میزان رشد اقتصادی ارتباطی با میزان سرمایه گذاری و پروانه های بهره برداری صنعتی ندارد

مدیرکل آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: روند صعودی یا نزولی میزان سرمایه گذاری جوازهای تاسیس وبهره برداری هیچگونه ارتباط معنی داری با روند رشد اقتصادی و ارزش افزوده صنعت ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا، سیدمهدی نیازی با اشاره به برخی مطالب مطرح شده در رسانه ها با عنوان تناقض بین رشد اقتصادی اعلام شده از سوی بانک مرکزی وآمار منفی سرمایه گذاری صنعتی  افزود:مجوزهای صنعتی در دو بخش پروانه های بهره برداری و جوازهای تاسیس صنعتی به ترتیب گویای وضعیت موجود و آینده بازار صنعتی هستند.

وی گفت: وضعیت این نوع مجوزها در چند سال اخیر نسبت به دوره های مشابه در سال های قبل روند نزولی را طی کرده است اما این روندهیچگونه ارتباط معنا داری با روند رشد اقتصادی و ارزش افزوده صنعت در همان دوره ندارند.

نیازی در ادامه تصریح کرد: در واقع ممکن است در یک دوره مشخص رشد ارزش افزوده صنعت نزولی یا با رشد بسیار کم بوده و رشد اقلام مجوزهای صنعتی در همان دوره صعودی باشد و یا برعکس این حالت، رشد اقتصادی صعودی و روند رشد اقلام مجوزها، نزولی باشد.

مدیرکل آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: بر اساس روش های مورد استفاده در بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به عنوان متولیان محاسبه رشد ارزش افزوده صنعت، ملاک محاسبه ارزش افزوده و قلم آماری پایه ، محاسبات میزان تولیدات محصولات صنعتی است. در واقع زیر بنای محاسبه ارزش افزوده، میزان تولید است که در نهایت به رقم رشد  ارزش افزوده ، نه جواز تاسیس یا بهره برداری منتج می شود.

 به گفته نیازی؛ بر اساس اطلاعات این دو مرکز، بیشترین سهم در میزان ارزش افزوده صنعتی مربوط به صنایع خودرو سازی، محصولات شیمیایی،  فلزات اساسی، کانی های غیر فلزی و صنایع غذایی می باشد که جمع ارزش افزوده این فعالیت ها بیش از 65 درصد کل ارزش افزوده صنعت محاسبه شده است.

نیازی در ادامه اظهار کرد:  بنا براین و با در نظر گرفتن این نکته که رشد ارزش افزوده صنعت، ارتباط مستقیمی با میزان تولیدات صنعتی دارد  همچنین با توجه به رشد تولید بسیاری از صنایع با سهم بالای ارزش افزوده در سه ماهه نخست سال 1393 می توان گفت  اعلام رشد مثبت ارزش افزوده صنعت اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد:  تعداد، سرمایه و اشتغال ثبت شده در مجوزهای صنعتی تا حدودی گویای وضعیت بازار صنعت است اما وجود روندکاهشی برخی از این شاخص ها  لزوما به معنی ادامه دار بودن این وضعیت درآینده نیست  .

مدیرکل آمار و فرآوری داده های وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: طبیعتا در طی سال های اخیر و با وجود فضای کسب وکار  و رکود اقتصادی در کشور واضح است که بسیاری از سرمایه گذاران بخش صنعت حاضر به پذیرش ریسک سرمایه گذاری و شروع کسب و کار جدید در این حوزه نبوده اند.

وی افزود: مطمئنا با بهبود فضای کسب وکار ،ایجاد رونق اقتصادی  و افزایش میزان تولیدات و تجارت با سایر کشورها، بهبود وضعیت بازار صنعت درآینده ای نزدیک  متصور خواهد بود

نیازی پیش بینی کرد: با توجه به آمارهای اقتصادی منتشر شده مرتبط با حوزه های کلان اقتصادی مانند رشد اقتصادی، میزان تجارت، نرخ تورم  و.... امید به آینده بازار صنعتی رو افزایش است و از این به بعد شاهد ثبات و روند روبه رشد  شاخص های عملکردی حوزه صنعت باشیم.

وی در پایان  از رسانه ها خواست به منظور جلوگیری از هرگونه ابهام و ایجاد تشکیک به آمارهای رسمی کشور ،قبل از انتشار اینگونه مطالب ،موارد را با متخصصین آن موضوع در میان گذارند.

 انتهای پیا/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار