موسوی در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران:

خواستیم کانون متفکرین ایران غیر سیاسی و غیر دولتی باشد/با خرد جمعی می‌توانیم برکل جهان اثرگذار باشیم

موسس و رئیس هیات مدیره کانون متفکرین ایران گفت: در حال حاضر بیش از صدها نفر از نخبگان، مدرسین، دانشمندان، اساتید، هنرمندان، کارآفرینان، جمعی از مجربین و 185 نفر از نمایندگان محترم فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی عضو این کانون بوده که در جلسات مختلف از رهنمودهای آنها استفاده گردیده است.

"سیدمرتضی موسوی" رئیس هیات مدیره کانون متفکرین ایران در گفتگوی مشروح با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، شرکت کرد و به سوالات وی پاسخ داد.

*باشگاه خبرنگاران: مقدمه‌ای از فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون متفکرین ایران را بفرمایید؟ 

**در حال حاضر تولید فکر و دانش در دنیا اولویت اول در هر زمینه‌ای است همواره شاهد هستیم که کارآفرینی نقش موثری در پیشرفت اقتصادی هر کشور را داراست قطعا تنها مسئله‌ای که می‌تواند رقابت یک کشور را با دیگر کشورها حفظ کند تولید دانش و فناوری آن کشور است.

در این راستا امکان دارد افرادی که تجربه زیادی در یک مهارت خاص داشته از نظر تولید فکر از شخصی که دارای تحصیلات آکادمیک است  موثرتر واقع گردد و حتی از بنده که نماینده مجلس شورای اسلامی، رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس هفتم بودم نیز تولید فکر موثرتری داشته باشد.
 
اینجانب نیز که دوره هفتم مجلس شورای اسلامی افتخار نمایندگی مردم شهید پرور شهرستان الیگودرز را داشتم به طور مداوم پیگیر این مسئله بودم که اگر بخواهیم کشورمان در همه‌ زمینه‌ها کارایی لازم را داشته باشد باید با جلوگیری از فرار مغزها از نخبگان، کارآفرینان، دلسوزان  و اساتید کشورمان استفاده نموده تا موقعیت ایران از نظر علمی، فرهنگی و فناوری در بین سایر کشورها درخشش بیشتر بنماید.
 

تولید فکر به قدری مهم و موثر است که پیغمبر اکرم (ص) فرموده اند "یک ساعت تفکر افضل است بر هفتاد سال عبادت".
 
کانون متفکرین ایران از سال 1385 آغاز به کار کرد و در حال حاضر بیش از صدها نفر از نخبگان، مدرسین، دانشمندان، اساتید، هنرمندان، کارآفرینان، جمعی از مجربین و 185 نفر از نمایندگان محترم فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی عضو این کانون بوده که در جلسات مختلف از رهنمودهای آنها استفاده گردیده است ما در این کانون گرد هم می‌آییم تا با خرد جمعی، گامی هر چند کوچک در راستای پیشرفت و آبادانی هرچه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداریم.


 
*باشگاه خبرنگاران:به طور کلی فعالیت‌های کانون متفکرین ایران در چه راستایی است؟  
 
**به طور کل فعالیت کانون متفکرین ایران در این راستا پیش می‌رود که معضلات و مشکلات کشور را بررسی و راهکارهای مناسب را به مسئولین ذیربط پیشنهاد می‌دهد البته کار ما در کانون متفکرین ایران تولید فکر است چرا که فردی که تولید فکر می‌کند اجتماعی را از تولید فکر خود بهره‌مند می‌سازد.
 
*باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کانون متفکرین ایران عضو هستند آیا تاکنون پیشنهاداتی به نمایندگان برای بهبود مشکلات زیر بنایی کشور داشته‌اید؟  
 
**کانون متفکرین ایران از خردجمعی برخی از نمایندگان  فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی دانشمندان مجربین و همچنین وزاری قبل استفاده می‌کند از آنجایی که کار آفرینی کار عمده این کانون محسوب می‌شود در صورتی که کارآفرینان با مشکلی روبرو شوند  آن را به مسئولان انتقال می‌دهد.

*باشگاه خبرنگاران: بنابر اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تجربه مدیریتی خوبی دارند در راستای ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص علم و فناوری برای نوآوری و تولید علم چه پیشنهاداتی داشته اید؟  
 
**به طور کل فعالیت‌های کانون متفکرین ایران از بدو تاسیس در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است و هر شخصی از جمله نمایندگان محترم ادوار و فعلی مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشگاه، مجربین و نخبگان گمنام  که بتوانند در تحقق این امر به نهاد فکری کمک کنند استقبال می‌نماییم.

کانون متفکرین ایران پیشنهاد دهنده و مجری دولت است این کانون تعامل و همکاری با مجریان خواهد داشت هدف کانون متفکرین ایران خدمت گذاری به هر شخصی است که برای جامعه نافع باشد این کانون از کلیه عزیزان علاقه‌مند به اسلام ناب محمدی و ادیان رسمی که شهروند نظام مقدس جمهوری اسلامی در خارج از کشور و داخل دعوت به همکاری می‌نماید.
 
*باشگاه خبرنگاران: برای بهتر شدن رابطه متقابل اشتغال و تحصیل چه پیشنهادی دارید؟  
 
**تنها بالا بردن مدارج علمی کافی نیست مهم‌ترین موضوع بالا بردن مهارت اشخاص در کنار علم آنهاست پیشنهاد کانون این است که دانشجویان ضمن تحصیل، مهارت کافی را نیز کسب کنند که این موضوع به طور قطع همیاری و همکاری دولت و دانشگاه ها را می طلبد تا به جد این معضل را حل نمایند.



*باشگاه خبرنگاران: آیا تاکنون در این رابطه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی داشته‌اید؟  

 
**بله در این رابطه ما پیشنهادات متعددی به  تعدادی از نمایندگان محترم مجلس داشته‌ایم چرا که در حال حاضر نیز با مشکل مدارج علمی تئوری روبرو هستیم و متاسفانه در کشور ما چنین فرهنگی رایج شده که شخصی که مثلا  مدرک دکترا دارد ممکن است مهارت کافی نداشته باشد و در عمل با مشکلات مهارتی متعدد روبرو گردد و نتواند مشکلات مربوط به حوزه کاری خود را به طور مطلوب رفع کند.

در حال حاضر نیز از مجلس و دولت می‌خواهیم که این مهم را مورد توجه قرار دهند چرا که پیشنهاداتی که در این خصوص مطرح کرده‌ایم مشخص است که در آن تولید فکر صورت گرفته است بنابراین لازم است با خرد جمعی از همه نیروهای متخصص علمی و غیره استفاده شود و دلسوزانه وارد عمل شوند تا این مشکل حل شود کما اینکه سفارشات مقام معظم رهبری در این رابطه نیز عملی شود. 

*باشگاه خبرنگاران: با توجه به اینکه شعار سال نیازمند عزم ملی است و این عزم ملی با فرهنگ سازی جلوه گر شده چه پیشنهادی در این زمینه داشته اید؟ 

**از کلیه کسانی که در زمینه فرهنگ سازی راه حل دارند عاجزانه تقاضا می‌شود ارائه طریق کنند ولا اینکه سمتی نداشته باشند چرا که به طور مثال یک راننده تاکسی ممکن است در رابطه با طرح ترافیک بتواند راه حلی را پیشنهاد دهد که اثر گذار باشد.  

در پایان این افتخار نصیب بنده شده که در کنار خدمت گذاری به کانون متفکرین ایران، ده‌ها سال است با ساخت و راه‌اندازی مجتمع بزرگ مسجد الاقصی و درمانگاه خیریه شبانه روزی شهید موسوی و وقف عام آن، به کشور و تمام مسلمین جهان خدمت ناچیزی کرده باشم و از هرگونه پیشنهاد جهت خدمت به مردم استقبال می‌نمایم.

 انتهای پیام/  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار