تازه‌های دنیای فناوری؛

ساعت‌های هوشمند، پوشیدنی‌های نسل آینده

از سال گذشته بیشتر شرکت‌های معتبر و مطرح جهان فناوری در لابه لای محصولات مختلفی که برای ارائه به بازار معرفی کرده‌اند، صحبت از تولید یک مدل ساعت هوشمند هم کرده‌اند. برندهای مختلف برای این که در این زمینه از یکدیگر کم نیاورند هر کدام صحبت از نام خاصی کرده و مشخصاتی را برای ساعت هوشمند تولیدی خود ذکر کرده‌اند.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ تصورها به این صورت بود که امسال این ساعت ها همه به بازار وارد شوند اما این خیال به واقعیت نزدیک نشد ولی هنوز هم بسیاری از مردم منتظر به وجود آمدن بازار جدیدی با نام اسمارت واچ ها یا همان ساعت های هوشمند هستند. هنوز کسی نمی داند که یک ساعت ایده آل هوشمند باید چه ظاهری داشته باشد؟ شاید بتوان گفت که خود شرکت های فعال در این زمینه هم هنوز به نتیجه گیری درستی نرسیده اند و احتمالا بخواهند با سعی و خطا به نتیجه برسند. البته مشخص است که مردم تمایل بسیار زیادی به گجت ها یا ابزارهای دیجیتالی پوشیدنی دارند و این ماجرا بعد از ارائه عینک گوگل، بیشتر از گذشته به شرکت های تولید کننده ثابت شد. بسیاری از کارشناسان و متخصصان دلیل این علاقه زیاد را خسته شدن مردم از بازار تلفن های هوشمند و تبلت ها می دانند. البته باید گفت که با توجه به میزان هیجان و تنوعی که در بازار تلفن های همراه یا تبلت ها مشاهده می شود، بسیار بعید به نظر می رسد که مردم در این مورد دچار خستگی یا کسالت شده باشند و به این دلیل چشم شان به دنبال یک محصول جدید و متفاوت باشد. البته هدف اصلی شرکت ها از ارائه این محصول جدید تولید یک محصول جذاب و جدید هستند تا به واسطه آن بتوانند مشتریان بیشتری را برای خود نگه دارند و در کنار آن دستگاه دیجیتالی به بازار ارائه کنند که جایگزین طیف وسیعی از نیازهای مردم باشد.



وقتی شرکت هایی نظیر سامسونگ و اپل به این وادی وارد می شوند ماجرا بیشتر از قبل جدی می‌شود و دیگر شرکت ها هم انگیزه لازم برای حضور در یک میدان جدید را پیدا می کنند. به این ترتیب شاهد جنگ جدیدی خواهیم بود که در جایی مانند نمایشگاه الکترونیک IFA به اوج خودش می رسد. البته شرکتی مانند اپل که همیشه سعی براین دارد تا یک تافته جدابافته باشد، باز هم در این میان همه تلاشش را انجام می دهد تا به صورتی متفاوت کار خود را پیش ببرد و تا حد امکان با دیگر شرکت ها در این زمینه قاطی نشود و این گونه می شود که باز هم محصولی مانند آی واچ، سرو صدای زیادی پیدا می‌کند و شرایط به صورتی می‌شود که بسیاری از افراد منتظر محصول اپل در این زمینه می شوند و هیجان کار بالا می رود. به هر حال باید گفت که ساعت های تولید شده تا به حال نتوانسته اند رضایت مشتریان را جلب کنند زیرا هنوز خود شرکت ها در این زمینه گیج هستند و دقیقا نمی دانند ساعتی که تولید می کنند باید پاسخگوی چه نیازهایی باشد. به همین دلیل هدف اصلی و فعلی شرکت ها به دست آوردن توجه مردم در ارائه اولیه محصولشان است. در موضوع ویژه این هفته به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که وضعیت ساعت های هوشمند به چه صورتی است و این محصولات در چه صورت می توانند نیازهای مردم را به خوبی پوشش دهند.



ساعت هوشمند برای چه کسانی است؟
در زمان ارائه هر محصول جدید بسیار اهمیت دارد که آن محصول برای چه طیفی از مخاطبان تولید شده است. به این ترتیب مردم و تولید کنندگان کمتر دچار سردرگمی می شوند. در دسته بندی که برای کاربران ساعت های هوشمند ارائه شده، قبل از هر چیز دوستداران فناوری ها و تکنولوژی های جدید مورد هدف تولید کنندگان ساعت هوشمند بوده اند و معمولا هم این گونه است که تمامی شرکت ها به این دسته از کاربران بیشتر از دیگران فکر می کنند. در دسته دوم نوجوانان و کودکان علاقه مند قرار می گیرند که به جهان مجازی علاقه زیادی دارند. دلیل اهمیت دادن به این دسته این است که از تبلیغات تاثیر پذیری بیشتری دارند و شاید هم پدر و مادرها به این فکر باشند که برای تشویق کردن فرزند خود با هدیه دادن یک محصول جدید او را خوشحال کنند و به همین خاطر این دسته از افراد هم جزو مشتریان اولیه محصولات دیجیتالی قرار می گیرند. مدیران و کارمندان اداره ها و سازمان ها هم در دسته بعدی قرار می‌گیرند. این دسته از افراد به دلیل گرفتاری زیادی که دارند همیشه به دنبال راهکاری برای مدیریت زمان خود هستند و مسلما با شنیدن نام یک ساعت هوشمند به فکر استفاده از آن برای مدیریت بهتر زمان خود خواهند افتاد. براساس این دسته بندی که انجام گرفته شرکت های تولید کننده ساعت های هوشمند، مشخصات خاصی را برای هر دسته مخاطب خود پیش بینی کرده اند به عنوان نمونه ساعتی که برای ورزشکاران یا دوستداران فناوری های جدید تولید می شود باید تا عمق بیش از 30 متر ضد آب باشد، در مقابل دمای بسیار سرد یا گرم مقاومت بالایی داشته باشد، به انواع سنسورهای دما، فشار، ارتفاع، قطب نما، ضربان قلب، شتاب سنج، آلودگی هوا و ... مجهز شده باشد.



ضد ضربه بوده و امکانات هوشمندی نظیر ارتباط با تلفن هوشمند و خواندن پیام ها را داشته باشد، قابل تبدیل شدن به یک دوربین سلفی، ریموت کنترل تلویزیون یا دیگر لوازم خانگی و چراغ قوه باشد و در نهایت این دسته از افراد به دنبال یک قیمت مناسب هستند. ساعتی که برای مدیران طراحی می شود باید با ظاهر یک مدیر یا کارمند همخوانی داشته باشد، قیمت برای این دسته از افراد اهمیت زیادی ندارد، کیفیت بالا برایشان بسیار مهم تر است و از دیگر نکات پراهمیت داشتن یک باتری بسیار خوب و دقیق بودن کارکرد ساعت است. امکاناتی نظیر مکان یابی و تمامی امکاناتی که GPS در اختیار افراد قرار می دهد تا بتوانند زمان رسیدن به مقصد را تخمین بزنند از دیگر مواردی است که مدیران از یک ساعت هوشمند انتظار دارند. به دلیل این که این دسته از مخاطبان به قیمت اهمیت زیادی نمی دهند بیشتر به دنبال ساعت هایی با برند لوکس و کیفیت ساخت هستند و استفاده از مواد ارزان قیمت و بی کیفیت را نمی پسندند. در نهایت برای کودکان و نوجوانان هم ساعت ها به این سبک طراحی شده اند که امکانات بسیاری برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دیدن پیغام ها و ایمیل ها وجود داشته باشد. اندازه این ساعت ها کوچکتر بوده و بازی هایی به صورت اختصاصی برای آن ها طراحی شده است. قیمت این دسته از ساعت های هوشمند هم به نسبت دیگر ساعت ها مناسب‌تر است. با توجه به این دسته بندی، ساعت هایی که تا به حال تولید شده اند هیچ کدام نمی توانند به خوبی پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند و هنوز لازم است که شرکت ها در این زمینه تجربه بیشتری را به دست آورند.



اپل یا سامسونگ؟
وقتی شرکت های اپل و سامسونگ به صورت همزمان برای تسخیر بازار در ارائه یک محصول خیز برمی‌دارند، میان آن ها و طرفدارانشان یک جنگ نیمه پنهان در می گیرد. در این میان اگر گوگل هم حرفی برای گفتن داشته باشد به میدان وارد می شود و مشتریان را بیشتر از قبل برای داشتن یک انتخاب درست دچار سردرگمی می کند. در رابطه با ساعت های هوشمند باید گفت که با توجه به دسته بندی که برای مخاطبان انجام دادیم می توان گفت که بدون شک مدیران به دنبال محصولی می روند که شرکت اپل به آن ها ارائه می کند و دوستداران فناوری و کودکان و نوجوانان هم که هیچ محدودیتی را در استفاده از فناوری ها نمی پذیرند به دنبال ساعت هایی خواهند رفت که محدودیت کمتری در مقابلشان قرار می دهد. شرکت اپل برخلاف دیگر شرکت ها در طراحی یک محصول جدید و ارائه یک سخت افزار نوین به مردم تا به حال موفق عمل کرده است. طراحی محصولاتی نظیر تبلت، دستگاه پخش موسیقی، تلفن هوشمند و اولترابوک این شرکت مهر تاییدی بر این حرف هستند.



پس با توجه به این موارد شاید بتوان پیش بینی کرد که اپل می تواند از نظر ظاهری و کیفیت ساخت یک ساعت هوشمند مناسب از دید طراحی تولید کند. اما دوستداران فناوری های جدید معمولا به دنبال استفاده از امکانات نامحدود، اندازه بزرگ و دکمه‌های زیاد هستند، آن ها دوست دارند از سخت افزاری استفاده کنند که از تمامی سیستم عامل ها پشتیبانی می کند تا به این ترتیب محدودیتی در استفاده از محصول نداشته باشند و چیزی به آن ها اجبار نشود. اما ویژگی مانند پشتیبانی از تمامی سیستم عامل ها چیزی نیست که با سلیقه مدیران اپل جور دربیاید. با توجه به همین ایراد هم به احتمال زیاد آن دسته از کاربرانی که به دنبال آزادی در استفاده از سیستم عامل می‌باشند به سراغ استفاده از محصولی با سیستم عامل اندروید هستند. شرکت سامسونگ در چند وقت اخیر با ارائه تعداد زیادی ساعت هوشمند این تصور را برای همه ایجاد کرده است که هنوز خود طراحان هم دقیقا نمی دانند که به دنبال تولید چه نوع محصولی هستند و هنوز هیچ شرکتی در این زمینه به طراحی ایده آل خود دست پیدا نکرده است. تا به حال محصولات زیادی با اشکالات فراوان به بازار عرضه شده اند و شرکتی مانند سامسونگ با بهره گیری از تیم متخصص و قدرت تکنولوژیکی خود توانسته است که به عنوان موفق ترین شرکت حال حاضر نمونه هایی از محصولی را به بازار ارائه کند که معلوم نیست ساعت هوشمند است یا یک تلفن هوشمند پوشیدنی. این محصولات تا به امروز نتوانسته اند نظر موافق کاربران را جلب کنند و شاید دلیل اصلی این ماجرا همین باشد که مردم به دنبال یک ساعت هوشمند هستند نه یک تلفن همراه هوشمند که روی دستشان بسته باشند.



سخت افزارهای نامرغوب
اگر بخواهیم بدون تعارف در این زمینه حرف بزنیم باید بگوییم که یکی از مهم ترین و عمده ترین دلایلی که تا به امروز مانع رشد و پیشرفت ساعت های هوشمند شده است، این است که فناوری مربوط به تولید قطعات مختلف این محصول بسیار ضعیف است. به عنوان مثال مصرف انرژی نمایشگر آن بسیار بالاست، پردازنده ضعیفی دارد و حافظه رم آن هم پایین است و همه این موارد در کنار هم مانع ساخته شدن یک ساعت هوشمند ایده آل شده است. اما این شروع ماجراست و با پیشرفتی که شرکت سامسونگ در تولید نمایشگرهایی با مصرف بهینه تر و روشنایی بهتر در محیط های پرنور داشته است، توانسته کمی مسیر دیگر تولید کنندگان را هموار کند. شرکت کوالکام هم توانسته است با تولید ساعت هوشمند خود اثبات کند که یک شرکت تولید کننده قطعه هم می تواند تمامی قطعات یک ساعت هوشمند را کنار هم چیده و یک محصول خوب تولید کند. در مورد باتری هم باید گفت ساعت هایی که تا به امروز تولید شده اند دارای باتری با طول عمر یک، دو یا در خوشبینانه ترین حالت سه روزه هستند و این برای ساعت یک ضعف بسیار بزرگ و غیر قابل انکار به شمار می آید. ساعت هایی مانند E-ink و Mirosel تا به حال بهترین گزینه از دید مصرف باتری و قابلیت خوانده شدن در زیر نور آفتاب بوده اند.



اندروید از نوع پوشیدنی آن
برخلاف شرکت اپل که در بیشتر مواقع در تولید یک سخت افزار مناسب، موفق عمل کرده است، شرکت گوگل در این زمینه پیش زمینه موفقی ندارد و تا به حال نتوانسته است که در زمینه تولید سخت افزار، حرف اول و آخر را زده یا به نوعی به دیگر تولید کنندگان جهت بدهد. شاید اگر گوگل می توانست در زمینه تولید ساعت های هوشمند، حرف جدیدی بزند و به شرکت های تولید کننده نشان می داد که بین ساعت هوشمند و تلفن همراه هوشمند تفاوت های زیادی وجود دارد شرایط بهتری در حال حاضر وجود داشت. اما این گونه هم نبوده است که شرکت گوگل کاملا بیکار بوده باشد و هیچ اقدامی در این زمینه نکرده باشد. سیستم عامل Android Wear، محصولی از گوگل است که بسیار سریع به بازار آمد و امکاناتی نظیر کنترل صوتی و جست وجوی صوتی، اسکن کد QR و ارتباط با جهان فیزیکی، مکان یابی و جهت یابی، پاسخ صوتی به پیام ها و خواندن آن ها در نمایشگر، ارتباط با تجهیزات غیر هوشمند و امکانات حرکتی و ورزشی متنوع از جمله امکانات ابتدایی است که برای این سیستم عامل در نظر گرفته شده است. این امکانات در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می رسند ولی اگر کمی بخواهیم با چشم بازتری به ماجرا نگاه کنیم می فهمیم که این امکانات دقیقا همان چیزهایی هستند که در تلفن های هوشمند هم وجود دارند. به راحتی می توان گفت که گوگل کار جدیدی در این زمینه انجام نداده است و بعد از سال ها تحقیق و بررسی دقیقا به همان نتیجه ای رسیده است که برای تلفن های هوشمند هم سال هاست وجود دارد. مطمئنا این که امکانات میان دو سخت افزار با کارآیی متفاوت یکسان باشد و شما فرق زیادی میان ساعت هوشمند خود تلفن همراه هوشمندتان نبینید باعث خواهد شد که ایجاد تقاضا در بازار برای این محصول جدید بسیار کم باشد. زیرا عاملی باعث خواهد شد که یک محصول در بازار به فروش رسیده و موفق ظاهر شود که براساس نیاز یک سری از افراد شکل گرفته باشد و بتواند یک پاسخ به موقع و هوشمندانه به یک نیاز جدید باشد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که برگ برنده گوگل در این زمینه این است که دقیقا مانند اندروید و بازاری که برای تلفن های هوشمند وجود دارد برای استفاده از سیستم عامل آن، تمامی تولید کنندگان آزادی عمل دارند. همین ماجرا باعث ایجاد تنوع در تولید سخت افزار خواهد شد.



چرا این ساعت‌ها را کسی نمی‌خرد؟
همه می گویند که انقلاب ساعت های هوشمند در راه است ولی از یک سال گذشته که این ساعت ها به صورت رسمی به بازار وارد شده اند، استقبال چندان جالبی از آن ها نشده است. هیچ کس به این ساعت ها توجه ندارد و این محصولات به صورت مناسبی نتوانسته اند انتظاراتی که از یک ساعت هوشمند وجود دارد را برآورده کنند. همان طوری که گفتیم یکی از مهم ترین دلایلی که تا به حال باعث عدم موفقیت این ساعت ها شده سخت افزار نه چندان مناسب آن هاست. به عنوان مثال شرکت سامسونگ که یکی از بهترین تولید کننده های ساعت هوشمند است در نمایشگاه آی فا برلین ساعت هوشمند خود با نام Galaxy Gear را معرفی کرد. شرکت سونی هم نسل دوم از ساعت های هوشمند خود را معرفی کرد و با این که این دو نسل بهبود به نسبت خوبی نسبت به مدل های قبلی داشته‌اند اما باز هم به یک گزینه عالی و بدون عیب تبدیل نشده اند. تولید کنندگان همه تلاش خود را می کنند تا بهترین کار خود را به بازار ارائه کنند اما مشکل این جاست که قطعات و اجزا به سادگی کوچک نمی شوند و تا به حال یک کار ظریف و باکیفیت تولید نشده است. اگر شما می خواهید به صورتی مستقل از ساعت هوشمند خود استفاده کنید، باید هنوز مدت های زیادی صبر کنید تا یک محصول مناسب با خواسته شما به بازار وارد شود.



به دلیل نهایی نشدن این محصول هنوز برنامه و نرم افزار خاصی برای این دسته از ساعت ها طراحی نشده است و این یک واقعیت است که برنامه های تلفن های هوشمند برای اسمارت واچ ها مناسب نیستند و حتی بهترین برنامه های اندرویدی برای سازگاری با ساعت های هوشمند مشکل دارند زیرا برای صفحه نمایش های بزرگ تر و با کیفیت بهتر طراحی شده اند. از طرف دیگر نرم افزاری که بخواهد ساعت هوشمند شما را به گوشی هوشمندتان متصل کند وجود ندارد و تنها شرکتی که تا به حال در این زمینه کارهایی را انجام داده است گوگل است. به عنوان نکته آخر باید گفت که از قدیم این ضرب المثل وجود داشته است که هر چه قدر پول می دهی، همان قدر آش می خوری. اما این ضرب المثل در رابطه با ساعت‌های هوشمند صدق نمی کند و شما بسیار کمتر از آن چیزی که پول می دهید، امکانات دریافت می کنید. به عبارتی هزینه‌ای که شما می پردازید، به نسبت سخت افزار و نرم افزاری که دریافت می کنید بسیار زیاد است. با این اوصاف تولید کنندگان یا باید یک فکر اساسی به حال بالا بردن کیفیت سخت افزاری که دارند بکنند یا به نوعی قیمت محصولات خود را کاهش دهند تا هر کسی بتواند به راحتی این محصول را برای خود خریداری کند و در صورتی که از آن رضایت کامل نداشت دلش برای پول زیادی که خرج آن کرده، نسوزد.



شروعی متفاوت برای پوشیدنی‌ها
در نهایت باید گفت که تا به حال گجت های زیادی تولید شده که به آن عنوان گجت پوشیدنی داده شده است اما باید گفت که اگر ساعت هوشمند بتواند به یک محصول بسیار با کیفیت تبدیل شود به طور حتم در آینده پرکاربردترین و پرفروش ترین گجت پوشیدنی خواهد بود. هر چه محصولات پوشیدنی تر شوند، ظاهر مناسب آن ها برای کاربران اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. به این ترتیب کار ساخت و طراحی محصول برای تولید کنندگان سخت تر خواهد شد و هیچ شرکتی نمی تواند به آسانی رضایت مردم را به خود جلب کند. در شرایطی که سامسونگ و اپل نمی توانند به سادگی بازار تلفن های همراه در زمینه ساعت های هوشمند عمل کنند به وضوح می توان دریافت که کار برای تولید کنندگان ساعت های هوشمند، سخت تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. اپل طبق معمول تبلیغات متفاوتی را برای آی‌واچ انجام داده است و بیان کرده که محصولی مناسب با جنسیت افراد برایشان تولید خواهد کرد. البته هنوز نشانی از این ساعت هوشمند در بازار نیست و شاید اپل هم مانند گوگل تنها به انجام مصاحبه های جنجالی رضایت دهد و برای ساخت محصول نهایی خود زمان بیشتری را بخرد تا بتواند به همراه یک طراحی ساده و عامه پسند بخش بزرگی از بازار در این زمینه را به دست آورد. در کنار تمامی این موارد باید گفت که اگر شرکت های تولید کننده بتوانند در عرض چند ماه آینده به یک نقشه جامع و کامل برای تولید محصولی با عنوان ساعت هوشمند دست پیدا کنند می توان امید داشت که این محصول یک شروع بسیار متفاوت برای تولید گجت های پوشیدنی باشد.

شما آینده ساعت‌های هوشمند را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا ساعت‌های هوشمند، پوشیدنی‌های نسل آینده خواهند بود؟

  منابع:     BYTE .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۴:۱۶ ۱۳ مهر ۱۳۹۳
به نظر شما ؟آخرین ساعتی که ایران ساخت کی بود؟
اولیش چند ده پیش بود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۶ ۱۳ مهر ۱۳۹۳
سلام خود من طرفدار ساعت هاي هوشمند هستم متاسفانه چند ايراد بزرگ دارن كه شما به اونها اشاره كرديد و اينكه شركت ها از ترس اينكه بازار موبايل رو از دست بدن ساعت هاي هوشمند رو قدرتمند تر و با امكانات بالا تر عرضه نميكنند اون رو مكملي براي گوشي قرار ميدن كه اين يك ايراد بزرگه به جاي اينكه براي خود گوشي سيم كارت در نظر بگيرن اون رو به اسمارت فون متصل ميكنن كسي كه زحمت حمل گوشي يه اون بزرگي رو به خودش داده نمياد پيام ها رو روي صفحه ريز ساعت بخونه پس تا زمانيكه خود اسمارت واچ به عنوان محصولي مستقل عرضه نشه استقبالي ازش نخواهد شد داشتن چي پي اس قابليت مكالمه حافظه بالا قابليت نصب نرم افزارهاي كاربردي روزمره ريموت كنترل وسايل منزل مانند درب حياط دزد گير خودرو تلوزيون و ياد اوري كارهاي روزمره ايتم هاييه كه ميتونه يك ساعت هوشمند رو محبوب كنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۳
حمید جون ،قربونت فکر کنم همشون این ویژگی رو داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۴۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۳
به نظر من اگه تلفنهای هوشمند همراه با ساعت هوشمند عرضه بشوند (یعنی کارکرد مکملی داشته باشند)اونونت میشه گفت یه انقلابی صورت گرفته
آخرین اخبار