دفاع بی‌بی‌سی فارسی از کیارستمی

سالها پیش که عباس کیارستمی به انگلستان سفر کرده بود و در فرودگاه با انگشت نگاری تحقیر آمیزی مواجه شد گفت، که دیگر پا در کشور ملکه نخواهد گذاشت تا با این گفته خود آبروی رفته را به جوی باز گرداند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران ؛ سالها پیش که عباس کیارستمی به انگلستان سفر کرده بود و در فرودگاه با انگشت نگاری تحقیر آمیزی مواجه شد گفت، که دیگر پا در کشور ملکه نخواهد گذاشت تا با این گفته خود آبروی رفته را به جوی باز گرداند. کیارستمی را فرانسوی‌ها لقب شوالیه داده بودند و این یعنی او برای انگلیسی‌ها دشمن محسوب می‌شد. 

همه می دانیم که بین مردم این دو همسایه اروپایی رقابتی دیرینه وجود داشته است و نسبت سینمایی کیارستمی با فرانسه‌، باعث برخورد تند و تیز انگلیسی‌ها با او شد. حالا چند سال گذشته و کیارستمی برای انگلیسی‌ها هم عزیز شده اما آیا این عجیب نیست؟! 2 سال پیش صادق صبا (مدیر بی بی سی فارسی) به همراه پسر کیارستمی فیلمی ساخت که در آن خیام نیشابوری فردی خوش گذران و هوس‌باز و بی‌دین معرفی می‌شد و امروز خود کیارستمی به چهره‌ی‌ معاصر ترین منبع ارزش‌های ملی ایران ناخن می‌کشد؛ یعنی دفاع مقدس.
 
راز محبوب شدن کیارستمی نزد انگلیسی‌ها هم همین است. به یاد بیاورید مستند "دو سرباز"  را که دو سال پیاپی در ایام هفته دفاع مقدس از تلویزیون فارسی بی بی سی پخش شد تا اینطور جلوه داده شود که جنگ ایران و عراق بر اثر اختلافات شخصی امام خمینی (ره) و صدام حسین  اتفاق افتاده است واین اختلافات ریشه در قبل از به حکومت رسیدن این دو نفر در ایران و عراق داشته است!

بی بی سی سعی می کرد با آن مستند و برنامه‌های گزارشی و تحلیلی دیگرش این طور القا کند که نزاع خونین ایران و عراق برای سربازان هر دو طرف بی مفهوم بوده و انگار نه انگار که این وسط رژیم بعثی صدام حسین، طبق نص تاریخ و تایید مجمع عمومی سازمان ملل متحد، متجاوز و آغازگر جنگ بوده است.

حالا می فهمیم که چرا آنها با کیارستمی از سر مهر برآمده‌اند چون او حاضر شده همان چیزی را بگوید که روباه پیر سالهاست سعی در جا انداختنش دارد؛ جنگ بی مفهوم بوده. بی بی سی فارسی در انتهای گزارشی که از بگو مگوی کیارستمی و حاتمی‌کیا منتشر کرده متن خبر را درباره این جملات ستایش گرانه درباره کیارستمی به انتها می‌رساند:
(عباس کیارستمی شناخته شده ترین فیلمساز ایرانی در دنیاست و تاکنون جوایز بین المللی زیادی در حوزه سینما از جمله نخل طلای کن را برده است. با این حال، عمده فیلم های او در ایران مجال اکران نیافته اند. او همچنین داور بسیاری از جشنواره های سینمایی در عرصه بین الملل، از جمله جشنواره های کن، ونیز،‌ لوکارنو و سن سباستین بوده است.

چند شب پیش، حضور ابراهیم حاتمی کیا در برنامه تلویزیونی "هفت" نیز جنجال آفرین شده بود. او برای چندمین بار به فیلمسازان "جشنواره‌ای" تاخت، از "اقلیت بودن" خود در "هرمِ لعنتیِ سینما" سخن گفته و از "آقا مرتضی" -مرتضی آوینی- و جای خالی او یاد کرده بود.)

حالا باید به دوستان داخلی گفت: امیدواریم که موضع شما درباره چنین اظهار نظر سخیفی با رسانه MI6  یکی نباشد.
 
میلاد جلیل زاده /

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۳
خدا عاقلشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۳
من کاملا به کیارستمی خوشبینم امید وارم برگرده حتما آقای کیارستمی در افکار خود در رفتاری که ازهمه طرف باو میشه تجدید نظر خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
هوشیار
۲۲:۲۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۳
وقتی بی بی سی از کبا رستمی حمایت کنه . . .تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. . .