تازه‌ترین تحولات سوریه؛

اوجالان از داخل زندان اردوغان را تهدید کرد/ چرا تصرف القلمون برای تکفیری‌ها مهم است؟

عبدالله اوجالان، سرکرده گروهک پ.ک.ک با ارسال نامه‌ای از زندان با اعلام فراخوان برای کمک به مردم عین‌عرب، رسماً دولت ترکیه را تهدید کرد که در صورت سقوط شهرکوبانی به دست داعش هرگونه توافق آتش بس میان این گروه و دولت ترکیه را لغو خواهد کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه زمینه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ تحولات میدانی جبهه القلمون، تحولات میدانی جبهه «دمشق و حاشیه آن» و تحولات میدانی جبهه کوبانی، رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه القلمون

شکست تروریستها برای بازگشایی مجدد معبر پشتیبانی – تسلیحاتی

منطقه "عسال الورد" واقع در منطقه القلمون (کوههای مرزی سوریه - لبنان) در روزهای اخیر صحنه شدید ترین درگیریهای نظامی میان رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه با گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه رسمی شبکه القاعده) بوده است. بر اساس جدید ترین اخبار منتشر شده پیرامون فعالیتهای گروه تکفیری جبهه النصره، در یک هفته گذشته عناصر این گروه تحرکات وسیعی را برای بازگشت و استقرار در مناطق مختلف القلمون داشته اند.

به همین منظور دهها مورد عملیات نظامی علیه مواضع و مراکز استقرار ارتش سوریه و حزب الله با هدف شکستن خطوط دفاعی و نظامی مستقر در این منطقه انجام شده است. که آخرین آن دوروز پیش بود که صدها نفر از عناصر این گروه از چند محور به دو مرکز ارتش سوریه و یک مقر رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان (حزب الله) در محور "عسال الورد – جبه" هجوم برده و تلاش کردند تا آنها را به تصرف خود درآورند اما با واکنش سریع و غافلگیرانه حزب الله به کمین گسترده عناصر مقاومت اسلامی افتاده و در اثر انفجار چندین بمب کنار جاده ای و شبکه مین‌های ضد نفر نصب شده توسط رزمندگان واحد مهندسی رزمی حزب الله، دهها نفر ازآنها هلاک و مجروح شده و باقیماندگان آنها با برجای گذاشتن جنازه هم قطارانشان از منطقه عقب نشینی کردند. در این عملیات نیروی هوایی و توپخانه ارتش سوریه  حضور بسیار موثری داشتند و منطقه "کشتارگاه کمین" را هدف دهها گلوله و موشک قرار دادند که موجب افزایش تلفات تروریستها شد.

همچنین روز گذشته تروریستهای النصره بطور همزمان در سه محور "عسال الورد – جبه" ، "راس المعره – فلیطه" به همان شیوه حمله روز 3 شنبه به مراکز ارتش و حزب الله حمله کردند که بازهم در کمین نیروهای ارتش و حزب الله افتاده و با برجای گذاشتن تلفات بسیار سنگین تر از منطقه عقب نشینی کرده اند.
 


درنقشه موقعیت دومحور عملیاتی تروریستها در عسال الورد-جبه و فلیطه-راس المعره مشخص شده است

 در پی این عملیات ، رسانه های وابسته به جبهه النصره از فتح الفتوحات و تلفات سنگین به حزب الله و ارتش سوریه خبر دادند و داستان سرایی‌ها کردند که کذب محض بوده و مهمترین دلیل آن هم عدم انتشار حتی یک عکس و ویدیو از مناطق وسیعی!! که از تصرف آنها دم میزدند است. این ادعاهای تروریست‌ها حالی است که پس از پایان عملیات مدتی زمان برد تا یک دستگاه لودر ارتش سوریه به منطقه وقوع کمین حزب الله برسد تا دهها جنازه تروریستهای تکفیری هلاک شده را جمع آوری و دفن کند!

عملیات مذکور یکی از دهها عملیات مشابهی است که گروههای تکفیری مسلح در ماههای اخیر در القلمون به اجرا گذاشته اند و عموما نیز به شکستهای فضاحت بار نظامی ختم شده است.اما این شکستها نه تنها موجب انصراف تروریستها از ادامه فعالیتهای تروریستی نشده بلکه بر شدت عملیات و تعدد حملات آنها نیز افزوده است.

سوالی که به ذهن همه کسانی که اخبار تحولات میدانی سوریه را دنبال می‌کنند خطور کرده این است که علت اصرار تروریستها برای حضور و استقرار دائمی در القلمون چیست؟

 درپاسخ می توان به موارد زیر اشاره کرد :


1 – بازگشایی شاه‌راه تسلیحاتی، انتقال نیرو و پشتیبانی از مناطق شمالی کشور لبنان (شهرهای طرابلس،عکار و دو شهرک لبنانی الطفیل وعرسال) به داخل خاک سوریه و بطور مشخص مناطق تحت سیطره تروریستها در استان دمشق (غوطه شرقی،جوبر،عدرا و محلات شمالی و جنوبی شهر دمشق) که در ماههای اخیر بدلیل فشارهای نظامی و محاصره کامل این مناطق توسط ارتش سوریه تن به مصالحه ملی داده و وارد روند آتش بس و خلع سلاح با دولت مرکزی شده اند.

همچنین با نزدیک شدن زمستان تحت محاصره غوطه شرقیه بعنوان پایتخت و عمق استراتژیک تروریستهای تکفیری در استان دمشق و حاشیه دمشق یکی از اولویتهای اصلی تروریستها استقرار دائمی در این منطقه برای امداد رسانی به همقطارانشان در غوطه شرقیه است که از یک‌سو تحت محاصره شدید قرار دارد و از دیگر سو شهرها و مراکز استقرارشان در غوطه یکی پس از دیگری در حال سقوط و افتادن بدست ارتش و گروههای متحد آن شامل حزب الله،تیپ فاطمیون،دفاع وطنی و ... است.

2 – گشودن جبهه جدید نظامی با هدف فرسایش و تضعیف هر چه بیشتر سازمان رزم ارتش سوریه و حزب الله که هم اکنون در استانهای مختلف سوریه درحال جنگ با تروریستهای تکفیری هستند.

3 – ناامن سازی عقبه اجتماعی و سیاسی – تدارکاتی حزب الله بعنوان مهمترین بازیگر عرصه نبرد با تروریسم تکفیری در سوریه از طریق مشتعل کردن آتش فتنه مذهبی میان اهل سنت و شیعیان این کشور که در روزهای اخیر با حملات مکرر موشکی و زمینی به برخی روستاهای مرزی لبنان در دره بقاع ،ادم ربایی،قتل علی الهویه (شیعه یا مسیحی بودن) و برپایی ایست و بازرسیهای شبانه در راههای مواصلاتی مناطق مختلف مذکور نمود پیدا کرده است.
 


تحولات میدانی جبهه حلب

ارتش سوریه روز گذشته با اجرای یک عملیات غافلگیر کننده در منطقه شمال حلب موافق به تصرف مناطق "حندرات،تل سبات و سیفات و محاصره اردوگاه حندرات در نزدیکی زندان مرکزی واقع در شمال شرق شهر حلب شد.

در این عملیات نیروهای ارتش سوریه از "زندان مرکزی حلب" به سه منطقه "حندرات" و  "سیفات" و "اردوگاه حندرات" حمله کرده و ضمن بازپس گیری حندرات و سیفات ، اردوگاه حندرات را در محاصره کامل خود قرار داده اند.

سرعت عمل اجرای عملیات ، تلفات وارده ، حجم و اهمیت جغرافیایی و استراتژیک مناطق آزاد شده به حدی بوده است که ندای استغاثه و کمک خواهی گروه تروریستی "جبهه اسلامی" از سایر گروههای تروریستی مسلح فعال در مناطق شمالی حلب بلند شده است و عناصر این گروه دسته دسته از مناطق تحت سیطره خود درحال فرار هستند.

هم اکنون درگیریهای شدید میان ارتش و تروریستهای تکفیری جبهه اسلامی دراطراف منطقه رتیان و روستای باشکوی به شدت ادامه دارد . نیروی هوایی ارتش و توپخانه ارتش سوریه مواضع تروریستهای تکفیری در این دو منطقه را بشدت بمباران و گلوله باران می کنند.تلفات وارد شده به تروریستها بسیار سنگین بوده است.

هدف از اجرای این عملیات قطع راههای امدادی – پشتیبانی تسلیحاتی تروریستهای مستقر در این مناطق از طریق جداسازی محلات شهر حلب از حاشیه شمالی حلب که جولانگاه تروریستهای تکفیری است و همچنین کوتاه کردن مسیر دستیابی به دو شهر شیعه نشین محاصره شده "نبل و الزهراء" است که از دوسال پیش در محاصره کامل گروه تروریستی جبهه النصره قرار گرفته اند.
 
درنقشه فوق موقعیت مناطق تحت سیطره ارتش سوریه بادایره به رنگ قرمز و موقعیت دوشهر شیعه نشین نبل و الزهرا در شمال شرقی حلب با مستطیل سفید مشخص شده است

تحولات میدانی جبهه کوبانی

شایعه ورود داعش به محلات حاشیه ای شهر


درگیریها میان گروه تروریستی داعش و یگانهای مدافع کردهای سوری مدافع شهر عین عرب واقع در شمال شرقی استان حلب سوریه وارد روز 23 شده است.عناصر داعش در دو محور شرقی و جنوبی مشغول نبرد با مدافعان شهر برای نفوذ به داخل شهر هستند.

داعش با انتشار تصاویری از تصرف برخی مناطق اطراف شهر عین عرب خبر داده است. همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتشار اخباری از ورود داعش به داخل شهر کوبانی خبر داده که فاقد صحت است و داعش هنوز موفق به استقرار در داخل شهر نشده اما از روی تپه های اطراف شهر اشراف دقیق و کاملی به محلات مختلف داشته و بشدت مراکز استقرار کردهای مدافع شهر را با سلاح های سنگین و پیشرفته هدف قرار می دهند.

از بامداد امروز، همه ی مناطق مسکونی شهر کوبانی با توپ های دور زن، خمپاره انداز و سایر سلاح ها مورد هدف داعشی ها قرار گرفته و علاوه بر این آنان؛ موشک، تانک، دوشکا و خودروهای زرهی آمریکایی از نوع هاموی و هامر نیز در اختیار دارند. با این وجود نیروهای مردمی در برابر داعشی ها مقاومت کرده اند.  مدافعان شهردر چند محله ی حاشیه ی شهر و همچنین بر فراز یک تپه ی استراتژیک موسوم به "مُشتنور"، در حال مقاومت در برابر داعش هستند.

شدت درگیری ها و افزایش تلفات کردها در داخل شهر به حدی بوده که فریاد کمک خواهی فرماندهان "یگانهای مدافع خلق کرد سوری"  برای جلوگیری از سقوط شهر بدست داعش و قتل عام مردم باقیمانده در داخل شهر را به آسمان بلند کرده است. در این میان ترکیه همچنان به کمک و پشتیبانی از داعش ادامه داده و از تردد مرزی جوانان کرد ترکیه  برای کمک به کردهای سوریه بشدت ممانعت میکند.

این موضع دولت ترکیه موجی از اعتراضات بین المللی علیه مسئولان ترک براه انداخته تا جاییکه احمد داوود اوغلو نخست وزیر این کشور روزگذشته درمصاحبه با رسانه ها اعلام کرد که دولت ترکیه برای جلوگیری از سقوط عین عرب بدست داعش تلاش خواهد کرد. وی افزود که دولت ترکیه از کردهای سوریه خواسته است تا با گروه تروریستی ارتش آزاد  توافقنامه امنیتی برای ایجاد منطقه حائل (تجزیه شمال سوریه) امضا کند اما کردها این درخواست دولت ترکیه که به منزله تجزیه مناطق شمالی سوریه است را نپذیرفته اند.
برچسب ها: وبگردی ، تحولات ، سوریه ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۴
پس اين روسيه چيكار ميكنه؟ با دو تا هواپيما ميشه تمام تروريستهايي كه رو تپه مشرف به كوباني مستقر شدن ، با همه تسليحات سنگينشون تارومار كرد، پس چه جوريه كه اين اتفاق نميافته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۴
لعنت خدا بر اردغان طماع