زوایای جدید از تخلفات در هیات تهران/ فوتبال سلف‌سرویسی و بازیکنی برای 9 تیم!

در حالی که قرار است یک ماه دیگر انتخابات هیات فوتبال استان تهران برگزار شود، اقدامات و تصمیمات اتخاذ شده در این هیات حاکی از زد و بندها و معاملات پشت پرده‌ای است که بی ارتباط به این انتخابات و جمع کردن رای به نفع رئیس فعلی هیات نیست. ضمن اینکه اتفاقات عجیبی در این هیات رخ می دهد که نمونه آن بازی کردن یک بازیکن برای 9 تیم است!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، مدت‌هاست که بحث انتخابات هیات فوتبال استان تهران در رسانه‌ها مطرح می‌شود ولی این انتخابات هربار به بهانه‌های مختلف به تعویق می‌افتد. با وجود این، حبیب الله شیرازی رئیس فعلی هیات فوتبال استان تهران چندی پیش خبر قطعی برگزاری این انتخابات را در آبان ماه اعلام کرد.

هرچند در این مدت هیات فوتبال استان تهران به واسطه بعضی از مسائل از جمله مسائل غیر شفاف مالی، زد و بندهای پشت پرده و ... متهم بود ولی با توجه به اتفاقات لیگ برتر فوتبال و تیم ملی در ماه‌های گذشته همواره این مسائل بعد از مدت کوتاهی از چشم رسانه‌ها افتاده و البته رئیس هیات فوتبال هم توضیحات قانع کننده‌ای در این زمینه نداده است.

یکی از این موارد، خودداری هیات فوتبال از ثبت الکترونیکی قرارداد بازیکنان در لیگ دسته اول و دسته دوم استان تهران است. در حالی که در سال‌های گذشته و برای جلوگیری از بحث فساد در فوتبال استان‌ها، استفاده از ثبت الکترونیکی قراردادها الزامی و اجرایی شده است، هیات استان تهران در این فصل این قانون را فقط در لیگ برتر تهران الزامی کرده و در رده‌های پایین‌تر، از اجرای آن چشم پوشیده است.

سیستم ثبت الکترونیکی قرادادها یکی از اقداماتی است که در راستای کاهش تخلف و فساد در فوتبال بخصوص در رده‌های زیرگروه و پایین آغاز شده و بسیاری از هیات‌های فوتبالی در سراسر کشور از آن استفاده می‌کنند. این سیستم به سرور سازمان ثبت احوال متصل بوده و از همین طریق سن بازیکنان مختلف برای حضور در مسابقاتی که رعایت سن الزامی است، استعلام می‌گردد. بر همین اساس امکان جعل شناسنامه و جازنی بازیکنان تا اندازه زیادی محدود خواهد شد.

صادق عباداللهی مسئول سامانه الکترونیکی ورزشی در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: امسال برای لیگ دسته اول و دوم استان تهران دستور دادند که اجازه ثبت الکترونیکی قراردادها وجود ندارد. وقتی این سیستم نباشد، نمی‌توان فساد و بحث صغر سن بازیکنان را تشخیص داد. به نظرم این مسائل داخلی است و احتمالا معاملات پشت پرده داشته باشد.

عبداللهی تاکید کرد: با اتصال سیستم الکترونیکی به سرور ثبت احوال، دیگر سن بازیکن را از خودش نمی‌پرسند و خود به خود استعلام از سازمان ثبت احوال گرفته می‌شود که با این حساب بحث صغر سن کاملا منتفی می‌شود. بحث دیگر، حضور بازیکنان در رده‌های پایین‌تر به صورت همزمان در چند تیم است. از آنجا که بازیکنان شناخته شده نیستند، با اسامی مختلف در پنج، شش تیم بازی می‌کنند. حتی بازیکنی را سراغ داریم که در تهران 9 تیم دارد! با سیستم الکترونیکی، امکان این تخلف هم کاهش می‌یابد.

به گفته عبداللهی، این تصمیم هیات فوتبال استان تهران باعث شوکه شدن تعدادی از مدیران باشگاهی در دسته اول و دوم تهران شده است اما مدیرانی که تیمشان تخلف می‌کند، از این قانون استقبال کرده‌اند.

تخلف هیات فوتبال تهران اما به این زمینه محدود نشده است. این هیات در اقدام شوکه کننده دیگر و برای ساکت کردن تیم‌های معترض در صدد همگانی کردن تخلف بر آمده و کارت و هولوگرام را به صورت خام در اختیار باشگاه‌ها قرار داده است تا هر تیم نام هر بازیکنی را که می‌خواهد روی آن ثبت کند!

عبداللهی در اینباره هم اظهار کرد: همانطور که می‌دانید، زمانی کارت یک مربی و بازیکن صادر می‌شود که آنها از تمام فیلترهای مربوط به تایید اطلاعاتشان عبور کنند. در واقع صدور کارت آخرین مرحله برای یک بازیکن و مربی به حساب می‌آید اما هیات فوتبال برای اینکه صدای دیگر تیم‌ها در نیاید، یک امتیاز را به صورت یکسان به همه تیم‌ها داده و آن هم دادن کارت و هولوگرام به صورت خام به آنها بوده است. در واقع شما می‌توانید نام یک بازیکن را روی کارت نوشته و عکس بازیکن دیگری را روی آن بچسبانید. اصلا با این اقدام شما می‌توانید کارت‌ها را مثل مدارک تحصیلی بفروشید!

گفته می‌شود این اقدامات هیات فوتبال در راستای جلب حمایت مدیران چند تیم در آستانه انتخابات هیات فوتبال استان تهران است. اقدامی که البته از چشم مراجع قانونی هم دور نمانده و پای اداره ورزش و جوانان استان تهران و همچنین کمیسیون اصل نود را به آن باز کرده است. هرچند این تخلف‌ها تاکنون از چشم رسانه‌ها دور مانده بود اما باید دید برخورد مراجع قانونی با این بخش از فساد و "فوتبال سلف سرویسی" آن هم در آستانه انتخابات هیات تهران چه خواهد بود.

خبرنگار مهر برای گرفتن نظر حبیب الله شیرازی رئیس هیات فوتبال استان تهران بارها با تلفن همراه او تماس گرفت اما یا تلفن او خاموش بود یا پاسخی به این تماس ها داده نشد.

برچسب ها: وبگردی ، فوتبال ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار