اشرف غنی احمدزی، مشاور امنیت ملی و رئیس دفتر خود را تعیین کرد

رئیس جمهوری جدید افغانستان انتصاب افراد جدید در سمتهای دولتی را از دفترش شروع و حنیف اتمر را به عنوان مشاور امنیت ملی و عبدالسلام رحیمی را به ریاست دفتر خود تعیین کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، عبدالسلام رحیمی، مالک شبکه تلویزیونی سبا، جانشین کریم خرم شده که سالها به عنوان یک چهره پرنفوذ در دولت حامد کرزای، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، رئیس دفتر او بود.

اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری جدید افغانستان، تشکیلات دفتر خود و نهاد اداره امور را که هر دو به نحوی کارهای مربوط به ریاست جمهوری را اجرا می کردند، با هم ادغام کرده است.

همچنین حنیف اتمر به جای رنگین دادفر اسپتنا تعیین شده که گفتگوهای دوجانبه بین افغانستان و آمریکا برای تهیه متن توافقنامه استراتژیک و امنیتی بین دو کشور را از جانب افغانستان رهبری می‌کرد.

سپنتا از طرفداران امضای این توافقنامه بود. بخش همکاری‌های استراتژیک این توافقنامه را حامد کرزای و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در ۱۳اردیبهشت ۱۳۹۱امضا کردند، اما بخش امنیتی آن با شرایطی که آقای کرزای مطرح کرد، تا آخر دوره کار او امضا نشد.

حنیف اتمر توافقنامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا و همچنین توافقنامه مشابه دیگر بین افغانستان و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) را به عنوان نخستین کار خود در مقام مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری تنها چند ساعت پس از آغاز کارش امضا کرد.

به گزارش بی.بی.سی، اتمر کار در وزارت توسعه روستایی، وزارت کشور و وزارت آموزش و پرورش افغانستان را در کارنامه خود دارد. زمانی که وی وزیر کشور بود، به دنبال شلیک مهاجمان طالبان به محل برگزاری نشست لویه جرگه مشورتی صلح، در ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ استعفا کرد.

وی پس از آن حزب «حق و عدالت» را تشکیل داد و در جنجالهای انتخابات ریاست جمهوری امسال، از چهره‌های کلیدی ستاد اشرف غنی احمدزی بود.

گفته شده که اشرف غنی احمدزی تغییرات گسترده‌ای را در مقامهای ارشد دولتی در نظر دارد، اما هنوز جزئیات آن منتشر نشده است اما ممکن است براساس توافقنامه سیاسی بین اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی وی و رئیس اجرائی دولت افغانستان، مقامهای امنیتی تا چند هفته دیگر به کار خود ادامه دهند.

برخی رسانه‌ها در افغانستان گزارش داده‌اند که سمت‌های مهم دولتی بین رئیس جمهوری و رئیس اجرائی تقسیم شده است، اما منابع رسمی هنوز این گزارشها را تایید نکرده‌اند.

با این حال، امرالله صالح از افراد نزدیک به عبدالله عبدالله، در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های فیسبوک و توییتر نوشته که هنوز عبدالله دفتری برای کار ندارد و آن را باعث تحقیر و توهین او دانسته است.

صالح پیشتر تیم آقای غنی را متهم به عدول از توافقنامه سیاسی بین دو رهبر جدید کشور که زمینه‌ساز تشکیل وحدت ملی شد، کرد و نوشت: تهِ این راه روشن نیست".

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.