نیویورک‌تایمز:

مهمات داعش ساخت آمریکا و چین است

یک روزنامه آمریکا گزارش داده مهمات عناصر گروه تروریستی داعش ساخت کشورهای آمریکا و چین است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ بر اساس اطلاعات  گردآوری‌شده توسط یک سازمان رصد تسلیحاتی،  نیروهای گروه تروریستی "داعش" در عملیات خودشان در شمال سوریه و عراق از مهماتی استفاده می‌کنند که ساخت کشورهای آمریکا و برخی از کشورهای دیگری است که حامی نیروهای امنیتی در حال پیکار با گروه تروریستی هستند. 

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز اطلاعات جدید به دست آمده را هشداری برای سیاست‌گذران و طرفداران مداخله علیه داعش دانسته است.

داده‌های مورد نظر مهماتی که به قصد کمک به با ثبات کردن کشورهای عراق و سوریه به این کشورها انتقال داده شده‌اند به جای آنکه در اختیار دولت‌های این کشورها باشد به دست نیروهای تروریستی افتاده و به تقویت قدرت و توان رزمی آنها منجر شده است.

 نمونه‌های به دست آمده نشان می‌دهند گلوله‌های ساخت آمریکا، در این میان، نقش مهمی به عهده دارند.

"جیمز بیون"، مدیر سازمان "تحقیقات تسلیحات جنگ"، سازمانی که این اطلاعات را گردآوری کرده است، گفت: "درسی که باید گرفت این است که نیروهای امنیتی و دفاعی که کشورهای برون‌مرزی این مهمات را به آنها داده‌اند به واقع از ظرفیت‌های لازم برای نگهداری این مهمات برخوردار نیستند."

وی افزود : "تأمین سلاح برای نمایندگان منطقه‌ای خطر بزرگی است که وجود نیروهای امنیتی کم‌انگیزه‌ای که با چالش‌های بزرگ مواجه شده‌اند آن را تشدید هم می‌کند."

 به نوشته نیویورک‌تایمز نیروهای گروه داعش، مهارت‌های قابل توجهی از خودشان برای به دست آوردن تسلیحات نشان داده‌اند.

 تحلیل‌گران و معارضان رقیب آنها در سوریه می‌گویند این گروه سلاح‌های خود را از طرق مختلفی به دست آورده است: برخی از آنها از گروه‌های معارض دولت سوریه گردآوری شده‌اند که به صفوف نیروهای داعش پیوسته‌اند، برخی دیگر از معارضان سوریه خریداری شده‌اند که آنها خودشان این سلاح‌ها را از گروه‌های کمک‌کننده خارجی دریافت کرده‌اند، برخی دیگر در میدان‌های نبرد غنیمت گرفته شده‌اند و باقی آن هم حاصل معاملاتی مفسدانه با برخی اعضای نیروهای امنیتی در عراق و سوریه هستند.

تحقیق میدانی سازمان تحقیقات تسلیحات جنگ بخشی از یک پروژه ادامه‌دار است که اتحادیه اروپا منابع مالی آن را به قصد کمک به شناسایی سلاح‌های این گروه تأمین می‌کند. نمونه‌های مورد بررسی در این تحقیق 1730 گلوله را شامل می‌شد که دامنه تغییرات مربوط به سال تولید آنها از سال 1945 تا سال جاری را شامل می‌شود.

تحلیل‌ها نشان دادند بیش از 80 درصد این مهمات ساخت کشورهای چین، شوروی سابق، آمریکا،  بوده‌اند. 

بخش زیادی از این فشنگ‌ها، مهماتی بودند که آمریکا طی دهه گذشته و در خلال دوران اشغال عراق پس از حمله به این کشور آنها را در اختیار نیروی نظامی قرار داده بود.

بر اساس اطلاعات گردآوری شده توسط این سازمان، 323 عدد از این گلوله‌ها، یعنی تقریباً 19 درصد از آنها متعلق به آمریکا بوده‌اند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مهمات ، داعش ، ساخت ، امریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار