مركزي؛

اروپا شیفته‌ یاقوت سرخ ساوه‌

معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه با بیان اینکه تولید انار ارگانیک سهم ساوه را در بازارهای جهانی افزایش داده است، گفت: ارگانیک بودن انار ساوه شرکت‌های اروپایی را شیفته خرید یاقوت سرخ این شهر کرده است.

به گزارش گروه استان‌هاي باشگاه خبرنگاران؛ محمودرضا خلیلی منطقه مرکزی، اظهار کرد: انار ساوه فاقد هر گونه کود و سموم شیمیایی است تا جایی که شرکت‌های اروپایی به خاطر همین مزیت مستقیما خواستار خرید این محصول از باغدار می‌شوند.
 
وی در بیان علت مرغوبیت انار ساوه که باعث شهرت جهانی این محصول شده است، اضافه کرد: ارقام متنوع و با کیفیت انار ساوه که شامل ملس، تبریزی، یوسف خانی، محمد علی خانی و ... است و در حال حاضر رقم ملس ‌ممتاز آن در کل جهان بی‌نظیر بوده و حتی در بعضی از کشورها همین رقم به اسامی مختلف به ثبت رسیده است.
 
خلیلی ادامه داد: از طرفی آب و هوای ساوه به ویژه آفتاب گرم و طولانی به همراه شب‌های خنک شهریورماه باعث تولید متوازن اسیدهای آلی و تولید رنگ و دانه آنتوسیانین می‌شود که از نظر ترکیب غذایی مرغوب‌ترین کیفیت را ایجاد کرده و به این ترتیب بهترین ماندگاری و شفافیت در عصاره آب انار ساوه دیده می‌شود.
 
وی بیان کرد: در گذشته به دلیلی آب فراوان منطقه و تأثیر آن در کیفیت انار بر مرغوبیت آن افزوده می‌شد البته در سال‌های اخیر با کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی و افزایش سطح باغات بر مقدار انارهای بی‌کیفیت و بی آب نیز افزوده شده است.
 
این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه گفت: منشاء انار فلات ایران بوده و در فلات ایران شهرستان ساوه به عنوان بزرگترین شهرستان و قطب تولید انار شناخته شده است، هر چند متأسفانه به دلایل مختلف و به اشتباه در بعضی منابع علمی سرزمین هند را منشأ انار می‌دانند.
 
وی بیان کرد: در سال‌های اخیر انار کم‌کیفیت برخی نقاط کشور به ساوه وارد و با انار مرغوب این شهرستان مخلوط می‌شود که این امر کیفیت انار این شهر را مختل و تأثیر بدی در معرفی یاقوت سرخ ساوه به جهان دارد.
 
خلیلی با بیان اینکه کار برداشت رسمی انار از چند روز آینده آغاز می‌شود، افزود: در حال حاضر 11 هزار هکتار باغ انار در این شهرستان وجود دارد که از این میزان 9 هزار هکتار آن بارده است و از هر هکتار به طور متوسط 15 تن محصول برداشت می‌شود.
 
‌انتهای پیام/ز
منبع:ايسنا
برچسب ها: مرکزی ، انار ، اروپا ، ساوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۰ مهر ۱۳۹۳
فقط انار ساوه، انار شهرهاي ديگه بدرد نميخوره