واشنگتن:

در متقاعد کردن ترکیه در خصوص داعش پیشرفت‌هایی بدست آمد/ موافقت با تجهیز میانه‌روهای سوری

دولت آمریکا اعلام کرد در رایزنی های خود با دولت ترکیه به منظور متقاعد ساختن این کشور به مشارکت بیشتر در مبارزه با داعش در خاک سوریه به ویژه از طریق آموزش و تجهیز میانه روهای سوریه به پیشرفت هایی دست یافته است. .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان آلن، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که فرماندهی ائتلاف بین المللی بر ضد داعش را بر عهده دارد و همچنین برت مک گروک معاون وی به سفر دو روزه حساس خود به ترکیه پایان دادند. این دو مقام آمریکایی در دیدار با مقامات ترکیه تلاش کردند این کشور را که از متحدان  آمریکا در منطقه محسوب می شود اما در مبارزه با گروه داعش مردد است، متقاعد سازند در عرصه نظامی بر ضد این گروه که مرزهای ترکیه را نیز به خطر انداخته است وارد عمل شود. 

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به این که آیا دیدار مقامات آمریکایی با مسئولان ترکیه از جمله احمد داود اوغلو و برخی از مقامات نظامی این کشور پیشرفتی هم حاصل شده است یا خیر، پاسخ مثبت داد. وی تصریح کرد دولت ترکیه حاضر است با آمریکا در زمینه آموزش و تجهیز میانه روهای سوریه به منظور مبارزه موثرتر با داعش  همکاری کند. 

ماری هارف افزود کمکهای آموزشی و تسلیحاتی به میانه روهای سوریه یکی از موارد مهم راهبرد دولت آمریکا در سوریه است که دهم سپتامبر باراک اوباما آن را ارائه کرد.  رئیس جمهور آمریکا دهم سپتامبر با ارائه راهبرد خود در مبارزه با داعش در سوریه قول داد کمک های نظامی به مخالفان سوریه را بیشتر کند. کنگره آمریکا  نیز در واکنش به تهدیدها و خطرهای فزاینده گروه افراط گرای داعش، هجدهم سپتامبر گذشته طرحی را تصویب کرد که در آن تجهیز و آموزش نظامی شورشیان میانه رو سوریه پیش بینی شده است. 

جان آلن و مک گورک همچنین در ترکیه با مقامات جناح مخالف سوریه دیدار و گفتگو کردند.

"لیزا موناکو"  معاون باراک اوباما در امور امنیت ملی و مبارزه با تروریسم و "حقان فیدان" رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه راه های هماهنگی نزدیک در زمینه مبارزه با تروریسم را بررسی کردند.

در همین حال کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این دیدار راه‌های همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و پیوستن نیروهای ترکیه به ائتلاف بین المللی علیه تروریسم به رهبری آمریکا را بررسی کردند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد یک گروه از مسئولان نظامی آمریکا هفته آینده به آنکارا می رود تا با مسئولان نظامی ترکیه دیدار و گفتگو کند. 

دو فرستاده ویژه آمریکا به ترکیه روز پنجشنبه با مقامات این کشور درباره لزوم اتخاذ تدابیر فوری توسط این کشور برای جلوگیری از پیشروی بیشتر گروه داعش در خاک سوریه گفتگو کردند.

بنا به اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، واشنگتن و آنکارا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، برای ادامه رایزنی های خود در چارچوب تلاش های مشترک بر ضد داعش به توافق رسیده اند. آمریکا دولت ترکیه را برای مشارکت بیشتر در مبارزه با داعش که با حمله به شهر راهبردی کوبانی ( عین العرب ) در سوریه، مرزهای ترکیه را نیز به خطر انداخته، تحت فشار قرار داده است.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار