آل اسحاق عنوان کرد

لزوم توجه دولت به بهبود معیشت مردم / افزایش اشتغال با توجه به واحدهای کوچک و متوسط

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگرچه دولت توانست تورم را کنترل کند اما مشکل معیشت مردم و قیمت مواد غذایی حل نشده که این امر نیازمند رسیدگی دولت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگار؛ یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران در چهل و ششمین نشست هیئت نمایندگان که صبح امروز برگزار شد، گفت: اقتصاد ایران که دچار رکود تورمی بود بر اساس آمارها با رشد 4.6 درصدی نسبت به سه ماهه اول سال 92 از رکود تورمی خارج شده است.

وی افزود: البته این آمارها جای تامل دارد و برای خروج از رکود باید این رشد در چند سال آینده نیز مثبت باشد.

وی در ادامه افزود: گروه نفت 0.7 درصد، گروه صنعت 1.5 درصد، بازرگانی، رستوران و هتلداری 1 درصد، خدمات موسسات پولی و مالی 0.6 درصد رشد داشته است.

آل اسحاق افزود: علت عمده افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را باید در افزایش رشد ارزش افزوده فعالیت های نفت، صنعت و گروه خدمات دانست که جمعا 3.8 درصد از 4.6 درصد را تشکیل می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بر اساس آمارها تولید خودرو 75 درصد رشد داشته و قرار است به 1.2 میلیون دستگاه افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: همچنین توجه به واحدهای کوچک و متوسط نیز دارای اهمیت است که اگر به این بخش توجه ویژه نشود به طور قطع اشتغال رشد نمی‌یابد.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد غیر از بخش خدمات عمومی که رشدی نداشته خدمات اجتماعی، شخصی و خانگی معادل 2.1 درصد رشد منفی داشته که این موضوع نگران کننده است.

عدم بهبود معیشت مردم

آل اسحاق با انتقاد از عدم بهبود معیشت مردم گفت: اگر دولت توانسته تورم را کنترل کند اما مشکل معیشت مردم و قیمت مواد غذایی حل نشده و هر روز قیمت میوه و برنج در حال تغییر است که این امر نیاز به رسیدگی دولت دارد.

میانگین تورم در شهریور ماه 21.1 درصد

وی در ادامه با اشاره به میانگین تورم در شهریور ماه گفت: در این ماه نرخ تورم 21.1 درصد اعلام شده و تورم نقطه به نقطه 14.4درصد است.

آل اسحاق در ادامه گفت: بر اساس آمار موجود به نظر می‌رسد دولت در کنترل تورم موفق بوده اما با این حال باید بهبود اوضاع اقتصادی و همچنین کاهش تورم با روند فعلی ادامه پیدا کند تا دست‌آوردهای به دست آمده در این زمینه حفظ شود.

وی تاکید کرد: هزینه‌های تولید و همچنین معیشت توجه جدی‌تری می‌خواهد در حالی که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است و باید از این فشار بر مردم کاسته شود.

افزایش 40 درصدی پرداخت تسهیلات در 5 ماه نخست سال 93

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در 5 ماه نخست سال 93 نسبت به مدت مشابه سال قبل پرداخت تسهیلات به میزان 40 درصد رشد داشته و رقم تسهیلات پرداختی در این مدت 113 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: علی‌رقم اعلام رشد 40 درصدی در پرداخت تسهیلات این نکته قابل توجه است که آیا اعتبار جدیدی از سوی بانک‌ها به بخش‌های مختلف اختصاص یافته یا مدت بازپرداخت تسهیلات تمدید شده است؛ چرا که رشد پرداخت تسهیلات برای بخش تولید و همچنین تامین سرمایه در گردش مربوط نیست و تولید با کمبود نقدینگی مواجه است.

آل اسحاق در ادامه با اشاره به ارائه بودجه سال 94 در نیمه آذر از سوی دولت به مجلس گفت: در این بخشنامه آمارهای مورد نظر دولت برای سال 93 ارائه شده به طوری که برای نرخ رشد اقتصادی بیشتر از 1 درصد و همچنین نرخ رشد نقدینگی کمتر از 25 درصد و همچنین نرخ تورم کمتر از 18 درصد در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت باید میان حرف و عمل تطابق بیشتری قائل شود و حرف و عملش یکی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار