"جیم والش" کارشناس بین‌المللی منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای:

نباید اجازه داد یک توافق خوب با ایران، قربانی توقعات برای دستیابی به توافقی بی‌عیب و نقص شود

یک کارشناس منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته‌ای می گوید نباید اجازه داد یک توافق خوب، قربانی توافقی کامل و بی‌عیب و نقص شود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "جیم والش" کارشناس امنیت بین الملل و منع تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای، در گفت و گو با ام آی تی نیوز، دیدگاه خود را درباره دورنمای معامله هسته ای ایران مطرح کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت مذاکرات ایران - آمریکا اکنون چگونه است، گفت ما همزمان هم بسیار نزدیک و هم بسیار دور از هم هستیم. یک توافق مقدماتی بسیار موفقیت آمیز وجود داشته است که همه طرف ها به وظایف خود در برابر آن عمل کرده اند. ایران تولید اورانیوم بیست درصدی را متوقف کرد و ذخایری را که انباشته بود،حذف کرد و اقداماتی را برای اثبات پایبندی خود به این توافق انجام داد. از این رو می توان گفت این توافق بسیار خوب عمل کرده است.
علاوه بر این، به نظر می رسد مذاکرات پیشرفت هایی در برخی موضوعات سخت نظیر راکتور آب سنگین اراک و تاسیسات فردو داشته است. در عین حال با ورود ما به مرحله نهایی مذاکرات، دو موضوع مورد اختلاف عمده باقیست: یکی قابل حل است و دیگری به شکل اصولی قابل حل است اما مانع از شکل گیری توافق نهایی می شود. موضوعی که قابل حل است، به عنوان پیشرفت در حل مناقشه هسته ای، باید حدی از اطمینان درباره آن فعالیت های گذشته حاصل شود. حدس من این است که ما این موضوع را حل خواهیم کرد. کسانی که مخالف دیپلماسی هستند و می خواهند ایران هر آنچه آنها می خواهند بگوید. این اتفاق رخ نمی دهد اما من فکر می کنم آنها راه حلی برای این قضیه خواهند یافت.

وی افزود: به این ترتیب، موضوع عمده دیگر اندازه و ابعاد برنامه غنی سازی اورانیوم ایران خواهد بود. آمریکا می گوید هزار و پانصد سانتریفوژ بماند اما ایران حدود بیست هزار سانتریفوژ دارد که از این تعداد حدود ده هزار دستگاه آن فعال است. 

والش در پاسخ به این سوال که دو طرف چطور می توانند اختلافاتشان را در این عرصه از بین ببرند، گفت در کنگره آمریکا بر اوباما فشار وجود دارد. کسانی در کنگره هستند که خواهان توافق با ایران نیستند و در این خصوص اهمیتی ندارد که معامله چیست، آنها با آن مخالفت می کنند. دستیابی به حمایت آنها هرگز میسر نمی شود. اما رئیس جمهور می تواند با توجه به مزایای این توافق بگوید، «این فقط من نیستم که با این توافق موافقت کردم، انگلیس، فرانسه، روسیه وچین نیز آن را پذیرفتند و این جامعه بین المللی است که با یک توافق بی سابقه جلو آمده است و اگر شما به آن رای منفی بدهید، ما را در مسیر جنگ روانه کرده اید». 

این کارشناس هسته ای در پایان درباره توافق هسته ای گفت من می توانم به شما بگویم ما با یک فرصت مواجهیم که اگر از دست برود، ممکن است هرگز مجددا به آن دست نیابیم.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار