بررسی حافظه فلش AH114

صحبت درباره حافظه فلش در روزگاری که هر یک از ما حداقل یکی از آنها را در اختیارداریم و همه می‌دانیم نقش آن چیست و چگونه در زندگی روزمره ما عمل می‌کند کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد. این حافظه‌های کوچک و دم‌دستی میزبان انواع فایل‌های ما بوده و امکان انتقال سریع آنها را فراهم می‌آورند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ شکل و طرح حافظه‌های فلش بسیار گوناگون بوده و همچنین در سال‌های اخیر و با ورود انواع پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای به بازار، حالا حافظه‌های فلش به‌عنوان یک وسیله ذخیره‌سازی فایل‌های چندرسانه‌ای برای استفاده در ماشین یا ضبط و تلویزیون خانه را هم به‌خوبی انجام‌وظیفه می‌کنند.

در میان تمامی این موارد، شاید سه عامل مهم و تعیین‌کننده باشد که بیش از هر چیز دیگری باعث محبوبیت یافتن یک حافظه فلش می‌شود. این موارد سرعت، ابعاد و ظرفیت فلش هستند که با پیشرفت فناوری شاهد بهبود هر یک از این سه عامل در نوع خود هستیم (در سطحی دیگر، قابلیت ضد‌آب و ضدضربه بودن و برخی قابلیت‌های امنیتی نیز به این مجموعه اضافه می‌شود). البته بسیار بعید است که بتوان تمامی این سه عامل مهم را در یک حافظه فلش در اختیار داشت و اگر چنین اتفاقی هم بیفتد، آن محصول بسیار ارزشمند و قابل‌اعتنا خواهد بود. حافظه فلش جدید Apacer AH114 که ما قبلا خبر عرضه آن به بازار را دادیم، با داشتن ابعادی بسیار کوچک و ظرفیت بالا دو ویژگی مهم از سه ویژگی ذکرشده را در اختیار دارد.


Apacer AH114(2)


حافظه فلش Apacer AH114 تنها ۲۳ میلی‌‌متر طول داشته و از بدنه پلاستیکی مات و در دو رنگ مشکی و سفید ساخته‌شده است. پورت USB به کمک یک پوشش همرنگ با بدنه پوشانده شده است. این پوشش به‌خوبی روی بدنه قرارگرفته و محکم می‌شود و بعید به نظر می‌رسد که سهواً از بدنه جداشده یا گم شود. در بالای بدنه فلش نیز یک سوراخ ریز برای رد کردن بند آویز در نظر گرفته‌شده که البته باید جداگانه تهیه شود (توصیه می‌کنیم حتماً یک‌بند آویز برای این حافظه فلش در نظر بگیرید تا احتمال گم‌شدن آن را کمتر کنید). اندازه کوچک این حافظه فلش به لطف فناوری COB (Chip On Board) ممکن شده است. در این فناوری تمامی اجزای سازنده حافظه فلش روی یک برد مجتمع شده و در نتیجه ابعاد حافظه فلش به‌شدت کاهش می‌یابد.

برای تست این حافظه فلش آن را به پورت USB مادربرد Gigabyte X99 Gaming G1 Wi-Fi متصل کردیم. بقیه قطعات سیستم تست ما شامل پردازنده Core i7-5820K، شانزده گیگابایت حافظه چهار کاناله Corsair Vengeance LPX DDR4-2800، کارت گرافیک PowerColor R9 270X، درایوهای ADATA XPG900 128GB و Apacer Turbo II 120GB و منبع تغذیه Green GP1350B-OC می‌شوند. درایو AH114 در حالت FAT32 فرمت شده و در زمان تست کاملاً خالی است. در تست Crystal Disk Mark، شاهد سرعت خواندن اطلاعات معمولی و سرعت نوشتن اطلاعات در سطحی بالاتر از دیگر موارد مشابه (حافظه‌های فلش ساخته‌شده بر اساس فناوری COB و مجهز به پورت USB 2.0) هستیم. تست ATTO Disk Benchmark آزمون دیگری است که روی این حافظه فلش اجراشده است. در این تست، فایل‌هایی با حجم‌های مختلف که در مجموعه ظرفیت ۲۵۶ مگابایت را تشکیل می‌دهند روی حافظه فلش نوشته‌شده و از روی آن خوانده می‌شود. در اینجا نیز با سرعت معمولی در خواندن و سرعت مناسب و بالاتر از حد انتظار در خواندن اطلاعات روبه‌رو هستیم.

Crystal Disk Mark

ATTO Disk Benchmark

تجربیات پیشین در تست‌های حافظه‌های فلش کوچک اندام نیز این تفکر را ایجاد کرده بودند که این سری از حافظه‌ها سرعت انتقال اطلاعات بالایی ندارند؛ اما نتایج تست به ما نشان دادند که این حافظه فلش کوچک اندام می‌تواند امتیازهای خوبی را کسب کرده و شکل کاربردی‌تری پیدا کند. علاوه بر سرعت خواندن مناسب اطلاعات، سرعت نوشتن نیز به شکل جالبی بالا است و قبلاً نمونه آن را در فلش دیگری ندیده‌ایم. به همین دلیل می‌توان این حافظه فلش را برای کاربردهای مختلف توصیه کرد. کاربرانی که به دنبال حافظه فلش جمع‌وجور و خوش قیمت هستند بد نیست نیم‌نگاهی به Apacer AH114 داشته باشند. همچنین کسانی که به دنبال حافظه‌های فلش برای اتصال به ضبط ماشین یا تلویزیون هستند و محصولی می‌خواهند که چندان به چشم نیاید، می‌توانند از AH114 بهره ببرند.

گزارش از: حسین عالیان
برچسب ها: دریچه ، بررسی ، لایفوتک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.