كرمان؛

بازداشت شهردار و اعضاي شوراي شهر سيرجان/ از بروز فساد در شورای شهر و شهرداری سیرجان درس نمی‌گیرید؟

نمایندگان مجلس در روزهای اخیر، مشغول تلاش برای تغییر قانون شورا‌ها و شیوه انتخاب شهردار هستند، در حالی که ‌زیر پوست شهرداری و شورا‌ها، مسائل مهم‌تری در جریان است. چند ماه حضور سازمان بازرسی در یک شهرستان دور از تهران، نشان می‌دهد که در نبود نظارت بر شورا‌ها، چه مسائلی می‌تواند شکل بگیرد.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران؛ نمایندگان مجلس در روزهای اخیر، مشغول تلاش برای تغییر قانون شورا‌ها و شیوه انتخاب شهردار هستند، در حالی که ‌زیر پوست شهرداری و شورا‌ها، مسائل مهم‌تری در جریان است. چند ماه حضور سازمان بازرسی در یک شهرستان دور از تهران، نشان می‌دهد که در نبود نظارت بر شورا‌ها، چه مسائلی می‌تواند شکل بگیرد.

نمایندگان مجلس در روزهای اخیر، مشغول تلاش برای تغییر قانون شورا‌ها و شیوه انتخاب شهردار هستند، در حالی که ‌زیر پوست شهرداری و شورا‌ها، مسائل مهم‌تری در جریان است. چند ماه حضور سازمان بازرسی در یک شهرستان دور از تهران، نشان می‌دهد که در نبود نظارت بر شورا‌ها، چه مسائلی می‌تواند شکل بگیرد.

در روزهای اخیر، اخبار پراکنده‌ای از گستردگی فساد در شورای شهر و شهرداری سیرجان منتشر شده است. در حالی که این خبر می‌تواند تنها نوک قله کوچک افشا شده از واقعیت برخی شورا‌ها و شهرداری‌ها باشد، نمایندگان مجلس ظاهرا مشغول مسائل مهم‌تری هستند.

آن‌ها بر این باورند، در اوضاع کنونی ‌تداخل کار شوراهای شهر با شهرداران، مشکلات عدیده‌ای درست کرده و انتخاب شهرداران توسط شورا‌ها، منجر به دخالت در امور اجرایی شده است؛ بنابراین، در قالب طرحی فوریتی به دنبال تغییر شیوه انتخاب شهردار‌ها هستند.

اما این تلاش‌ها احتمالا تأثیری بر ابتلای شورا‌ها و شهرداری‌ها به فساد ندارد. در بی‌خبری نمایندگان مجلس، یک منبع محلی در سیرجان به تابناک می‌گوید: از حدود سه ماه قبل یک گروه از بازرسی استان کرمان، در شهرداری سیرجان شروع به بازرسی کردند، البته این رویه هر سال انجام می‌شود، ولی تفاوت اینجاست که این حضور غالباً در چند روز به پایان می‌رسید؛ اما این بار سه ماه طول کشیده و بنا بر آخرین خبر یک ماه دیگر نیز تمدید شده ‌ که این خود نشان‌دهنده تخلفات گسترده در شهرداری است.

به گفته وی، جمع بازداشت شده ظاهرا هفت تن از عالی‌رتبه‌ترین مقامات شورای شهر و شهرداری سیرجان در دوره‌های گوناگون هستند و آخرین اتفاقی که در این خصوص افتاده، ‌این است که‌ روز یکشنبه، شورای شهر سیرجان در پی ارسال نامه از سوی دادستان سیرجان، در آن اعلام شده ‌که شهردار فعلاً به دلیل بازداشت امکان اداره شهر را ندارد و به استناد تبصره ۴ ماده ۷۶، شهردار برکنار شد و فرد دیگری به عنوان سرپرست انتخاب شده‌اند.

در همین حال بیانیه‌ای از سوی سید محمود علیزاده، رئیس دادگستری سیرجان منتشر شده ‌و در بیانیه توضیح داده‌ شده که اتهام این افراد برداشت از اموال عمومی است.

تخلفات گسترده در برخی سازمان‌های وابسته به شهرداری، پروژه‌های شهری و برداشت از منابع عمومی و سندسازی برای یک سفر بسیار پرهزینه به چین از جمله اتهامات مطرح در این پرونده‌هاست.

شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان در این ‌باره واکنش جالبی دارد. به گفته وی، آنچه ‌این روز‌ها مطرح می‌شود، بیشتر شبیه ‌جو‌سازی بود، همه اعضا دستگیر نشده‌اند و تنها یکی از اعضا به همراه پنج ‌تن از پرسنل و خود شهردار به دادسرا احضار شده بودند که دو تن از آن‌ها آزاد شده‌اند. سازمان بازرس به یکسری از پرونده‌ها دسترسی پیدا کرده ‌که در دادگاه صالحه در حال بررسی است‌ و تا این لحظه هیچ رأیی صادر نشده است.

هرچند در‌باره میزان فساد در شهرداری و شورای شهر سیرجان روایات‌ متفاوتی وجود دارد، ‌حسن‌پور ضمن پذیرش اینکه تمام این افراد از تیم ما هستند و شاید وابستگی‌هایی در بین آن‌ها ‌باشد؛ اما در دفاع از خود می‌گوید، خوشبختانه مورد ارتباطی بین وی و موضوع این پرونده وجود ندارد.

انتهاي پيام/

منبع: تابناك



برچسب ها: کرمان ، سیرجان ، زرند ، بم ، اصفهان ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.