روسیاالیوم گزارش داد:

طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران نمی‌خواهند به خانه اول بازگردند

شبکه خبری روسیا الیوم اعلام کرد طرفین مذاکره برسر برنامه هسته ایران خواستار دستیابی به توافق هستند و نمی خواهند به ایستگاه اول و اختلافات گذشته بازگردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "عمر حواش" خبرنگار این شبکه در تهران در گزارشی گفت: در مسیر دستیابی به توافقنامه نهائی به نظر می رسد پرونده هسته ای ایران به دور جدیدی از مذاکرات نیاز دارد. دیدار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در وین در چارچوب تلاش برای نزدیک کردن دیدگاهها در خصوص اختلافات برجای مانده از مذاکرات نیویورک صورت می گیرد. حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در تلویزیون دولتی ایران گفت توافقنامه قطعا حاصل خواهد شد اما وی باب موعد نهائی دستیابی به این توافقنامه را بازگذاشت.  

وی گفت: ما درباره کلیات توافق کرده ایم اما درباره جزئیات هنوز اختلاف داریم. من معتقدم توافقنامه نهائی قطعا حاصل خواهد شد. طی 40 روز باقیمانده می توان اختلافات باقیمانده را حل کرد. اکنون بحث برسرحق غنی سازی ایران نیست و کل جهان آن را به رسمیت می شناسد. 

خبرنگار روسیا الیوم در ادامه گفت مذاکره کنندگان ایرانی ترجیح داده اند برای حل اختلافاتی که روحانی از آن سخن گفت مستقیما با آمریکا مذاکره کنند. ایران معتقد است به 190 هزار سانتریفوژ نیاز دارد اما آمریکائی ها سعی دارند این رقم را به یکصدهزار برسانند. واشنگتن می خواهد تحریم ها علیه ایران براساس جدولی زمانی لغو شود اما ایرانی ها می خواهند این تحریم ها یکباره لغو شود. کسانی که از محتوای  مذاکرات هسته ای مطلع هستند معتقدند ایران و گروه پنج بعلاوه یک به راه حلی برد-برد نیاز دارند .

حسن محمدی کارشناس امور هسته ای در این خصوص به روسیا الیوم گفت: توافق برد-برد به معنای آن است که چنین توافقی نیازهای هسته ای ایران را تامین کند و از سوی دیگر ایران از طریق همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت می کند که برنامه هسته ای اش صلح آمیز است.

خبرنگار روسیا الیوم افزود به نظر می رسد مذاکرات هسته ای ایران به مراحل نهائی رسیده است و تا 24 نوامبر آینده یا توافقنامه موقتی ژنو دائمی خواهد شد و یا آن که دوره مذاکرات مجددا تمدید خواهد گشت. در غیر این صورت ، پرونده هسته ای ایران به ایستگاه اول باز خواهد گشت. طرفین نمی خواهند که این پرونده به ایستگاه اول بازگردد زیرا این امر به معنای فشار و تنش های بیشتر خواهد بود. منطق اقتضا می کند که اختلافات کنار گذاشته شود نه آن که دوباره بروز کند.

تیم مذاکره کننده ایران به همراه ظریف به عنوان رئیس این تیم، چهاردهم اکتبر برای ادامه مذاکرات هسته ای رهسپار وین شدند. ظریف در وین با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار می کند.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار