"تضمینی برای حضور سربازان آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 وجود ندارد"

یک وکیل امنیت ملی گفت: امضای توافق امنیتی مشترک میان افغانستان و آمریکا امری ضروری برای ریشه‌کنی اقدامات طالبان در افغانستان است اما تضمینی برای حضور و استقرار سربازان مازاد آمریکا در افغانستان پس از 2014 محسوب نمی‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، به نقل از خبرگزاری نووستی، برادلی موس، وکیل امنیت ملی گفت: امضای این توافق‌نامه امنیتی که از دوران ریاست جمهوری حامد کرزای به تاخیر افتاده بود یک نقطه عطف و حساس برای کوتاه کردن دست شبه‌نظامیان طالبان از افغانستان محسوب می‌شود اما خود این توافق‌نامه حضور و استقرار سربازان مازاد آمریکا را در افغانستان پس از 2014 و همزمان با خروج سربازان خارجی از این کشور تضمین نمی‌کند. برخلاف آنچه که پس از ناکام ماندن مذاکرات توافق‌نامه امنیتی میان آمریکا و عراق در بغداد صورت گرفت، همچنان یک فرصت مشروع برای خروج از افغانستان بر اساس واقعیت نظامی و نه سیاست‌های داخلی وجود دارد.

وی ادامه داد: نیروهای نظامی آمریکا به دنبال محدود کردن نقش خود و فعالیت در عملیات مقابله با تروریسم و آموزش نیروهای افغانستان هستند. تعداد نیروهای مازاد آمریکا در افغانستان کمتر از آن چیزی است که در گذشته بود.

حدود 41 هزار سرباز ناتو همچنان در افغانستان حضور دارند و در کنار پلیس و سربازان افغان با طالبان می‌جنگند. ماموریت نظامی ناتو در افغانستان در دسامبر سال جاری میلادی پایان می‌یابد و حدود 12 هزار سرباز احتمالاً تا 2015 در این کشور باقی می‌مانند تا به آموزش و پشتیبانی از نیروهای افغان بپردازند.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.