صحبت درباره از رايج‌ترين خطاهای ويندوز؛

آيا صفحه آبی رنگ يعنی مرگ ويندوز شما؟!

صفحه "آبی مرگ" یا همان خطای صفحه آبی یکی از رایج‌ترین خطاهای سیستم‌عامل ویندوز است، حالا براي اينكه بدانيد علت هاي اين خطا چيست تا پايان گزارش با ما باشيد.

به گزارش سرویس فضای مجازی باشگاه خبرنگاران؛ Blue Screen of Death، صفحه "آبی مرگ” یا همان خطای صفحه آبی یکی از رایج‌ترین خطاهای سیستم‌عامل ویندوز است. این خطای ویندوزی به دلایل مختلفی ممکن است روی دهد.




اختلال سخت‌افزاری
اولین علت و مهم‌ترین عاملی که باعث قفل و مرگ ویندوز می‌شود تصادم سخت‌افزاری است. هر قطعه سخت‌افزاری برای ارتباط با سخت‌افزارهای دیگر، از کانال درخواست وقفه (IRQ) استفاده می‌کند و برای هر قطعه باید یک IRQ تخصیص داده شود. برای این که دریابید سیستم دچار تصادم سخت‌افزاری شده است به DeviceManger مراجعه کنید.
معمولا سخت‌افزارهایی که این مشکل را دارند، با علامت تعجب زرد رنگ مشخص می‌شوند که در این صورت می‌توانید با انتخاب Properties سخت‌افزار مربوطه، یک IRQ جدید به آن اختصاص داده و مشکل را برطرف کنید.

خرابی رم
RAMها هم می‌توانند باعث ایجاد این مشکل شوند که معمولا با Exception Fatal Error مشخص می‌شود. نکته مهم این است که Fatal Error فقط در مواقعی که مشکل جدی سخت‌افزاری وجود دارد مشاهده می‌شود. در مورد رم، Fatal Error ممکن است در اثر عدم همخوانی ماژول‌های نصب شده یا تراشه‌های آن‌ها به وجود آید. لازم است بدانید که رم‌های جدید به دو دسته تقسیم می‌شوند: ECC و غیر ECC که بهتر است این دو نوع در یک سیستم استفاده نشود.

 تنظیمات BIOS
یکی از تراشه‌های مهم ماردبورد BIOS نام دارد که می‌توانید با فشار دادن کلید Del یا F2 هنگام روشن کردن کامپیوتر، وارد تنظیمات آن شوید. یکی از مشکلات معمول در آن CAS Legacy است. تنظیمات نادرست در BIOS باعث ایجاد صفحه آبی می‌شود. به خاطر داشته باشید که ویندوز بهتر از BIOS می‌تواند IRQها را بین سخت‌افزارها تقسیم کند. پس بهتر است در تنظیمات BIOS برای تخصیص (IRQ) گزینه Auto را انتخاب کنیم.



 هارددیسک‌ها
یکی دیگر از دلایل ایجاد صفحه آبی به مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری هارددیسک مربوط می‌شود. ابتدا از سلامت سخت‌افزاری هارددیسکت و تمیزی اتصالات سوکت آن مطمئن شوید. سپس با Defrag و یا فرمت کردن هارددیسک، مشکلات احتمالی آن را برطرف کنید.

 ویروس‌ها
ویروس‌ها هم با ایجاد اختلال در رابط سخت‌افزار و نرم‌افزار عامل بزرگی در این مورد به حساب می‌آیند. اگر با اینترنت سر و کار دارید حتما سعی کنید از یک آنتی‌ویروس مناسب و به‌روز شده استفاده کنید.

 نرم‌افزارها
نصب بیش از حد نرم‌افزارهای غیر کاربردی و همچنین عدم نصب صحیح نرم‌افزار‌ها می‌تواند در برخی موارد باعث بروز خطای صفحه آبی گردد. بالاخص از کاربرد نرم‌افزارهایی که موجب افزایش سرعت و به اصطلاح اورکلاک شدن سخت‌افزار می‌شود، پرهیز کنید.

 گرمای بیش از حد
گرم شدن بیش از حد قطعات کامپیوتر علاوه بر آسیب‌رسانی به سخت‌افزارها، عمر آن‌ها را نیز کوتاه می‌کند و حتی تاثیر منفی روی نرم‌افزارهای در حال اجرا خصوصا Kernel می‌گذارد. برای حل این مشکل سعی کنید همیشه فضای داخل کیس را خنک نگه دارید.

 مشکلات منبع تغذیه
مشکلات منبع تغذیه را جدی بگیرید چرا که گاهی مجبور می‌شوید کل سیستم را عوض کنید. اگر به طول عمر و کارایی سیستم خود اهمیت می‌دهید حتما سعی کنید یک محافظ برای آن تهیه کنید. منبع‌ تغذیه به دلیل ارتباط مداوم با نوسانات برق، گرمای تولیدی و موارد دیگر، یکی از قطعات پر استهلاک دستگاه است و بنابراین اغلب مشکلاتی که پس از یکی دو سال بروز می‌کنند، به دلیل ایرادهای این بخش هستند. ضمن این که گاهی این ایرادها به‌طور ناگهانی بروز می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۴ آبان ۱۳۹۴
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت باشگاه خبرنگاران
من خودم مهندس کامپیوتر هستم و میگم که این صفحه آبی همون طور که همکاران عزیز بدرستی توضیح دادن به معنی صفحه ای با عنوان اختلال در سیستم می باشد
نه به معنی مرگ سیستمی همچین چیزی اصلا برای دستگاه کامپیوتر و لپ تاپ ها وجود نداره
این صفحه به این دلایل ظاهر میشود :
1 ) حرارات بیش از حد کارت گرافیگ سخت افزاری
2) قفل کردن فایل های راه انداز سیستمی ویندوز
3) پایین آمدن سرعت اجرایی RAM کامپیوتر و لپ تاپ
4)نصب کردن نرم افزار های با حجم بسیار بالا و کاربرانی که فکر میکنن با استفاده از
Driver Pack Soullation میتوانند درایور های سخت افزار ی نصب هم کاملا در اشتباه هستند و هم نیستند به دو دلیل :1 -Driver Pack Soullation تمامی ورژن های قدیمی و مختلف رو داره و فقط کافیه که نوع و مدل سخت افزار رو بشناسه به راحتی نصب میکنه 2- اما شماها به جور چیزا که توجه نمیکنید ممکنه که بعد مدتی در سیستم اختلال به وجود بیاید
با توجه به نام مادربورد و نوع مادربورد به وب سایت مربوطه مرجعه کنید و مدل و نوع مادر بورد رو وارد کنید و درایور مربوط به ویندوز و مادربورد رو دانلود کنید
اکثر وب سایت ها ی مادربورد
asus.com gigabyte.com sony.com و .......................
اگه بتونید نوشته های صفحه آبی اختلالات سیستمی رو بخونید و بدرستی ترجمش کنید میفهمید که چی شده
پاراگراف دوم نوشته مشکلت مربوط میشه به سخت افزار و نرم افزار سیستم که باید چک کنی ببینی چه اشتباهی کردی
در صورت روبه رو شده با صفخه اختلال سیستمی کی بورد کار نخواهد کرد و شما فقط میتوانید به دو صورت عمل کنید
1) کامپیوتر که دکمه restart داره
2) لپ تاپ از روش Restart نداره و فقط با کلید روشن کردن میتوانید نگه دارید تا خاموش شود و بعد از 10 ثانیه مجددا روش کنید سیستم بالا میاد
لپ تاپ اگه بیش از حد در حین کارکرد داغ کنه ممکنه اختلال در سیستم به وجود بیاد
دیشب لپ تاپ خودم در حین کارکرد با اینترنت به صورت اتوماتیک صحفه اختلال در سیستم اومد خاموش کردم و دوباره روشن کردم بالا اومد لپ تاپم قدیمی نیست سال 93 گرفتم الان 94 هستش
خوشم اومد خواستم این توضیحات رو بدم
دانشجوی رشته نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
ممنون از همگی
خدانگه دار.
Iran (Islamic Republic of)
mohadeseh
۱۰:۴۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
ممنون زنگ ابی برای چشم ضرر نداره
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۳
در مورد احتلال سخت افزاری چطور میشه که یک ای ار کیو جدید اختصاص بدیم لطفا جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
مارلین
۲۱:۲۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
لطفا در مورد پیکسل مرده (( پیکسل سوخته )) هم اطلاع رسانی کنید. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۳
این خطا 80 در صد موارد به دلیل اینه که برنامه به یک آدرس غیر واقعی در رم جهش میکنه که باعث میشه صفحه آبی بیاد و سیستم به صورت خودکار ریست بشه
آخرین اخبار