

کاهش بازده شغلی. این مورد ارتباط مستقیمی با رویکرد یک مدیر در برابر کارمندان دارد.

تبلیغات منفی. زمانی که شهرت یک مدیر در برخورد نامناسب با کارمندان به دیگر گروه های همکار یا رقیب منتقل شود، نمی توان انتظار اسم و رسمی مناسب برای هدایت کننده یک مجموعه داشت.

بی شک چنین اتفاقات ناخوشایندی(موارد فوق) برای هیچ مدیری در یک مجموعه کاری دلچسب و مطلوب نخواهد بود. با مقداری تغییر در رویکرد خود می توانید عضو باشگاه "مدیران آهنربایی" شوید! مدیرانی که آنچنان جذابیت بالایی برای کارمندان خود دارند، که مجموعه با حضور آنها روحیه مضاعف یافته و در "نهایت صداقت" برای پیشبرد امور تلاش می کنند.

برای ایجاد چنین جذابیت هایی در یک مدیر، پیشنهاد می شود به توصیه های زیر توجه شود:

لبخند. همواره با روی خوش در محل کار حضور داشته باشید.

لباس. لازم نیست همیشه با لباس رسمی در محل کار حضور داشته باشید. حتی موفق ترین مدیران جهان مانند استیوجابز و تیم کوک از اپل، لباس هایی بسیار ساده به تن داشته اند. گاهی اوقات هم سطح با کارمندان پوشاک خود را انتخاب کنید.

نگران و مسئول. با مدلی که «زندگی و مشکلات کارمندان به شما هیچ ارتباطی ندارد و فقط باید در نهایت توان برای شما فعالیت کنند» با مجموعه تحت مدیریت خود بر خورد نکنید. حتما شما هم از چالش های موجود در جامعه مانند مشکلات اقتصادی مطلع هستید، پس گاهی اوقات در صورت امکان از کارمندان خود حمایت کنید.

گفتگو. از مدیرانی نباشید که کارمندان آرزوی یک جلسه دو دقیقه ای با وی را دارند! با کارمندان تعاملی نزدیک داشته باشید. برگزاری جلسات ماهانه مفید خواهد بود. قطعا گرفتارترین مدیر دنیا نیز در ماه 1 ساعت فرصت خواهد داشت!

رویکرد مالی. گروهی از مدیران همواره نیازهای غیرضروری را بر ضروریات مجموعه تحت مدیریت خود برتری می دهند! برای مثال در زمستان، خرابی سیستم گرمایشی ساختمان شرکت را برطرف نمی کنند اما برای یک مسافرت غیرکاری، راهی قاره دیگری می شوند! یا در مورد دیگر؛ پرداخت حقوق کارمندان به تعویق افتاده اما آقا یا خانم مدیر اتومبیل خود را با یک مدل روز گران قیمت تعویض می کند! بی شک چشمان و شعور مجموعه تحت مدیریتتان، عملکرد شما را مورد ارزیابی قرار می دهد و به عنوان یک مدیر قضاوت خواهید شد.

برای مبدل شدن به یک مدیر آهنربایی مسیر سختی را در پیش خواهید داشت. مسیری که در آن نیاز به صرف انرژی و توجه بیشتر به انسان هایی خواهد بود که در مجموعه تحت مدیریت شما تلاش می کنند. با تغییراتی ارزشمند در رفتار و رویکردتان به عنوان یک مدیر با نتایجی مواجه می شوید که کمترین اثر آن برخورداری از "حس مطلوب محبوبیت" است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار