باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

"شلیک کن فراموش کن" از قابلیت‌های موشک "میثاق"/ موشک میثاق چگونه بر روی پهپاد "سریر" قرار می‌گیرد؟

یکی از کوتاه‌ بردترین و جمع‌ و‌ جور‌ترین سامانه دفاع هوایی موشکی، موشک‌های دوش پرتاب هستند، به همین دلیل این موشک‌ها قابل حمل توسط یک نفر بوده و مورد استفاده نیروهای نظامی کشورهای مختلف قرار می‌گیرند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، با توجه به افزایش حجم تهدیدات هوایی و ظهور نسل جدید پهپادها و بالگردهای با توان مانور بالا در ارتفاع پایین، موشک‌های دوش پرتاب به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از تسلیحات پیاده نظام در بسیاری از ارتش‌های جهان محسوب می‌شوند.

یکی از کوتاه بردترین و جمع‌ و‌ جور‌ترین سامانه دفاع هوایی موشکی، موشک‌های دوش پرتاب هستند، به همین دلیل این موشک‌ها قابل حمل توسط یک نفر بوده و مورد استفاده نیروهای نظامی کشورهای مختلف قرار می‌گیرند.

به دلیل کاربرد زیاد این سلاح، پس از جنگ تحمیلی، جمهوری اسلامی ایران بر آن شد دست به تولید موشک‌های دوش پرتاب بزند.

از همین رو برای ساخت این سلاح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کشور تلاش‌های بسیاری انجام و در نهایت نمونه پرکاربرد این موشک‌ها با نام میثاق1 و میثاق2 به طور گسترده‌ای در کشور تولید شد و مورد استفاده نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفت و اکنون کشورمان با تولید این دسته از سلاح‌ها در زمره پیشتازان این عرصه در دنیا قرار گرفته است.



موشک میثاق، یک موشک ضد هوایی کلیدی است که در صنعت پدافند هوایی می‌تواند نقش محوری ایفا کند و کمک شایانی به حفظ حریم هوایی کشور داشته باشد.

این موشک برای دفاع از پیاده نظام و تأسیسات در صحنه نبرد، سلاح مناسبی است و حمل آن بر روی موتور سیکلت، خودروهای نظامی، بالگردها، قایق‌های تندرو و زیردریایی ممکن است. همچنین پرتابگر دوتایی آن بر روی خودروی وانت در کشور توسعه یافته است.



میثاق، یک موشک دوش پرتاب قابل حمل است که با هدایت مادون قرمز کاربری ضد هوایی دارد.

حسگر این موشک از نوع مادون قرمز پیشرفته بوده و به آن توانایی حمله به اهداف از تمام زوایا را می‌دهد. بدین ترتیب این موشک توان درگیری با اهداف نزدیک شونده را نیز دارد.

با توجه به ویژگی‌های پرتابگر، عمر انبارداری این موشک بالا بوده، دستور‌العمل پرتاب ساده و نرخ شلیک بالایی داشته و در دمای منفی40 تا مثبت60 درجه سانتیگراد قابل استفاده است.



در این موشک، سامانه هدایت خودکار امکان "شلیک کن و فراموش کن" ( fire and forget ) فراهم شده است و به کاربر اجازه می‌دهد سریعاً موضع پرتاب را ترک کرده و از خطر آسیب دیدن از سوی دشمن در امان بماند.

"شلیک کن و فراموش کن" به موشک‌هایی گفته می‌شود که بعد از شلیک، در هدف‌یابی، دیگر نیازی به راهنمایی شخص یا دستگاهی دیگر نداشته و لازم نیست تا پرتاب‌کننده آن‌ها خود را در یک خط مستقیم با هدف نگه دارد، بلکه تمام مراحل هدف‌یابی پس از شلیک توسط خود موشک انجام می‌شود.



این‌که موشک برای خود یک نفر راهنما یا یک سیستم هدف‌یابی داشته باشد تا آن را به طرف هدف سوق دهد به بهبود کارایی آن کمک می‌کند اما این حالت موجب در خطر قرار گرفتن شخص و دستگاه شلیک‌کننده موشک می‌شود که مجبور هستند خود را در مکان ثابتی در نزدیکی هدف نگه دارند و همچنین باعث ناتوانی آن‌ها در رسیدگی به کارهای دیگر می‌شود.

در سیستم هدف‌گیری "شلیک کن فراموش کن" فقط کافیست اطلاعات کلی هدف قبل از شلیک در حافظه موشک برنامه‌ریزی شوند. این اطلاعات شامل نشانه‌گیری به سوی هدف، اندازه‌گیری‌های راداری (از جمله شتاب هدف) و تصویر مادون قرمز (حرارتی) هدف می‌شود.

هر موشکی که از یکی از امکانات بالا برای راهیابی بهره بگیرد، موشکی با قابلیت "شلیک کن و فراموش کن" شناخته می‌شود.


ابراز نگرانی آمریکا از تولید و شلیک موشک‌های دوش پرتاب ایران



سایت  freebeacon  درباره توان موشک‌های دوش پرتاب ایران نوشت: ایران با شلیک موشک‌های دوش پرتاب خود باعث نگرانی آمریکا و متحدانش شده است.


 
این سایت با اشاره به توان بومی ایران در ساخت نسل سوم و چهارم موشک‌های دوش پرتاب اضافه کرد: این سلاح‌ها از پیچیدگی خاصی برخوردارند و به همین دلیل آمریکا از گسترش این نوع موشک‌ها ابزار نگرانی کرده است.   

سایت armyrecognition  درباره توان موشک زمین به هوای "پُرتابل" ایران اظهار داشت: موشک میثاق1، یک موشک زمین به هوا با هدایت مادون قرمز است که از توانایی‌های ویژه‌ای برخوردار و در صنایع دفاعی شهید کاظمی تهران ساخته شده است.

 
 
این سایت با اشاره به ویژگی‌های موشک میثاق 2 اذعان کرد: میثاق2 نمونه ارتقا یافته میثاق1 است و این موشک با انعطاف‌پذیری و قدرت مانور بالا، کاربردی آسان دارد و هدایتش به صورت "شلیک‌کن فراموش کن" ( fire and forget ) است و علاوه بر این توان هدف‌گیری در ارتفاع‌های پست و هدف قراردادن ناگهانی به صورت مستقیم را دارد.   
 
سایت armyrecognition  افزود: سرعت این موشک‌ها به گونه‌ای است که توانایی انهدام اهدافی همچون جت را دارد و این سلاح از جمله سلاح‌های قدرتمند برای دفاع هوایی محسوب می‌شود و توانایی پوشش تمامی نیروها را دارد.

 
 

سایت armyrecognitio با اشاره به خصوصیات تاکتیکی این موشک اظهار داشت: وزن موشک 10.86 کیلوگرم، وزن سرجنگی 1.17 کیلوگرم، شکل سرجنگی به صورت اچ ای قطعه قطعه شده و سرعت پرواز 570 متر بر ثانیه و زمان واکنش 5 تا 10 ثانیه قادر به انهدام هواپیماهای تاکتیکی، پهپادها، هلیکوپترها و موشک‌های کروز است.




سایت popularmechanics  درباره موشک میثاق نوشت: ایران موشک‌های ضد هواپیمای دوش پرتاب میثاق را تولید کرده است که پتانسیل‌های بالقوه بسیار بالایی دارد.

سایت  defence.pk  در رابطه با موشک دوش پرتاب میثاق2 نوشت: میثاق2 نسل جدید سلاح‌های موشکی ضدهوایی قابل حمل است و مأموریت اصلی این سلاح پیشرفته هدف قرار دادن بالگردهای مسلح در ارتفاع پایین است و همچنین می‌تواند برای دفاع از مراکز حساس نظامی، سیاسی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.



این سایت افزود: این سلاح نه‌ تنها قابلیت حمل، قدرت مانور بالا، کنترل آسان و سیستم "شلیک کن فراموش کن" را داراست بلکه فناوری و تکنولوژی پیشرفته و سیستم هدایت قدرتمندی در این سلاح استفاده شده است.


استفاده از موشک میثاق بر روی پهپاد سریر

سایت theiranproject  در رابطه استفاد از سلاح دوش پرتاب میثاق بر روی پهپاد سریر نوشت: سلاحی که در رژه فروردین ماه زیر بال پهپاد سریر مشاهده شد از نوع موشک دوش پرتاب "میثاق1" است و این موشک و نمونه‌های جدیدتر آن سلاح کاملاً کارآمدی در برابر بالگردها و بیشتر پهپادهای دشمن و سلاح مناسبی در برابر موشک‌های کروز و پهپادهای سریع و هواپیماهای جنگنده (در برخی از حالات پروازی آن) خواهد بود.




البته استفاده از موشک‌های سطح به هوای دوش پرتاب به عنوان موشک هوا به هوا در بالگردها سابقه‌ای طولانی دارد و اکنون در یک هواپیمای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گرفته و هر فروند پهپاد سریر می‌تواند به کمک موشک میثاق، محدوده قابل توجهی را تحت پوشش خود قرار دهد که این نشان از کاربردهای ویژه این موشک دوش پرتاب در صنعت دفاعی کشور دارد.



 

امروزه نیز شبکه گسترده دیده‌بان‌های مرزی در کشورمان علاوه بر امکانات لیزری و سامانه‌های مخابراتی برای انتقال اطلاعات، به موشک‌های دوش پرتاب نیز مسلح هستند تا در صورت لزوم اقدام به درگیری با اهداف کنند. 


گزارش از احسان بابکان



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
فقط پدافند و عشقه
Iran (Islamic Republic of)
ذاکر
۱۴:۱۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۳
سلام.ساختن تسلیحات با توجه به نیاز روز و به روز بودن اسلحه میتونه از امتیازت برتری یک کشور در تمامی مناسبات بین المللی باشه.امیدوارم کشورمون در زمینه تسلیحات کاربردی هرروز پیشرفتهای چشمگیری داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
meshkat
۰۸:۳۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۳
ایران زیبا دوستت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
خدایا شکرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
زنده باد ایران
United States of America
yaghobi
۲۱:۰۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
آفرین برغیورمردان ایران زمین دست مریزاد ماتاشماها روداریم هیچ ترسی از دشمنان این مرزو بوم نداریم خدا اجرتان دهد دست حق پشت وپناهتان باد
United States of America
امیر
۲۰:۵۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
الله اكبر درود بر ایران اسلامی، تا کور شوند چشم دشمنان اسلام، صد آفرین به این عزیزان
Germany
فرهاد
۲۰:۳۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
الحمد لله رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
باعث افتخاره که کشورم در این زمینه پیشرفت قابل توجه داشته
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۱۹:۳۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
تبارک الله
-
خدارحمی
۱۹:۰۲ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
مرحبابه همت ایران وایرانی
آخرین اخبار