احداث 4 سد متوقف شد

مديرکل دفتر مديريت بهم پيوسته منابع آب حوضه درياچه اروميه از توقف احداث چهار سد برای تثبيت آب در درياچه اروميه خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پاون، سيدمرتضي موسوي مديرکل دفتر مديريت به‌هم پيوسته منابع آب حوضه درياچه اروميه، با اشاره به وضع حوضه آبريز درياچه اروميه در سال آبي گذشته و اقدام‌هاي انجام‌شده براي تثبيت آب اين درياچه، اظهار داشت: در ماه‌هاي اخير وزارت نيرو سدهايي را که موجب افزايش برداشت از منابع آب حوضه مي‌شد، سامان‌دهي کرد که در اين جهت شاهد توقف احداث سد سيمينه‌رود، باراندوز و نازلو در استان آذربايجان غربي و سد ليلان‌چاي در آذربايجان شرقي بوديم و آب ذخيره‌شده سد شهيد مدني هم فقط براي درياچه اروميه اختصاص پيدا کرد.

وي با تاکيد بر کاهش قابل‌توجه ميزان بارش و روان‌آب‌هاي سطحي در حوضه آبريز درياچه اروميه، گفت: روند بلندمدت آب تجديدشونده اين حوضه هشت ميليارد و 800 ميليون مترمکعب بوده که اين روند در 18 سال اخير به‌هم خورده و حجم آب تجديدشونده و ميزان روان‌آب‌هاي حوضه به هفت ميليارد و 24 ميليون کاهش پيدا کرده است.

موسوي درباره ميزان بارش حوضه اروميه در سال آبي گذشته (93-92)، گفت: در اين سال اين حوضه در مجموع 228 ميلي‌متر بارش داشته که درمقايسه با سال آبي پيش از آن 23 درصد و درقياس با ميانگين بارش بلندمدت 32 درصد کاهش بارندگي ثبت شده است؛ روان‌آب‌هاي حوضه نيز به‌شدت کاهش داشته است به‌طوري که تا 50 درصد کاهش روان‌آب داشته‌ايم. اين ميزان کاهش تاثير عمده‌اي بر آب ورودي درياچه داشته است.

وي ادامه داد: ميزان بارش در اين حوضه در سال‌هاي اخير از 385 به 317 ميلي‌متر رسيده و با کاهش 68 ميلي‌متر بارندگي مواجه بوده اما از طرفي ميزان مصرف حوضه به‌ويژه در بخش کشاورزي افزايش پيدا کرده است.

وي با بيان اينکه بحث مديريت مصرف بايد از بخش کشاورزي آغاز شود، گفت: 92 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزي است و اگر ما بخواهيم براي پايداري منابع آب کشور گامي برداريم، بايد راه‌هاي کاهش مصرف آب کشاورزي همچون اصلاح روش‌ها و استفاده از سامانه‌هاي جديد آبياري را تقويت کنيم.

موسوي ادامه داد: در حوضه آبريز درياچه اروميه به‌دليل عدم تعادل ميان آب تجديدشونده و مصرف، آب ورودي به درياچه کاهش يافت و اين درياچه به‌صورت خاموش، سال به سال از تراز اکولوژيک خود پايين آمد و در زمان حاضر تراز آب در کمترين ميزان ممکن قرار گرفته و نسبت به تراز اکولوژيک 3.9 متر پايين‌تر است.

مديرکل دفتر مديريت به‌هم پيوسته منابع آب حوضه درياچه اروميه با اشاره به اقدام موثر دولت براي احياي درياچه، گفت: در زمان حاضر کارگروه ملي نجات درياچه با حضور معاون اول رييس‌جمهوري و شماري از وزيران دولت و در سطح بعدي ستاد احياي درياچه با محوريت دانشگاه شريف و با استفاده از تجربه‌ها و مشارکت علمي شماري از استادان دانشگاه‌هاي کشور ازجمله دانشگاه تبريز و اروميه در اين‌باره فعاليت مي‌کنند.

وي از تصويب 26 مصوبه و 98 طرح اجرايي براي احياي درياچه خبر داد که در زمان حاضر اين طرح‌ها در مرحله تامين اعتبار قرار دارد.

موسوي درباره وضع سدهاي اين حوضه، گفت: در تمامي سدهاي حاشيه درياچه اروميه 28 درصد آب تجديدشونده اين حوضه در پشت سدها ذخيره مي‌شود که اين حجم آب موردنياز براي کشاورزي حدود 180 هزار هکتار از زمين‌هاي پايين‌دست خود را تامين مي‌کنند.

وي درباره بحث رهاسازي آب از پشت سدها براي درياچه اروميه، اظهار داشت: در اين طرح تمامي جوانب کار بايد درنظر گرفته شود؛ برخي از اين سدها همچون سد بوکان، عمده آب موردنياز شهرها و روستاهاي استان آذربايجان‌شرقي و غربي را تامين مي‌کند؛ از طرفي بزرگ‌ترين شبکه آبياري که بيشترين سطح زيرکشت را دارد، حوضه زرينه رود است که از همين سد بوکان تامين مي‌شود.

وي ادامه داد: اگر مي‌خواهيم اقدامي براي رهاسازي آب از سدها براي تغذيه درياچه انجام بدهيم، بايد به اين هم فکر بکنيم که معيشت کشاورزان چه خواهد شد؛ چراکه کشاورزي منطقه وابسته به اين سدهاست.

موسوي با تاکيد بر اهميت دوره تثبيت درياچه، گفت: براي دوره تثبيت درياچه به اين جمع‌بندي رسيده‌ايم که براي نتيجه بخش بودن ساير اقدام‌هاي انجام‌شده، بايد به سمت رهاسازي آب از سدهاي موثر همچون سد بوکان برويم و اين دوره تثبيت را تا سال 98 ادامه دهيم. در شبکه آبياري و زهکشي پاياب سد بوکان، بخش کشاورزي استان‌هاي آذربايجان‌شرقي و غربي ذي‌نفع هستند که در اين منطقه هم زمين‌هاي زراعي و هم باغ‌هاي ميوه قرار دارد.

وي ادامه داد: شايد بتوانيم با جلب همکاري کشاورزان، آب کشت‌هاي يک‌ساله را قطع کرده و با توافق با مردم خسارت پرداخت کنيم اما براي باغ‌ها نمي‌توان کاري کرد؛ هم‌اکنون بررسي‌هايي در دست انجام است تا بتوانيم به روش‌هاي مختلف آب باغ‌هاي کشاورزي منطقه را تامين کنيم و بتوانيم بخشي از آب سد بوکان را براي درياچه اروميه رهاسازي کنيم، مشروط بر اينکه بتوانيم همراهي اجتماعي را در منطقه جلب کنيم.

موسوي تصريح کرد: رهاسازي آب در دوره تثبيت درياچه و تا زمان انتقال آب از حوضه‌هاي مجاور و تغيير الگوي مصرف کشاورزي در اين حوضه موثر خواهد بود و اميدواريم پس از سال 98 دوره احياي درياچه آغاز شود.

وي در ارتباط با استقرار مديريت حوضه‌اي در سدها، گفت: قدمت زيادي از استقرار دفاتر مديريت حوضه‌هاي آبريز نگذشته است اما وزارت نيرو هم‌اکنون مديريت حوضه آبريز را به‌صورت سامانه و حوضه آبريز در دست انجام دارد که در اين طرح سدها به‌صورت منطقه‌اي ديده نمي‌شوند و تاثير کلي آنها در محيط زيست، آب زيرزميني و پايين‌دست سدها درنظر گرفته مي‌شود.

وي با بيان اينکه بازنگري در سدهاي حوضه اروميه با جديت دنبال مي‌شود گفت: حتي در جاهايي که سدها مطالعاتي ما توجيه‌پذير نبودند، کار متوقف شده است ضمن آنکه در برخي سدها نيز حجم مخزن سد فقط براي پاسخ‌گويي به نيازهاي اساسي کاهش يافته است تا از آثار سوء‌برداشت حداکثري جلوگيري شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار