ردپای حیات در گوشه کیهان + عکس

این سیاره که "HAT P-11b" نامگذاری شده در مدار ستاره ای در صورت فلکی قو واقع شده است.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، دانشمندان موفق به ردیابی نشانه های بخار آب در اتمسفر یک سیاره دور دست به اندازه نپتون شده اند و می گویند این کوچکترین به اصطلاح سیاره خارجی است که ترکیب شیمیایی آن آشکار می شود.

در گذشته فقط سیارات بزرگتر به اندازه مشتری که به غول های گازی معروف هستند به این شکل مطالعه شده بود.



منجمان با کمک سه تلسکوپ فضایی از طریق اندازه گیری رنگ نور جذب شده توسط سیاره هنگام عبور از برابر ستاره مرکزی، حضور بخار آب را در اتمسفر آن استنباط کردند.

این سیاره که "HAT P-11b" نامگذاری شده در مدار ستاره ای در صورت فلکی قو (یا ماکیان Cygnus) در فاصله حدودا ۱۲۴ سال نوری قرار دارد. قطر آن تقریبا چهار برابر زمین است.

دانشمندان اتمسفر این سیاره را با کمک تلسکوپ های فضایی هابل، اسپیتزر و کپلر ناسا مطالعه کردند.

این تیم نتیجه گیری کرد که اتمسفر این سیاره دورافتاده از حدودا ۹۰ درصد هیدروژن تشکیل شده اما همچنین حاوی مقدار زیادی بخار آب است.

دکتر الیزا کمپتون از کالج گرینل در آیووا در اظهار نظری درباره این مطالعه گفت که تیم مریلند گام مهم دیگری در مطالعه سیارات خارجی خارج از منظومه شمسی برداشته اند.

وی افزود: منجمان بخار آب را در اتمسفر سیارات بزرگتر ردیابی کرده اند - سیاراتی که از لحاظ ابعاد به مشتری نزدیک ترند. اما می توانید تصور کنید که در نهایت ما می خواهیم ملکول های اتمسفر سیارات حتی کوچکتر را شناسایی کنیم.

مایلیم قادر باشیم سیارات هم اندازه زمین را رصد و ترکیب گاز اتمسفر آنها را اندازه گیری کنیم. بنابراین این گام دیگری در آن مسیر است. کم کم به سیارات کوچکتر و کوچکتر می رسیم.

آب آشکارا برای وجود حیات لازم است هرچند که سیاره جدید به ستاره مرکزی نزدیک تر از آن است که قابل سکونت باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار