عبدالله: افغانستان اجازه نخواهد داد بيگانگان از خاک اين کشور برای تجاوزگری استفاده کنند/سفیر آمریکا در افغانستان: ما به آینده بهتر برای افغانستان متعهد هستیم

عبدالله عبدالله در مراسم امضای توافقنامه همکاری امنیتی دوجانبه با آمریکا اعلام کرد؛ افغانستان به همه همسايگان متعهد است که بيگانگان از خاک اين کشور برای تجاوزگری استفاده نکنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، مقامات افغانستان امروز طی مراسمی  توافقنامه همکاری امنیتی دوجانبه با  آمریکا را در کاخ ریاست جمهوری این کشور در کابل امضا کردند .

 در این مراسم عبدالله عبدالله  صدراعظم اجرایی رئیس جمهور در این مراسم گفت : همه ما با دقت این موافقتنامه‌ها را مرور کردیم و مفاد آنرا به نفع افغانستان و ثبات در این کشور می‌دانیم . از طرف دیگر ما می‌خواهیم به مردم افغانستان اعلام کنیم در هرقدم و هرروزی که در اجرای توافقنامه صورت گرفته ؛ کوشش شده است  حداکثر منافع کشور و ملت افغانستان محفوظ باشد .

عبدالله عبدالله گفت : جا دارد از قربانیانی که مردم افغانستان به خاطر تامین ثبات داده‌اند یاد کنیم و یاد شهدا را گرامی بداریم و برای آنها دعا کنیم . همچنین به جا است که از همکاریهای جامعه بین الملل در همه عرصه ها بویژه در عرصه  تامین امنیت و نظامی و امنیتی تشکر و قدردانی کنیم چرا که آنها با کمک میلیاردها دلار و قربانی کردن شماری ؛ در کنار ما ایستادند. امروز همکاران بین المللی در کنار ما ایستاده اند و باید این توافقنامه باعث امیدواری واطمینان مردم به آینده بهتر برای منطقه شود .

عبدالله عبدالله تاکید کرد ما در عین حال به تاثیر مثبت  صلح و ثبات و امنیت برای همسایگان چشم داریم و ما تصور می کنیم این قرارداد نه تنها بر ضد هیچ کشوری نیست و تاکید می کنیم که هیچ صدمه ای به  امنیت وسلامت کشورهای همسایه نمی‌رساند ضمن آنکه افغانستان با همه همسایگان خود این تعهد را دارد که نباید از خاک این کشور علیه همسایگان استفاده شود . در عین حال این توافقنامه به تامین امنیت و ثبات فراتر از افغانستان کمک می‌کند.


جیمز کانینگهام سفیر آمریکا سفیر آمریکا در افغانستان در این مراسم  گفت:  احساس افتخار می‌کنم که در این لحظه به نمایندگی از کشورم صحبت می‌کنم. من از رئیس جمهور و دیگر شخصیتهایی که ما را در امضای این توافقنامه  همراهی کردند ، تشکر می‌کنم .

سفیر آمریکا گفت :امضای این توافقنامه دو جانبه امنیتی باعث تعهد بیشتر ما به تحکیم تعهد متقابل ما برای حفظ و تقویت همکاریها با افغانستان می‌شود.کار زیادی در این خصوص صورت گرفته است که من می‌خواهم به تیم خود و همچنین به همکاران محترم افغان تبریک عرض کنم. زحمات و مساعی زیادی انجام شد تا این توافقنامه مهم به نتیجه برسد . ایالات متحده امریکا به روابط با افغانستان و افغانها ارزش قائل است و ما به آینده بهتر برای افغانستان متعهد هستیم.

اشرف غنی نیز پس از امضای این موافقتنامه امنیتی در سخنانی گفت : ما به عنوان یک کشور مستقل و بر پایه منافع ملی خودمان این موافقتنامه را برای ثبات کشور ، کامیابی و موفقیت مردم خودمان ، ثبات منطقه و جهان و همچنین به نشانه حسن نیت امضا کردیم. حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان مدتها  از امضا این موافقتنامه امنیتی خودداری کرده بود و همین مسئله باعث تیرگی روابط واشنگتن و کابل شده بود.

براساس مفاد این موافقتنامه ، حدود 12 هزار نیروی خارجی قرار است پس از پایان امسال یعنی پس از اتمام ماموریت نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان ، در این کشور بمانند. 

پیش بینی می‌شود نیروهایی که قرار است پس از سال 2014 در افغانستان بمانند متشکل از نه هزار و 800 نیروی آمریکایی و مابقی آنها از دیگر کشورهای عضو ناتو باشند. آنها نیروهای امنیتی افغان را برای جنگ علیه طالبان و متحدان اسلامگرای افراطی این گروه آموزش می دهند و در این زمینه به آنها کمک خواهند کرد.

گروه طالبان نیز که در حال جنگ برای برکنار کردن دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان است از این کشمکش ها استفاده کرد و حملات خود را در بخش های مختلف از جمله استان هلمند در جنوب و استان قندوز در شمال افغانستان افزایش داد.

طالبان این موافقتنامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان را محکوم و روز سه شنبه بار دیگر اعلام کرد این موافقتنامه یک توطئه شیطانی دیگر آمریکا برای کنترل بر افغانستان و احیای اعتبار بین المللی خود به عنوان یک ابر قدرت نظامی است.

گروه طالبان در بیانیه ای اعلام کرد :آمریکایی ها امروز با نام موافقتنامه امنیتی به دنبال فراهم کردن زمینه برای یک جنگ بسیار خطرناک دیگر در افغانستان هستند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار