نوری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

قوانین منع قطع درختان در اجرا لنگ می‌زند/ لزوم فرهنگ‌سازی احترام به درختان توسط رسانه‌ها و مدارس

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه در حوزه قانون‌گذاری منع قطع درختان قوانینی محکمی در کشور وجود دارد، گفت: اجرای این قوانین از سوی حوزه‌های نظارتی در کشور لنگ می‌زند و باید احترام به درختان توسط رسانه‌ها،‌ صدا و سیما و همچنین مدارس فرهنگ‌سازی شود.

"سید راضی نوری" نماینده شوش در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه مسئله قطع و نابودی درختان تنها مختص تهران نیست و در برخی شهرستان‌ها مخصوصا شهرهای شمالی کشور رواج زیادی پیدا کرده است، گفت: در حوزه قانون‌گذاری از این مسئه غافل نبودیم و قوانینی در ارتباط با منع قطع درختان وجود دارد اما اجرای آن در کشور لنگ می‌زند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی تصریح کرد: اجرای دقیق قوانین منع قطع درختان همکاری میان بخش‌های مختلف از جمله مجموعه شهرداری، سازمان منابع طبیع و جنگلداری، مجلس و دولت به خصوص مردم را در این حوزه می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع به طور منظم در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار داشت: این روزها مجازات‌های شدیدتری از لحاظ قانونی برای تغییر کاربری و مبالغ بیشتری برای قطع درختان تصویب شده است و باید مسئولان بر اجرای آن‌ها نظارت بیشتری داشته باشند.

نوری خشکاندن درختان را به منظور قطع کردن آن‌ها نسل جدیدی از سوداگری و فرصت‌طلبی افراد دانست و افزود: اگر مردم بدانند قطع کردن درختان و از بین بردن باغ‌هایی که شش‌های طبیعی زمین هستند چه آسیب‌هایی را متوجه خودشان می‌کند آن وقت حساسیت بیشتری روی این مسئله از خود نشان می‌دهند.

نماینده شوش بیان داشت: متولی نظارت بر عدم قطع درختان بر اساس جایگاه درختان و باغ‌ها در مناطق مختلف در حیطه نظارت مجموعه شهرداری و یا سازمان جنگل‌داری و مراتع است اما محوریت اصلی مبارزه با قطع درختان مردم هستند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها،‌ صدا و سیما و همچنین مدارس نقش بسیار موثری در فرهنگ‌سازی و احترام به درختان می‌توانند ایجاد کنند و زمانی که این امر فرهنگ‌سازی شد مردم  خود با  قطع کردن درختان مبارزه خواهند کرد.

شایان ذکر است؛ درخت در نمادشناسی اسطوره‌ای جهان یکی از پیچیده‌ترین نمادهاست و در فرهنگ همه‌ ملت‌های جهان و به خصوص در فرهنگ ایران قبل و بعد از اسلام همواره ارزشی نمادین داشته است و همچون پدیده‌ای رمزآلود و ارزشمند در باور بسیاری از مردم این سرزمین نمادی از زندگی بوده است. در عالم خلقت درخت همواره ارتباط میان زمین و آسمان تعبیر شده و تداعی زندگی و حیات و پویایی آن را نمایان ساخته است. برای ایرانیان تمامی درختان به ویژه درختان چنار و سرو از احترام ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند به گونه‌ای که حتی بسیاری عقیده داشتند که زرتشت درخت سرو را از بهشت به ایران آورده است. به همین روی می‌بینیم درختان کهنسال چند هزار ساله در جای جای ایران هنوز جنبه تقدس خود را حفظ کرده‌اند.  در دین اسلام نیز درخت از جایگاه خاصی برخوردار است. 

خداوند در قرآن کریم در آیات بسیاری از درختان یاد می‌کند و با تعبیرهای زیبا سبزی و گیاهان را جلوه حیات می‌داند. در تعدادی از آیات قرآن از درختی نام برده شده که ریشه‌هایش در بهشت و شاخه‌هایش در زمین است و نماد زندگی و انسان‌های پرهیزکار است. همچنین روایت‌های گوناگونی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین در مورد قداست درختان و کوشش در حفظ و نگهداری آن و مذمت در قطع آن‌ها نقل شده است. یکی از رایج‌ترین احادیث از پیامبر اسلام این است که می‌فرماید: «شکستن شاخه درختان مانند شکستن بال فرشتگان است.» حضرت علی (ع):« پرهیز از قطع درختان سرسبز بر طول عمر انسان می‌افزاید.»

در حالی که از کشاورزی به عنوان "محور توسعه" نام ‌برده می‌شود که هم‌اکنون یک دهم فرسایش خاک‌های جهان مربوط به ایران است و اگر روند تخریب خاک در ایران با سرعت فعلی ادامه یابد در سی سال آینده تمام زمین‌های حاصل‌خیز ایران نابود خواهند شد. از سوی دیگر هر سال یک و نیم میلیون هکتار (9 درصد) از خاک‌های مرغوب ایران به بیابان تبدیل می‌شود و سالانه یک تا یک و نیم هکتار به مساحت کویرهای ایران افزوده می‌شود. این در حالی است که برای تشکیل هر سانت خاک 100 سال زمان لازم است . جالب‌تر آن است که بدانیم در 100 سال گذشته 9 میلیون تن از خاک بارور کره زمین فرسایش داشته که بیشترین حد تخریب آن در کشورهای در حال توسعه است.

جنگل‌های ایران نیز وضعیت بهتری ندارند. به طوری که در هر ثانیه 360 متر مربع از سطح جنگل‌ها و مراتع کشور تخریب می‌شود. به بیان دیگر در هر 5 سال یک میلیون هکتار از جنگل‌های ایران نابود می‌شود و یا سالانه یک و نیم درصد از جنگل‌های ایران از دست می‌رود. اگر این روند ادامه یابد در 60 سال آینده اثری از جنگل‌های امروزی ایران باقی نخواهد ماند.

در حال حاضر با تخریب 33 درصد از جنگل‌های ایران, وسعت 18 میلیون هکتاری این جنگل‌ها به 4/12 میلیون هکتار کاهش یافته است و سهم هر ایرانی از جنگل به 2/0 هکتار یعنی یک چهارم میزان جهانی آن (8/0 هکتار) رسیده است که این آمار حاکی از فقر و کمبود شدید کشور در این زمینه است. کشور ایران در حال حاضر بین 56 کشور دارای جنگل در جهان‏, مقام چهل و پنجم را داراست. بر پایه گزارش کارشناسان فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) چنان چه سطح جنگل‌های یک کشور از 25 درصد خاک آن کمتر شود آن کشور از نظر وضعیت محیط زیست انسانی در وضعیت بحرانی به سر می‌برد. این درحالی است که سطح پوشش جنگل و مرتع در ایران 5/7 درصد از مساحت کشور است. حال با این شرایط فاجعه‌انگیز, اجرای طرح ملی نهضت سبز نیز چندان جدی گرفته نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا طباطبایی
۱۷:۲۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۶
سلام
سلام وقتتون بخیر من ازشهروندای شهر همدان هستم مدتی است شهرداری تصمیم ب تخریب فصای سبزی از شهر گرفته تاتمام درختاروقطع کنن و مجتمع مسکونی بسازن.شماصدای ماروبرسونید
آخرین اخبار