خمیر مایه کودکان را چگونه بسازیم؟

یک کارشناس مذهبی گفت: خمیر مایه‌ی وجود کودک، در دست والدین است باید آن را با تعلیمات اسلامی بسازیم تا جوانان خوبی در آینده داشته باشیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام «حسن دهقان‌نژاد» با تأکید بر اهمیت تعلیم و تربیت در کودکی اظهار کرد: والدین باید با ظرافت و به دور از فشار کودکان خود را با مسائل تربیتی اسلامی آشنا کنند، چون خمیرمایه‌ی وجود کودکان آماده‌ی تغییرپذیری است.

وی افزود: در سیره‌ی اهل بیت(ع) و دین مبین اسلام توجه و تأکید وی‍ژه‌ای بر حقوق کودکان شده است، طوری‌که طبق روایات بهترین میراث، فرد مومن داشتن فرزند صالح است که با تربیت صحیح اسلامی شکل می‌گیرد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: انتخاب نام مناسب، ‌آموزه‌های دینی و ایجاد تفریح و سرگرمی مهم‌ترین حقوق کودکان بر والدین است که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود، چون طبق روایات، نخستین احسان و نیکی پدر به کودک انتخاب نام زیبا و خوشایند برای اوست و این از حقوق لازم کودکان است.

وی خاطرنشان کرد:‌ تربیت مطابق اسلام یکی دیگر از حقوق کودک است که طی آن باید با ظرافت و با توجه به روحیات و خلقیات کودکان انجام شود در این زمینه امام علی(ع) می‌فرماید «قلب کودک مانند نهال نورسی است که چیزی در آن کاشته نشده و آماده است که بذری کاشته شود، این پدر و مادر است که خوبی یا بدی را دل آن‌ها می‌کارند».

دهقان‌نژاد یادآور شد: ایجاد تفریح و سرگرمی برای کودکان یکی دیگر از حقوق کودکان است که باید به آن توجه شود، چون کودک براساس سن خود، به بازی و سرگرمی نیاز دارد و به این حق در سیره‌ی اهل بیت(ع) توجه می‌شود، طوری‌که پیامبر(ص) با کودکان بسیار بازی می‌کردند و کودکان را بر پشت خود سوار می‌کردند و آن‌ها را سواری می‌دادند.

وی افزود: در جامعه‌ی امروزی تربیت به سَمتی رفته است که تفریح و بازی برای کودکان کمتر شده است، طوری‌که شاهد این هستیم که والدین وقت کودکان را با کلاس‌های مختلف آموزشی مذهبی،‌ ورزشی، فرهنگی و هنری پر کرده‌اند و کودک دیگر توان و ظرفیت بازی را ندارد.

این کارشناس تصریح کرد: والدین باید به ظرفیت و انرژی کودکان توجه داشته باشند و در آموزش‌های غیرضروری سخت‌گیری برای کودکان نداشته باشند و آن‌ها را تحت فشارهای روانی قرار ندهند، چون کودکان برای بالندگی شخصیت‌شان باید بازی و تفریح مناسب داشته باشند.

وی ادامه داد: والدین تصور می‌کنند که سخت‌گیری و آموزش‌های متفاوت در دوران کودکی و دور کردن کودکان از بازی و تفریح می‌تواند برای کودکانشان شخصیت والایی را رقم بزند در حالی که طی تاریخ افراد بزرگی مانند حکیم بوعلی سینا که در سن 12 سالگی دانشمند بود علاوه‌بر دانش، بازی خود را داشتند، چون تعلیم بدون تفریح سبب ایجاد تنفر در میان کودکان نسبت به تعلیم می‌شود.

دهقان‌نژاد با اشاره به راحت گرفتن تعلیمات دینی گفت: طبق آموزه‌های دینی و اعتقادی وقتی کودک به سن 3 سالگی رسید تنها باید کلمه‌ی «لا اله الا الله» را به کودک آموخت و او را رها کنید تا 7 ماه بعد به او کلمه‌ی «محمد رسول الله» را آموزش دهید دوباره کودک را رها کنید تا سن 4 سالگی به او صلوات را آموزش دهید.

وی ادامه داد: در سن 5 سالگی نیز به کودک سمت راست و چپ و قبله، هم‌چنین سجده را آموزش دهید و تا سن 6 سالگی پیش او تنها نماز بخوانید و تا 7 سالگی به او وضو را آموزش دهید و به مساجد ببرید تا هنگامی که 9 ساله شد وضو و نماز را آموخته و با لطافت آموزش دهید.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: امروزه مادر و پدرها اغلب شاغل هستند و وقت کمتری را با کودکان می‌گذرند هر وقت کودک می‌خواهد بازی کند، حوصله ندارند و همین امر سبب افسردگی کودکان می‌شود در حالی که در این سنین کودک به بازی نیاز دارد و بهترین بازی برای کودکان بازی‌های فکری و سنتی است.

وی افزود: با اشاره به زندگی آپارتمان‌نشینی بازی‌های رایانه‌ای جایگزین بازی‌های سنتی شده است، والدین در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای باید دقت کنند که بازی‌های سالم و متناسب با سن کودکان باشد و بازی‌های خشن که روح و روان کودکان را خدشه‌دار می‌کند را برای کودکان انتخاب نکنند.

دهقان‌نژاد خاطرنشان کرد: بازی‌های رایانه‌ای و انیمیشن‌های ره‌آورد غرب علاوه‌بر لطمه زدن به روح کودک، ‌شخصیت خشن و دور از فرهنگ ایرانی و اسلامی برای کودکان به ارمغان می‌آورد، والدین برای بازی کودکان باید ساعت مشخصی را تعیین کنند و اجازه‌ی استفاده از بازی رایانه‌ای در ساعت‌های متوالی را به کودکان ندهند.

وی در ادامه به تربیت کودکان با لطافت و مهربانی، گفت:‌ اسلام حتی به والدین اجازه کتک زدن کودکان را نداده است، امام علی(ع) می‌فرماید«حتی برای ادب کردن فرزندت نیز او را نزن بلکه با او قهر کن و مراقب باش که زمان قهر طول نکشد».

کارشناس مذهبی گفت: پیامبر به والدین امر کرده‌اند که به کودکان احترام بگذارند، چون بی‌توجهی و بی‌احترامی به آنان باعث بروز مشکلات عاطفی زیادی در کودکان می‌شود، هم‌چنین در روایتی از رسول اکرم چنین آمده است «فرزندان خود را زیاد ببوسید، چون با هر بوسه، برای شما مقام و مرتبتی در بهشت فراهم می‌شود که فاصله میان هر مقامی، 500 سال است».

وی یادآور شد: یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل در رفتار با کودکان توجه یکسان میان کودکان است هم‌چنین در رفتار با آنها بین کودکان فرق نگذارید و به نیازهای آن‌ها متناسب با سن و جنس آن‌ها توجه کنید.

منبع: ایسنا
برچسب ها: وبگردی ، کودکان ، خمیر ، مایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.