آتلانتیک: ایران در آستانه یک پیروزی دیپلماتیک هسته‌ای خیره‌کننده است

یک نشریه آمریکایی نوشت که ایران در آستانه دستیابی به یک پیروزی خیره کننده دیپلماتیک هسته‌ای است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی  آتلانتیک در مقاله‌ای با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به 1+5  نوشت: "مجبورید در برابر قوانین ایران تعظیم کنید. آنها در آستانه دستیابی به یک پیروزی دیپلماتیک خیره‌کننده در برابر آمریکا هستند رقبای آنها دارای برتری‌های مادی در حوزه پول، تکنولوژی، قدرت نظامی و ... بودند. اما رهبران ایران دارای شفافیت هدف و اراده پیروزی بودند."

این نشریه در ادامه مدعی می‌شود که سال گذشته به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا که از سال 2011 آغاز شده بودند، ایران در وضعیت اقتصادی خوبی نبود و از سوی دیگر نیز "بشار اسد"، مهمترین متحد این کشور، از سوی کشور هی غربی حمایت می‌شد، هم‌اکنون کشور های غربی حملات هوایی خود را بر ضد مواضع تروریست‌ها با اسد هماهنگ می‌کنند.

آتلانتیک ادامه داد :"تحریم‌های علیه ایران کاهش یافته، ارز این کشور تقویت شده، تورم مهار شده و سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی احیاء شده است. آمریکا نیز خواسته‌های خود برای اعمال محدودیت‌های هسته‌ای بر ایران را کاهش داده است."

این نشریه در ادامه با اشاره به گزارش اخیر نیویورک تایمز می‌نویسد: "دولت اوباما از خواسته‌ بلند مدت خود مبنی بر اینکه ایران سانتریفیوژهای هسته‌ای خود را برچیند عقب کشیده و تنها از تهران خواسته که اتصالات برخی از آنها را قطع کند پس  ظرفیت غنی‌سازی ایران دست‌ نخورده باقی خواهد ماند."

این پایگاه تحلیلی نوشت که در مسیر کنونی هرگونه توافق نهایی ایران را در آستانه قابلیت تسلیحات هسته‌ای متوقف نگه می‌دارد.

آتلانتیک مدعی شد که مذاکرات به این دلیل آغاز شد که آمریکا ابزارآلات قدرتمندی برای وادار کردن ایران برای آمدن به میز مذاکرات  در اختیار داشت اما رهبران ایران به این مسئله تشخیص دادند که همتایان آنها از این ابزارآلات فشار  استفاده نمی‌کنند.

این پایگاه در ادامه نوشت: آمریکا که مذاکرات را از موضع قدرت آغاز کرده بود، در تمامی طول مذاکرات همچون یک طرف ضعیف‌تر عمل کرد. آمریکا تشنه یک توافق با ایران بود و ایران نیز از این مسئله استفاده کرد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار