المانیتور گزارش داد

دیپلمات سابق آمریکا، مأمور "عادی‌سازی روابط "تهران-واشنگتن"

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی به دیدار ادعا شده حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در ماه گذشته در نیویورک در یک جلسه شام با حضور گروهی برجسته از مقامات پیشین آمریکایی از جمله "ویلیام لوئرس" دیپلمات کهنه‌کار و بازنشسته آمریکایی اشاره کرد و وی را مأمور عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا معرفی کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری المانیتور می‌نویسد: در صورتی که روند مثبت فعلی ارتباطات آغاز شده پس از روی کار آمدن روحانی ادامه یابد بخشی از آن را باید مدیون "ویلیام لوئرس"، سفیر اسبق آمریکا در چکسلواکی و ونزوئلا بود.

یک دیپلمات حاضر در شام ادعا شده در نیویورک اعلام کرده است: تمرکز کنونی بر عادی سازی روابط ایران و آمریکاست.

المانیتور نوشت: لوئرس با دیپلمات‌های آمریکایی دیگر نظیر "توماس پیکرینگ"، "ویلیام میلر" و "فرانک وایسنر" سال ها در تلاش بوده‌اند تا مسیری فرعی برای گفت‌وگوهای مقامات سابق ایرانی و آمریکایی و گردهم آوردن آنها پیدا کنند که برخی از آن مقامات، هم‌‌‌اکنون ارتباط‌های نزدیکی با مقامات دولت روحانی، رئیس جمهور ایران دارند.

به گزارش المانیتور؛ لوئرس و سایر سفرای همتای او، در گزارش‌هایی که در رسانه‌ها تا کنون منتشر شده، از جمله در آخرین گزارشی که در سایت "ایران پراجکت" نوشته شده، دورنمایی از فرصت‌های ایران و آمریکا برای همکاری در زمینه‌های مختلفی از جمله جنگ با گروه داعش و ایجاد ثبات در عراق و افغانستان، در صورت حصول توافق جامع هسته‌ای را ترسیم می‌کنند.

لوئرس با وجود برخی موانع بر سر راه توافق جامع همچنان خوش‌بین است. وی در تاریخ 24 سپتامبر در مصاحبه با المانیتور گفت:" من گمان نمی‌کنم هیچیک از طرفین از مذاکرات کنار بکشد."

استفان هاینتز، از اعضای پایگاه خبری "ایران پراجکت" درباره مأمویت لوئرس می‌گوید: وی خستگی‌ناپذیر و جدی است.


المانیتور در ادامه در خصوص سابقه کار سوئرس می‌نویسد: وی در سال 1999 به ریاست سازمانی به نام "انجمن سازمان ملل در آمریکا" می‌رسد که در همان زمان محمد جواد ظریف، وزیر خارجه فعلی ایران نماینده کشورش در سازمان ملل متحد بوده است.

در دوره ریاست سوئرس بر سازمان مورد نظر و حضور ظریف در سمت نمایندگی ایران در سازمان ملل بوده که طرح ایجاد یک کانال غیررسمی برای گفت‌وگوی دوجانبه بین دو مقامات و پژوهشگران سابق دو کشور ایجاد شد و پایگاه «ایران پراجکت» راه‌اندازی شد. 

هاینترز تصریح کرده او و لوئرس در آن زمان شروع به گفت‌وگو درباره انجام کاری مشترک برای بهبود روابط ایران و آمریکا کرده‌اند. وی مدعی شده محمد جواد ظریف از حامیان این ایده بوده است.

به گفته لوئرس، "عادی سازی روابط نقش اساسی در مدیریت روابط میان دو دولت ایفا می‌کند. این سفری با رضایتمندی‌های بالاست."

وی می‌گوید:" وقتی دولت روحانی تشکیل شد و محمد جواد ظریف وزیر خارجه وی شد، به خودم گفتم اکنون دوباره زمان خوبی برای بهبود روابط و تلاش دوباره است."




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار