عیدی خلیفۀ خودخوانده و تبعیض بین «مهاجرین و انصار»

در حالی که مردم مناطق شرقی سوریه، زیر فشار شدید هستند، تشکیلات خلیفه خودخوانده تکفیری‌ها در قالبی نظام‌مند به پرداخت عیدی مزدوران این گروه بر مبنای نوع بیعت با خلیفه و شمار عائله آنها پرداخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، بر خلاف سوری‌های ساکن مناطق درگیری که در شرایط دشواری زندگی می‌کنند، عناصر گروه داعش شرایط خوبی دارند، به گونه‌ای که همه مایحتاج آنان برایشان فراهم است.

به گزارش «تابناک» به نقل از العالم، در شرایطی که یک مسئول سازمان ملل متحد از محروم ماندن بیش از ۶۰۰ هزار تن از ساکنان الرقه و دیرالزور از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه خبر می‌دهد، داعشی‌ها با مقرری و دستمزد بالا، شرایط زندگی مناسبی دارند و از سوی «خلیفه» خودخوانده تشویق هم می‌شوند.

گزارش‌های رسیده از مناطق درگیری در شمال شرقی سوریه حاکی ا‌ست، خشم ساکنان مناطق تحت سلطه گروهک تروریستی داعش از اقدامات این گروه از جمله قطع برق و افزایش بهای مواد غذایی سوختی رو به افزایش است و هر روز آمارهای پنهانی درباره وخامت اوضاع ساکنان این مناطق فاش می‌شود.

«والری آموس»، معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفته است: بیش از ۶۰۰ هزار تن در الرقه و دیرالزور از دستیابی به کمک‌های انسان دوستانه محروم مانده‌اند.

در چنین شرایطی، پایگاه‌های وابسته به طرفداران داعش در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند، البغدادی دستور داده که به مناسبت عید قربان به هر یک از عناصر داعش، یک رأس گوسفند و ۱۰۰ دلار اهدا شود. بدین ترتیب بنا به دستور البغدادی، دست کم بیش از ۵۰ هزار گوسفند و بیش از ۵ میلیون دلار برای اهدا به عناصر داعش ـ که بنا به اعلام منابع غربی تعداد آنان ۵۰ تا ۷۰ هزار تن است ـ باید پخش شود.

این در حالی است که ناظران منطقه‌ای، شمار عناصر داعش در سوریه و عراق را بیش از ۱۰۰ هزار تن اعلام کرده‌اند.

همچنین عناصر داعش در شهرهای دیرالزور و الرقه از اختصاص یافتن «پاداش» به آنان به مناسبت عید قربان خبر دادند که میزان آن بین هفت هزار لیره سوریه برای افراد مجرد و ۱۵ هزار لیره سوریه برای افراد متأهل متغیر است.

پاداش گروه داعش برای عناصر «مُناصر» این گروه، هفت هزار لیره برای هر نفر، پنج هزار لیره برای همسر وی و ۵ هزار لیره برای هر فرزند است.

«مناصر» (یاری دهنده) به کسانی گفته می‌شود که به همراه عناصر داعش و تحت لوای این گروه و سرکردگان آن به جنگ مشغولند و از دستورهای این گروه پیروی می‌کنند، ولی با این گروه اعلام بیعت نکرده و به عضویت آن درنیامده‌اند. فرد «مناصر» می‌تواند هر زمان که بخواهد، نبرد در کنار داعش را ترک کند، بدون اینکه جزایی شرعی متوجه وی باشد.

گروه داعش مشخصات همه کسانی که در کنار این گروه به عنوان مناصر (یاری دهنده) می‌جنگند، شامل اسامی و عکس‌های آنان را تهیه کرده و دارد.

اما عناصر سوری که با گروه داعش اعلام بیعت کرده‌اند، حقوق آنان بین ۲۰ تا ۳۰ هزار لیره است و آنان در ازای هر همسر، هفت هزار لیره و در ازای داشتن هر فرزند، ۵ هزار لیره اضافه دریافت می‌کنند.

«فرد بیعت کننده» به آن دسته از عناصر داعش گفته می‌شود که حاضر به پذیرفتن ورود به ساختار اصلی این گروه شده‌اند و با سرکرده آن یعنی البغدادی برای پیروزی از دستورهای او اعلام بیعت کرده‌اند و بنا به نظر فقهای این گروه، این بیعت فسخ نمی‌شود و کسی که بیعت را ترک کند، مرتد به شمار می‌رود و ریختن خونش مباح است.

داعش به جمع آوری اسناد از همه عناصر خود می‌پردازد و یک پرونده اطلاعاتی درباره هر یک از عناصر خود تهیه می‌کند که شامل محل اقامت سابق و موقت، تصاویر و نام سه گانه و نام مادر و خلاصه‌ای از زندگی سابق و سطح آموزشی و کار سابقش و نیز اطلاعاتی درباره خانواده و همسرش است.

در حالی که حقوق عناصر سوری در مقایسه با عناصر دیگر کشور‌ها بیشتر است و آن‌ها حقوق خود را با دلار دریافت می‌کنند و نوع حقوق آنان با توجه به مکان انجام مأموریت متفاوت است، کمترین حقوق آنان ۳۰۰ دلار یعنی معادل ۵۸۰۰۰ لیره سوریه است و این مبلغ بنا به وضعیت خانوادگی فرد مهاجر و نیز تعداد همسران و کودکان او افزایش می‌یابد.

گفتنی است، گروه داعش همچنین پاداش‌های مالی چشمگیری به عناصر زن این گروه که خواهان ازدواج با عناصر مرد داعش باشند، می‌دهد و غالباً گاز مصرفی مورد نیاز آنان برای پخت و پز و سوخت را هم به رایگان در اختیارشان می‌گذارد.

سران داعش همچنین مبالغی را به عنوان «غنایم جنگی» شامل لوازم منزل و حیوانات در اختیار عناصر خود قرار می‌دهد و در برخی موارد این غنایم، املاک و مستغلات را که عناصر داعش بر آن دست یافته‌اند، در اختیار عناصر خود می‌گذارد.
منبع: تابناک
برچسب ها: وبگردی ، داعش ، خلیفه ، عیدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار