رشیدی:

ANG باید جایگزین CNGشود/جمع‌آوری گاز با استفاده از تکنولوژی ANG

رئیس گروه توسعه فناوری نانو و کربن با بیان اینکه در دنیا تکنولوژی CNG دارد جای خود را به تکنولوژی ANG می‌دهد، گفت: در تعلیقات 2 تا 3 ماهه ایستگاه‌های انتقال گاز، 4 تا 5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به هدر می‌رود که با نصب جاذب‌های نانو و استفاده از تکنولوژی ANG می‌توانیم این مقدار گاز را جمع‌آوری کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، علیمراد رشیدی رئیس گروه توسعه فناوری نانو و کربن در نشست خبری اظهار داشت: بیش از یک دهه است که از دستاوردهای نانو در صنعت نفت استفاده می کنیم که این موضوع علاوه بر ایجاد ارزش افزوده  در کاهش آلاینده‌ها و معضلاتی در که در این صنعت وجود دارد کمک می کند. به طوری که بعضی از تکنولوژی ها در این بخش بومی‌سازی کردیم.
 
وی خاطرنشان کرد: بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نانو برای دستیابی به تکنولوژی‌های جدید صنعت نفت در پژوهشگاه صنعت نفت سالیان گذشته کلید خورده و در قالب 10  طرح کلی برای صنعت نفت ورود به پژوهش در بحث نانو کرده‌ایم.
 
رئیس گروه توسعه فناوری نانو و کربن افزود: در 5 سال گذشته به دستاوردهایی در حوزه نانومواد دست یافتیم و در یک سال گذشته به شاخص‌های خوبی رسیده‌ایم.  
 
رشیدی با بیان اینکه شبکه‌ فناوری‌های نانو در پژوهشگاه صنعت نفت تشکیل شده گفت: 30 طرح بزرگ که جزء تعهدات ما بوده پیگیری می کنیم  که نظارت برعهده پژوهشگاه صنعت نفت است که هر 6 ماه یک بار یک تکنولوژی مورد نیاز صنعت نفت را با فناوری نانو در کشور ارائه می‌کنیم.  
 
این استاد دانش نانو از تولید اکسیدهای فلزی نانو ساختار در کشور خبر داد و گفت: در مواد آزمایشگاهی در پژوهشگاه صنعت نفت 300 کیلو در روز تولید اکسیدهای فلزی نانوساختار آغاز شده که 20 تا 25 اکسید فلزی در این فرایند تولید می‌شود.  
 
وی افزود: به طور مثال مصرف اکسید روی در کشور سالانه 20 هزار تن است  که بیشتر در پلاستیک ، سرامیک و نفت مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی این اکسیدهای فلزی به نانو ساختار تبدیل شوند، ظرفیت‌اش یک و نیم برابر می‌شود و باعث می‌شود که هم مصرف مواد معدنی کاهش یابد و هم از خام‌فروشی مواد معدنی جلوگیری شود.
 
رئیس گروه توسعه فناوری نانو و کربن  با بیان اینکه برای جذب H2S نیز از اکسیدهای فلزی استفاده می‌شود، گفت: اگر این اکسیدهای فلزی نانو ساختار شوند ظرفیت جذب 1.8 برابر می‌شود.  
 
وی ادامه داد: نانو لوله‌های کربنی در ساختار معمولی دارای اساس الماس و گرافیت است که اخیرا به ساختار گرافن رسیده که یک دهه روی آن کار کرده‌ایم و در مود آزمایشگاهی تولید با ظرفیت 20 تا 100 تن در برنامه قرار گرفته است.  
 
رئیس گروه توسعه فناوری نانو و کربن با بیان اینکه تکنولوژی نانو لوله‌های کربنی در جهان در اختیار 4 کشور آمریکا، چین، آلمان و ژاپن است گفت: هم‌اکنون ایران نیز این دانش فنی را دارد و روی به تولید رسیدن تجاری آن در داخل کشور متمرکز شده‌ایم.
 
وی افزود: مزیت ما این است که ماده نانو لوله‌های کربنی را از گاز طبیعی تولید می‌کنیم و از هر 8 متر مکعب گاز طبیعی، یک کیلو از این مواد تولید می‌کنیم.  
 
راشدی تصریح کرد: تکنولوژی تولید نانولوله‌های کربنی را به شرکت دانش‌بنیان واگذار کرده‌ایم که این شرکت متعهد شده با ظرفیت 180 تن در سال این ماده را به تولید برساند که تا 1.5 سال آینده یعنی حدودا ابتدای سال 96 تولید صنعتی این ماده آغاز می‌شود.
 
وی ادامه داد: این ماده در مرحله سیمان‌کاری چاه‌های نفت به کار می‌رود به طوری که در هر حلقه چاه به نیم‌تن از آن نیاز داریم و اگر در سیمان صنعت ساختمان نیز از آن استفاده شود، اگر 10 درصد از این ماده به سیمان اضافه شود، 45 درصد استحکام تراکم سیمان را افزایش می‌دهد و اگر 20 درصد به سیمان اضافه شود 80 درصد به استحکام سیمان می‌افزاید.  
 
رشیدی با بیان اینکه در دنیا تکنولوژی CNG دارد جای خود را به تکنولوژی ANG می‌دهد، گفت: در تعلیقات 2 تا 3 ماهه ایستگاه‌های انتقال گاز، 4 تا 5 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به هدر می‌رود که با نصب جاذب‌های نانو و استفاده از تکنولوژی ANG می‌توانیم این مقدار گاز را جمع‌آوری کنیم.  
 
رئیس گروه توسعه فناوری نانو و کربن افزود: در این تکنولوژی همان میزان گازی در مخازن CNG دیده می‌شود با یک ششم فشار CNG می‌توانیم در مخازن ANG ذخیره کنیم که می‌توان با این روش گاز طبیعی را با اتصال مخازن ANG روی تریلرها به مناطق دوردست فرستاد.  
 
وی در خصوص جایگزینی ANG با CNG در خودروها گفت: من چند سالی است که به دنبال متقاعد کردن مسئولان مربوطه برای جایگزینی این دو تکنولوژی با هم هستم که موفق نشدم، باید متقاعد شوند که جایگزینی ANG با CNG لازم است.
 
رشیدی ادامه داد: در این صورت مخازن ANG را می‌توان به هر صورت دلخواه مثلا به صورت مکعب مستطیل طراحی کرد و در هر جای خودرو کار گذاشت.
 
وی تصریح کرد: اکنون به دانش فنی جاذب نانو در تکنولوژی ANG دست یافتیم و در حال حاضر در مرحله طراحی و ساخت مخزن هستیم و قرار است تا چند ماه اینده نخستین مخزن ANG را در یکی از ایستگاه‌های انتقال گاز تست کنیم.  
 
رشیدی افزود: بخش خصوصی با ما وارد مذاکره شده تا برای ایستگاه‌های سوخت‌گیری گاز طبیعی خانگی از تکنولوژی ANG استفاده کند.  
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه آلودگی بخارات بنزین در جایگاه‌ها، خودروها و مخازن ذخیره‌سازی زیاد است، گفت: به دانش تولید نانو جاذبی رسیدیم که با نصب آن به صورت پرتابل در پمپ‌های بنزین بخارات بنزین منتشر شده در هوا را جمع‌آوری می‌کند.
 
وی ادامه داد: 7 ماه دیگر در یکی از ایستگاه‌های پمپ بنزین ایران این نانوجاذب نصب می‌شود تا میزان جذب بخارات بنزین آن تست شود، در صورت موفقیت‌آمیز بودن عملکرد آن در تمام جایگاه‌های بنزین کشور نصب خواهد شد.

بازاریابی خارجی برای عرضه سیمان فوق سبک حفاری
 
رئیس گروه توسعه فناوریهای نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت، به دانش فنی تولید سیمان فوق سبک حفاری با استفاده از نانوساختارها اشاره کرد و گفت: این تکنولوژی هم اکنون در چاههای کشور مورد استفاده قرار می گیرد و پژوهشگاه در حال حاضر، بازاریابی این محصول را در خارج از کشور در دستور کار دارد.
 
رشیدی از پیاده‌سازی پروژه حذف تک مرحله‌ای گازهای اسیدی و تولید نانوکاتالیست به صورت پایلوت در ان جی ال ١٢٠٠ گچساران خبر داد و گفت: خوشبختانه این پروژه، نتایج مثبتی به همراه داشته است و می‌توان در آینده، از این طرح برای جمع آوری گازهای فلر حاوی H٢S و تولید گوگرد و رسیدن به ارزش افزوده بیشتر در مناطق مختلف عملیاتی استفاده کرد.
 
وی از تولید نانو بازدارنده خوردگی در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و افزود: شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، سالانه ١٣٠ تن بازدارنده خوردگی مصرف می‌کند که پژوهشگاه موفق شد علاوه بر خودکفایی در این محصول، به ساخت این محصول در حوزه نانو نیز دست یابد.
 
به گفته رشیدی، هم اکنون شرکتهای نفت و گاز غرب، نفت و گاز زاگرس جنوبی و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز از این بازدارنده در مقیاس وسیع استفاده می کنند و بزودی زمینه مصرف این محصول بومی در این شرکتها نیز فراهم می شود.
 
وی ادامه داد: این بازدارنده‌ها در ٤٠ چاه شرکت نفت و گاز شرق مورد استفاده قرار گرفته است و در صورت تایید نهایی محصول که آبان امسال مشخص می شود، این محصول به تولید صنعتی خواهد رسید.
 
رئیس گروه توسعه فناوری نانو و کربن در این نشست به موضوعات مختلفی از جمله نانو بازدارنده‌های خوردگی ، نانو سیالات ، نانو کاتالیست فرایند هیدروژن، جذب گازهای اسید به روش تک مرحله ای و تولیدی لوله یا نانو کاتالیست، سیمان فوق سبک حفاری ، نانو جاذب و ذخیره‌سازی گازطبیعی پرداخته شد.

وی تولید نیمه صنعتی گرافن نانو متخلخل، فرمولاسیون نانو سیمان تولید نانو جاذب ذخیره سازی گاز طبیعی، تولید نانو جاذب جذب آلایندهای VCD در مقیاس نیمه صنعتی، نانو عایق حرارتی آزمایشگاهی، نانو پوشش نانو رنگ در مقیاس پایلوت، نانو سیلیس برای گل سیمان خفاری در مقیاس پایلوت، نانو سیلیس کلوئیدی و پروپ میکروسکوپ نیروی مغناطیسی را از جمله برنامه های جدید در این بخش عنوان کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، گاز ، پژوهش ، نانو ، فناوری ، تکنولوژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار