قزوین؛

برداشت چغندر قند از مزارع کشاورزی استان آغاز شد

مدیرزراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : عملیات برداشت چغندرقند در سطح 2700 هکتار از مزارع کشاورزی این استان آغاز شده است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ حسن جلیلوند پیش بینی کرد : از این میزان سطح زیر کشت حدود 90هزار تن چغندرقند برداشت شود.

وی ارقام کشت شده چغندر قند در مزارع استان را ؛ حدود 90درصد مونوژرم و 10درصد مولتی ژرم ذکر کرد که ارقام تحت کشت مونوژرم عمدتاً از ارقام مقاوم به رایزومانیا و پوسیدگی ریشه است .

مهندس جلیلوند مزایای کشت چغندرقند را ؛ رعایت تناوب زراعی ، خارج شدن از وضعیت زراعت متناوب غله (ذرت) بعد از غله (گندم، جو)، کنترل آفات و بیماری های گیاهی از جمله پاخوره غلات و حفظ حاصلخیزی خاک برشمرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان به مزایای برداشت مکانیزه چغندر قند از مزارع کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت : این نوع برداشت محصول سبب کاهش هزینه های تولید و تداوم افزایش سطح زیر کشت در سال آتی می شود  

جلیلوند خاطر نشان کرد : با توجه به وجود 7 الی 10 دستگاه کمباین برداشت چغندر قند در استان ، سه دستگاه کمباین کششی کامل و مابقی کمباین های سه تیکه سرزنی،غده کنی و بارکن است که امکان برداشت 2000 هکتار اراضی چغندر قند استان به صورت مکانیزه را فراهم می کند 

وی ؛ همچنین سرعت در عملیات برداشت ،صرفه جویی در زمان و نهایتاً فراهم شدن زمان مناسب و به موقع عملیات کشت محصولات پاییزه از قبیل گندم و جو برای کشاورزان چغندر کار را از دیگر مزایای این روش برداشت ذکرکرد .

 به گفته ی این مقام مسئول ؛ سطح زیر کشت در سال زراعی 2589هکتار است که نسبت به سال زراعی گذشته ، رشد 78 درصدی داشته است .

انتهاي پيام//ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.