بررسی حضور ایران در سازمان ملل در برنامه گفتگوی ویژه خبری؛

کاظم جلالی: گفتمان ایران در سازمان ملل همواره علیه تحقیر و بی عدالتی بوده است/ نهاوندیان:رئیس جمهور از یک موضع مقتدرانه و هشدار دهنده صحبت کرد + فیلم

"دیپلماسی ایران در سازمان ملل" شب گذشته با حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور  و کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در برنامه امشب گفتگوی ویژه خبری به بررسی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد پرداختند

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اولین سوال مجری که چرا سیاستهای جمهوری اسلامی ایران و نمایندگانی که از طرف جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان م متحد صحبت می‌کنند انقدر مورد توجه رسانه‌ها و سیاست مداران دنیا قرار می‌گیرد؟ پاسخ داد: معمولا هر زمان که روسای جمهوری اسلامی ایران به نیویورک سفر می‌کنند چه به لحاظ دیپلماتیک و رفت و آمدهای سیاسی و چه به لحاظ رسانه‌ها مورد توجه بودند .

وی ادامه داد: در این سفر هم می‌بینیم که هیات ایران هیات پرکاری است و جلسات بسیار زیاد ریاست محترم جمهور و هم سخنرانی وی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موضوع به یک سری عوامل باز می‌گردد اظهار داشت: یک بخشی از این مهم به اصل و ماهیت انقلاب اسلامی بر می‌گردد که این انقلاب در طول ۳۵ سالی که گذشت هیچگاه کهنه نشد و همیشه نو نوار باقی ماند، به دلیل اینکه اساس رویکردهای انقلاب و شعار‌ها و گفتمان‌های انقلاب گفتمانی است که مورد نیاز جامعه امروز بشری است و ما این موضوع را می‌توانیم کاملا درک کنیم چون ما در این گفتمان همواره بر علیه تحقیر، تبعیض و بی‌عدالتی‌هایی که در عرصه مدیریت جهانی وجود دارد صحبت کرده‌ایم و جالب است که امروز می‌بینیم بر اساس همین گفتمان انقلاب اسلام یبسیاری از تحولات در منطقه ما شکل گرفته است لذا این موضوع به ماهیت انقلاب باز می‌گردد.

جلالی اضافه کرد: بحث دوم به موقعیت ایران به عنوان کشوری که در منطقه حساسی از دنیا است قرا گرفته است بر می‌گردد.

وی ادامه داد: منطقه ما دارای حساسیت بسیار زیادی و همانطور که در سخنرانی دکتر روحانی به آن اشاره شد جمهوری اسلامی ایران کشور با ثبات و آرامش در میان آتش و خون است، اگر نگاهی به اطراف کشور بیاندازید حضور قدرت‌های بزرگ در این منطقه و اقداماتی که آن‌ها انجام می‌دهند و هم وجود گروه‌های ترورریستی و افراط گرایی در داخل منطقه ما و تحولاتی که در این منطقه وجود دارد نشان می‌دهد که کشور جمهوری اسلامی ایران علی رغم همه فشار‌ها امروز در یک ثبات و آرامش در یک منطقه پرهیاهو به سر می‌برد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی اظهار داشت: مسئله سوم تاثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران است و تحولاتی که در داخل منطقه شکل می‌گیرد، از گذشته هم همین طور بوده و در ماجراهای مختلف همه به یاد داریم که همواره جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر اصلی بوده است.

وی با اشاره به تحولات عراق یادآور شد بی‌ثباتی‌های عراق در ۸ سال پیش باعث شد بوش ۲ سناتور را برای تهیه گزارش در خصوص تحولات عراق به این کشور اعزام کند که آن‌ها عنوان کردند باید با بازیگران اصلی صحبت شود که یکی از این بازیگران اصلی جمهوری اسلامی ایران است که این موضوع به مذاکره ایران و امریکایی ه‌ها در موضوع عراق و در داخل عراق منجر شد.

جلالی اضافه کرد: یا در بحث افغانستان همین طور بوده لذا جمهوری اسلامی ایران کشور موثر و تاثیرگذاری است که بر روی همسایگان خود تاثیر گذار است و از این منظر نیز مورد توجه قرا ردارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی گفت: همانطور که شما اشاره کردید سخنرانی د رسازمان ملل متحد از سوی نمایندگان دولت‌ها انجام می‌شود اما سخنرانی رئیس جمهور ایران اسلامی همواره مورد توجه رسانه‌ها و مورد تجزیه و تحلیل آن‌ها قرا می‌گیرد، برخی‌ها حتی قبل از سخنرانی رئیس جمهور گمانه زنی‌هایی می‌کردند که ایران روی چه مسائلی سکوت خواهد کرد و الان هم که سخنرانی انجام شده، تفسیر‌ها، خط خبر‌ها و برجسته سازی‌هایی که درباره نکات سخنرانی انجام می‌شود همه نشانگر این است که جمهوری اسلامی ایران یک واقعیت بزرگ در داخل منطقه در عرصه بین المللی است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه مهم‌ترین محورهای سخنرانی رئیس جمهور از دید شما چه مسائلی است: اظهار داشت: سخنرانی یک سخنرانی جامع بود، نکته‌ای که دکتر روحانی سخنرانی خود را با آن شروع کرد از منطقه و افراط گرایی در داخل منطقه بود و در همین جا نیز وی نقدی بر مدیریت عرصه بین المللی یا کسانی که مدعی مدیریت دنیا هستند داشتند.

جلالی اضافه کرد: وی تلاش کرد افراط گرایی را از آنچه که به عنوان تفسیری که برخی‌ها می‌خواهند از اسلام کنند کاملا جدا کنند و دوم اینکه کسان یکه با یک ایدئولوژی واحدی می‌آیند و رفتارهای افراط گرایانه دارند ریشه‌های آن چیست و چه طور می‌شود که عده‌ای به آن‌ها جذب می‌شوند؛ عواملی که ایشان بر می‌شمرند ا زجمله تحقیر، تبعیض، بی‌عدالتی و بی‌کاری در داخل این منطقه است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نکته دیگری که رئیس جمهور در این خصوص اشاره کرد این است که این‌ها اگر چه دارای یک ایدئولوژی هستند اما دست ساز هستند، ریشه در گذشت هاستعماری دارند و اینکه تل‌اش می‌شود د رداخل منطقه این گروه‌ها ساخته بشوند یک واقعیت استف آنچه که طالبان را ساخت چه کسانی بودند که بعد خود آمدند علمدار مبارزه با طالبان شدند، در بحث داعش هم همین اتفاق افتاد یعنی کسانی که خودشان داعش را در بحث سوریه آفریدند د ر حال حاضر دایه دار مبارزه با آن‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: در شورای امنیت سا زمان ملل متحد می‌خواستند علیه داعش قطعنامه صادرکنند نماینده سوریه در آنجا مطرح کرد ما که به شما ۲ یا ۳ سال پیش اسامی۶ هزار نفر را دادیم که این‌ها از کجا‌ها به داخل سوریه آمده‌اند، به نظر می‌رسد دکت رروحانی محوری را که شروع کرد که به نوعی نقد به غرب از این منظر بود.

جلالی محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری که از طریق ویدئو کنفرانس مه‌مان این برنامه بود در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین موضوعاتی که دکتر روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد کطرح کردند که به نوعی دیدگاه جمهوری اسلامی ایران بود ضمن تقدیر ا ز تحلیل‌های دکتر جلالی پاسخ داد: نکته بسیار مهم در سخنرانی امسال مجمع عمومی و تلقی و اتوجهی که افکار عمومی جهان داشت از این جهت بود که سال گذشته دکتر روحانی به جامعه جحهانی هشداری دادند و پیشنهاد ی مطرح کردند که درباره مقابله جهانی با خشونت و افراط‌گری که به طرح ویو معروف شد و با اجماع در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

وی ادامه داد: یک سال پس از آن زمان جهان شاهد این بود که این هشدار بسیار به موقعی بوده است و در واقع رئیس جمهور اسلامی ایران از موقعیت ممتاز در قدرت تشخیص بین المللی ظاهر شد،‌‌ همان حرکت هشدار دهنده را امسال ادامه دادند با تحمیل نسبت به ریشه‌های افراطی‌گری و خشونت و ارائه پیشنهاد در نحوه مقابله با آن.

نهاوندیان اظهار داشت: همچنان که ملاحظه کرده‌اید در برخی از تحلیل‌های محافل رسانه‌ای دنیا تاکید کردند که رئیس جمهوری اسلامی ایران از یک موضع مقتدرانه و هشدار دهنده صحبت کرد، یعنی امروز دیگر در صورذت مسئله تردیبدی نیست سال گذشته شاید کمتر کسی به شدت و حدت این موضوع توجه داشت اما الان همه به دنبال حل مسئله می‌گردند، متاسفانه در خصوص این مسئله نسخه‌هایی پیچیده می‌شود بدون توجه به ریشه‌های تروریسم که در محور نخست سخنرانی دکتر روحانی به این ریشه‌ها اشاره شد و اینکه جوهر غرب ستیزی مورد سو استفاده برخی از این گروه‌های تروریست ی قرار می‌گیرد به تاریخ گذشته استعمار بر می‌گردد و برخوردی که غرب با خیزش‌ها و حرکت‌های اصیل مردمی در منطقه داشته است.

کاظم جلالی در ادانمه این برنامه و در بخش دیگری از سخنلانش در پاسخ به این سوال که آنچه که مطرح است که ریشه این افراطگری اشغال‌گری است که حدود ۱ سال پیش درعراق و ۱۳ سال پیش در افغانستان  روی داد و در مقابله با این افراط گرایی طرح جمهوری اسلامی ایران چیست اظها‌تر داشت: آنچه که باعث افراطی گرایی در منطقه شد عوامل متععدی بود و نمی‌شود برای این موضوع را به صورت تک عاملی نسخه‌ای را نوشت، در داخل منطقه ما یکسری عوامل به بستر تاریخ بر می‌گردد که به شکلی تاریخی با این منطقه بد برخورد شده است، همیتن انگلیسی‌ها در مقطع گذشته و آمریکایی‌ها در چند دهه گذشته وارد این منطقه شدند و برخوردهایی انجام دادند که با آن برخورد‌ها عملا تنفر را در داخل مردم به وجود آوردند و حالا برخی از این تنفر می‌توانند استفاده کنند و حرکت‌هایی را ایجاد کنند که این حرکت‌ها، حرکت‌های انحرافی باشد.

و ی ادامه داد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که به شکل مصنوعی ورود کردن و مداخله کردن در منطقه است یعنی به جای اینکه ما به راه حل‌های بومی نگاه کنیم از خارج از منطقه نیروهایی وارد شدند که می‌خواهند مسئله را حل کنند.

جلالی یادآور شد در بحث عراق خود مردم این کشور داشتند موضوع صدام را حل می‌کردند، مگر انتفاضه اولی که رخ داد یادمان رفته است؟ در همین مناطق مرکزی عراق حرکت ایجاد شد و در مناطق شمالی هم مورد موافقت قرار گرفت و صدام در معرض سقوط قرار گرفت و چه کسانی آمدند در آن مقطع صدام را کمک کردند و اجازه ندادند مردم بتوانند در سرنوشت خود پیروز شوند.

وی اظهار داشت: بعد از مدتی خودشان به شکل مداخله جویانه آمدند در عراق ورود پیدا کردند و عراق را به این شکل امروزی در آوردند، حتی خط کشی‌هایی که در عراق، زمانی که آمریکایی‌ها می‌خواستند به ظاهر از آنجا خارج شوند، خط کشی‌هایی که ایجاد کردند مسئله آفرین بود و یا ترورریست‌هایی که خودشان در افغانستان ایجاد کردند.

جلالی در ادامه با اشاره به اینکه غربی‌ها در مبارزه با تروریسم صادقانه نیستند گفت: اگر تروریست‌ها در راستای منا فع غربی‌ها باشند از آن‌ها حمایت می‌شود و اگر تاریخ مصرف تروریست‌ها تمام شود غربی‌ها به مقابله با آن‌ها می‌پردازند مانند کاری که امروز با داعش می‌کنند.

وی د رادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی موضع طلبکارانه انگلیس د رقبال ملت ایران که در سخنرانی دیوید کامردون نمود داشت اظهار داشت: به طور کلی انگلیسی‌ها بازی بهم زن هستند و در تمام مذاکرات انگلیسی‌ها به دنبال این هستند که مفاهمه ایجاد نشود
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس ادامه داد: مذاکره کنندگان ما چه در این دولت و چه در دولت گذشته همواره بر این موضوع تاکید می‌کردند که در جریان مذاکرات طرفی که مذاکرات را بهم می‌زند انگلیس است و نطق اخیر کامرون هم در این راستا ارزیابی می‌شود چرا که انگلیسی‌ها همیشه از تنش سود می‌برند.

جلالی با تاکید بر اینکه نکاتی که کامرون در نطق خود مطرح کرد به خود انگلیسی‌ها برمی گردد بیان داشت: آقای کامرون یا تاریخ را مطالعه نکرده و یا اینکه خود را به گنگی می‌زند چرا که با مطالعه تاریخ متوجه می‌شویم که انگلیسی‌ها جنایت‌های زیادی را علیه بشریت انجام داده‌اند و آن‌ها د ر تمام دنیا از زلاند نو تا غرب آفریقا سابقه اختلاف افکنی دارند.

وی با اشاره به اینکه در بحث داعش و پرورش سایر گروه‌های تروریستی در منطقه سرویس اطللپاعلت یانگلیس نقش اول را ایفا می‌کند اظهار داشت: وقت ینخست وزیر انگلیس از حقوق بشر صحبت می‌کند فقط باید خندید چون بخش زیادی از مشکلات جوامع بشری ناشی از رفتار‌ها و برخوردهای انگلیسی‌ها است.

در ادامه محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون موضوعات اصلی مطرح شده د ردیدارهای دو جانبه رئیس جمهور با مقامات عالی رتبه سایر کشور‌ها گفت: در دیدارهای دو جانبه طرف‌های مذاکره مشتاق بودند دیدگاه‌های ایران را د رخصو ص تروریسم بدانند البته تقریبا در تمام دیدار‌ها همه ابراز امیدواری کردند که مسئله هسته‌ای ایران رد موعد مقرر به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: همچنین در دیدارهای دو جانبه طرف‌های مذاکره تلاش داشتند تا زمینه‌های همکاری گسترده به ویژه در خصوص مسائل اقتصادی را با ایران فراهم کنند.

نهاوندیان در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه در مذاکره دو جانبه دکتر روحانی با نخست وزیر انگلیس چه اتفاقی افتاد که کامرون در سخنرانی خود آشفته شد اظهار داشت: برای کسانی که در جلسه گفتگو حضور داشتند اظهرات کامرون در مورد ایران مایه تعجب بود به جهت اینکه در جلسه مذاکره رویکردی دیگری از سوی نخست وزیر انگلیس اتخاذ شده بود.

و ی با اشاره به موضوعات مطرح شده در دیدار دو جانبه دکتر روحانی و کامرون افزود: در دیدار دکتر روحانی با کامرون که نخستین دیدار عالیترین مقامات اجرایی ایران و انگلیس در ۳۵ سال اخیر بود به موضوعات مختلفی در مورد مسائل منطقه‌ای و دو جانبه اشاره شد و رئیس جمهور هم اشاره‌ای به سابقه روابط دو جانبه داشتند و تاکید کردند که اشتباهات گذشته را باید کنار گذاشت.

نهاوندیان ادامه داد: در دیدار دکتر روحانی و کامرون رئیس جمهور تاکید داشتند که در مورد مسائل هسته‌ای باید به صورت واقع بینانه دنبال راه حل باشیم و حقوق هسته‌ای و توان علمی ایران باید موورد توجه قرا رگیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشورهایی که در گذشته اشتباه کرده‌اند باید به تدریج خود را با واقعیت‌های جدی تطبیق دهند اظهار داشت: امروز موقعیت ایران در مرجعیت مسائل منطقه‌ای و بین المللی همگان را متوجه این اصل کرده است که هیچ اقدام اساسی را بدون مشارکت ایران نمی‌توان پیش برد و این موضوعی است که نخست وزیر انگلیس هم د ر نطق خود به آن اشاره داشت.

وی ادامه داد: در موضوع مقابله با تروریسم همه اذعان دارند که ایران به صورت عملی نقش خود را در این زمینه ایفا کرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه به منطق ایران در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره کرد و بیان داشت: منطق ایران در مبارزه با تروریسم این است که محوریت را باید به خود ملت‌ها و دولت‌های مشروع منطقه سپرد و این موضوع را ایران به صورت منطقی مطرح کرده است.

نهاوندیان در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون مهم‌ترین موضوعات مطرح شده جلسات رئیس جمهور با نخبگان سیاسی و رسانه‌ای جامعه امریکا گفت: اشتیاق به شنیدن دیدگاه‌های ایران و رویکردهای دکترروحانی بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: کسانی که در حیطه مسائل اقتصادی امریکا فعال هستند تمایل دارند تا با اقتصاد ایران اشنا شوند و فرصت‌های همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران را بررسی کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: در جلسه اقتصادی دکتر روحانی این اصل مطرح شد که ایران امید بخش‌ترین اقتصاد در حال ظهور در دهه‌های پیش رو است به خصوص با سیاست‌هایی که دولت یازدهم د رپیش گرفته است و توانسته است ظرف یک سال علی رغم تحریم‌ها ا ز رکود خارج شود و این در محافل اقتصادی امری اعجاب انگیز تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی ایران در یک سال اخیر این ادعا که ایران به واسطه تحریم‌ها پای میز مذاکره نشسته است را باطل کرده است و نشان داده است که ایران طبق منطق خود مایل به رویکرد برد برد است.

نهاوندیان در ادامه به موضوعات سیاسی مطرح شده د ردیدارهای رئیس جمهور گریزی زد و تصریح کرد: در محافل سیاسی همگان اشتیاق دارند تا راه حل ایران را برا یمقابله با تروریسم بشنوند و همچنین از سیاست خارجی تعامل گرایانه ایران د رمورد مسائل منطقه‌ای آگاه شوند.

رئیس دفت ررئیس جمهور با اشاره به اینکه در جلسات برگزار شده فرصت‌های استفاده از سرمایه‌های عظیم انسانی برا ی پیشبرد برنامهٔ علمی کشو ر مورد توجه قرا رگرفت گفت: د ر دیدارهای دو جانبه با تاکید بر ظرفیت‌های ترانزیتی ایران در مورد موضوعات اقتصادی بحث‌های مهمی صورت گرفت.

نهاوندیان با اشاره به اینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ باید در موعد مقرر به توافق نهایی برسد گفت: رئیس جمهور دیدارهایی با رئیس شورا ی اروپایی، نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور آلمان داشتندئ به طوری که د رطی این دیدار بر رسیدن به توافقات نهایی تاکیدات بسیاری می‌شد.

وی با بیان اینکه طرف مقابل باید مراحل آخر مذاکرات اقدام به واقع بینی نسبت واقعیت‌های صحنه کند افزود: طرف مقابل باید واقعیت موجود بر صحنه را مورد توجه قرا ردهد و. به منطق خود پایبند باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در چارچوب مقررات بین المللی اقدام به رفع نگرانی‌ها کرده است ادامه داد: عملکرذد ایران رد یک سال اخیر به خوبی همراه با شفافیت حداکثری بوده است.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ واهمه‌ای از اداره از برنامه هسته‌ای خود ندارد گفت: خوشبختانه به توانایی لازم برا یپیشبرد برنامه‌هایمان رسیده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران حاضر به همکاری‌های بین المللی است افزود: هیچ تردیدی برای طرف مقابل بر جای نمانده است به گونه‌ای که ایران برنامه هسته‌ای خود را دنبال خواهد کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید آخررین چانه زنی‌ها در مراحل پایانی مذاکرات صورت گیرد تصریح کرد: باید جزئیات مورد بررسی قرار بگیرد.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه زمینه حصول توافق فراهم است افزود: جمهوری اسلامی ایران بار‌ها تاکید کرده است که طرف مقابل باید دست از عدم واقع بینی خود بردارد.

جلالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران چگونه از مولفه‌های قدرت بین الملل یدذر پیشبرد سیاست‌های خود استفاده خواهد کرد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که امروزه متاسفانه با بحران مواجه است.

وی با اشاره به مولفه‌های قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران کشوری با ثبات و درای امنیت است به گونه‌ای که در قبال سایر کشور‌ها یم تواند اثرات بسیا رزیادی داشته باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامن یایران امروزه جایگاه خود را کاملا د ر منطقه پیدا کرده است خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران حائز مولفه‌های قدرت است به طوری که باید بتوانیم از این مولفه‌ها به خوبی در صحنه‌های بین المللی و. منطقه‌ای استفاده کنیم.

جلالی با بیان اینکه قدرت چانه زنی ایران با مو. لفه‌های قدرت می‌تواند افزایش پیدا کند تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی و منطقه‌ای حضور دارد به گونه‌ای که در عرصه بین المللی خواهان نقش سازنده ایران هستند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران را نمی‌توان د ر تحولات منطقه‌ای و بین المللی نادیده بگیریم اظهار داشت: ایران کشوری تاثیر گذار و بازیگری اصلی در عرصه بین المللی محسوب می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: در سطح کنونی باید به نقش اقتصاد و توانمندی‌های اقتصادی کشور د ر داخل توجه کرد.

جلالی با اشاره به اینکه کشورهلای غربی درصدد هستند ایران در عرصه‌های بین المللی منزوی کنند گفت: امروزه گفتگوهایی مربوط به نفت و گاز ایران از سوی کشور‌ها شاهد هستیم به طوری که اروپا و سایر کشور‌ها نیازمند گاز و نفت ایران هستند.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی به دنبال دسترسی به این منابع هستن خاطرنشان کرد: در این مقطع این پرسش مطرح می‌شود که سرنوشت هسته‌ای ایران به کجا خواهد رسید که البته در آینده نیز مشخص خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره بر سخنان رئیس جمهور در مجمع سازمان ملل گفت: رئیس جمهور بر ثبات منطقه نیز تاکید بسیار زیادی داشتند به گونه‌ای که یکی از سیاست‌های اصلی ایران ایجاد روابط گسترده با همسایگان است.

جلالی با اشاره به ایران هراسی- اسلام هراسی، اسلام و ایران گریزی و همچنین اسلام و ایران ستیزی افزود: کشورهای غربی و متحدانشان به دنبال این مباحث هستند به گونه‌ای که همه این مراحل را پیگیری می‌کنند.

وی با شاره به اینکه ما می‌توانم و توانسته‌ایم با فتنه گران مقابله کنیم خاطرنشان کرد: روابط با همسایگان به شدت گسترش یابد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاریخچه روابط ایران با همسایگان گفت: در طول تاریخ شاهد هستیم که ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.

جلالی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تعداد زیادی همسایه دارد اضافه کرد: ایران باید نقش مثبت و تاثیرگذاری را در روابط با همسایگان ایفا کند.

وی با اشاره به نقش مصنوعی که قدرت‌های بزرگ در حال ایفای آن هستند ادامه داد: متاسفانه برخی از همسایگان با همکاری کشورهای غربی و عربی به دنبال منزوی کردن ایران هستند که البته این امر صورت نخواهد گرفت.

جلالی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروزه شاهد هستیم که کشور‌ها خواهان ارتباط با ایران هستند به گونه‌ای که بسته‌های متعددی برای دیدار با هیات ایرانی بر روی میز وجود دارد، لذا شرایط جدید ایران برای سایرین مهم است.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار