در دومین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و طب سنتی؛

طبیعت زنده ایران میزبان بازدیدکنندگان است

نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در دومین گام خود توانسته است دستاوردهای قابل توجهی را از این حوزه به علاقه مندان ارائه کند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران،  ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی با هدف احیاء استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور که ایران یکی از پیشروترین کشورها در این زمینه است، دو سالی است که جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی را برگزار می کند و از این طریق محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان و فعالان این حوزه را به مردم و مسوولین معرفی می کند تا از این طریق هم بازار این محصولات گرم شود و هم مردم با گیاهان دارویی انس بیشتری بگیرند.

عطارها در گوشه مغازه خود خاک می خورند
سعید محبی، که یکی از تولید کنندگان محصولات گیاهی است و محصولات خود را از باغ کوچک خود در شهر البرز تهیه می کند با حضور در نمایشگاه، از بی مهری برخی مسوولان به این حوزه گلایه مند است و می گوید؛ اگر چنین جشنواره ها و برنامه هایی در سطح گسترده ای برگزار شود حوزه گیاهان دارویی که در حال حاضر تنها محدود به عطاری های پراکنده در سطح شهر شده است سامان می یابد.

وی معتقد است؛ متاسفانه طب سنتی که از کهن ترین شیوه های درمانی کشور محسوب می شود به دلیل بی توجهی و تغییر شیوه زندگی مردم به فراموشی سپرده شده است و در این میان تعداد محدودی که به فکر احیای این شیوه هستند تنها مانده اند و کسی سراغی از آنها نمی گیرد.
در شلوغی رفت و آمدها و تبلیغات غرفه داران برای فروش محصولات تولیدی خود، خانمی جوان که به دنبال خرید عرقیجات گیاهی است تنوع محصولات گیاهی ارائه شده را بسیار خوب می داند و معتقد است باید این تنوع محصولات در جامعه نیز اطلاع رسانی شود؛ زیرا بسیاری از مردم از وجود چنین گیاهان و داروهایی بی خبر هستند.

امسال 350 غرفه و شرکت دانش بنیان در نمایشگاه حضور دارند و محصولات متنوعی از انواع عرقیات گیاهی، عسل های ارگانیک، محصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی، انواع دمنوش های گیاهی و غیره را به نمایش گذاشته اند و بسیاری از مراجعه کنندگان به نمایشگاه را با محصولات خود غافلگیر می کنند.

ز.س خانم جوانی است که در ظاهر با شیوه زندگی سنتی چندان مانوس نیست؛ اما از دیدن این همه گیاهان دارویی و درمان های سنتی برای بیماری ها تعجب کرده و برای خرید آنها ذوق زیادی دارد، این خانم می گوید: همیشه طب سنتی برای من با تصویرعطاری ها و مغازه هایی با رایحه های تند داروهای گیاهی زنده بود اما با دیدن این همه محصولات آرایشی و بهداشتی با کمترین عارضه شوکه شده ام.

غرفه هایی با طعم عسل
غرفه ای که در یک شیشه موم عسل همراه با زنبورهای زنده را به نمایش گذاشته بیشتر مراجعین به نمایشگاه را مجبور به توقف چند ثانیه ای و لذت بردن از دیدن این طبیعت زنده می کند؛ زنبورهایی که فارغ از این همه هیاهو میان موم های عسل در رفت و آمد هستند و آدم های زیادی را به خود مشغول کرده اند.

یکی از مهم ترین بخش هایی که نمایشگاه را تشکیل می دهد غرفه هایی هستند که به تولید عسل می پردازند و عسل های تولیدی خود را به اشکال مختلف در معرض دید عموم قرار داده اند و بیشتر این عسل ها طبیعی و ارگانیک هستند.

شترمرغ همه کاره
نمایش کیف و کفش هایی از جنس پوست شترمرغ در بین این همه گیاه و عرقیات گیاهی نیز در جای خود دیدنی و جالب توجه است و بسیاری از خانم های مراجعه کننده به نمایشگاه را مبهوت خود کرده است، کیف و کفش های چرم به رنگ بنفش و زرد.
شرکت مزرعه سبز سیمرغ از شترمرغ نهایت استفاده را برده است و از این حیوان مفید انواع روغن های گیاهی برای درمان مفاصل، ترک های پوستی، خشکی لب، ماساژ خارش پوستی و محصولات آرایشی تولید کرده است و در نهایت نیز به تولید کیف و کفش های چرمی رسیده است.
بیشتر بازدیدکنندگان از نمایشگاه حتما سراغی از این کیف و کفش های جالب می گرفتند و اگر این شرکت با هدف فروش این محصولات در نمایشگاه شرکت می کرد، حتما بالاترین میزان فروش کیف و کفش را به خود اختصاص می داد.

گیاهان دارویی جایگزین مناسب داروهای شیمیایی شود
محمود زاهدی، یکی از عطاران پیر شهر که برای دیدن نمایشگاه آمده بود و برای رفع خستگی روی پله های نمایشگاه نشسته بود، از بی توجهی به عطاری ها ناراحت بود و از فروش کم محصولات مغازه خود ناراضی بود.

وی که سالیان سال است در حوزه فروش گیاهان دارویی فعالیت دارد توجه به این حوزه را ضروری می داند و معتقد است اگر گیاهان دارویی جایگزین داروهای شیمیایی شوند بسیاری از بیماری ها درمان می شود و عوارض کمتری نیز سلامت مردم را تهدید خواهد کرد.
آقای زاهدی نمایشگاه را شروع خوبی برای دیده شدن طب سنتی می داند و برگزاری چنین نمایشگاه هایی را به صورت مداوم موثر می داند.

ایران و ایتالیا
اگنس شارپنتیر همسر سفیر ایتالیا نیز همراه با همسر خود از این نمایشگاه دیدن کرد و گفت: بسترصادرات گیاهان دارویی و محصولات طبیعی ایرانی به ایتالیا فراهم است.

وی افزود: مردم کشور من علاقه زیادی به استفاده از مواد طبیعی و گیاهی دارند. از این رو من اطمینان دارم بازار گیاهان دارویی و محصولات طبیعی ایران در ایتالیا وجود دارد.

همسر سفیر ایتالیا به اقبال مردمان کشورهای اروپایی برای استفاده از گیاهان دارویی ایرانی اشاره کرد و افزود: اگر فرصت شناخت این گیاهان برایم به وجود بیاید به طور حتم از مصرف فرآورده های گیاهان دارویی ایرانی استقبال می کنم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار