دیناروند: در ایران فقر غذایی نداریم، مشکل افزایش کالری است

ییس سازمان غذا و دارو گفت: با اصلاح و بهبود روش های تغذیه ای می توان شاخص امید به زندگی در ایران را به میزان 10 سال افزایش داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، و به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت؛ رسول دیناروند در همایش روز جهانی غذا در تالار ابن سینای مشهد گفت: هم اکنون امید به زندگی در کشور مان 73 سال است، در حالیکه می توان میانگین عمر مردمان را با بهبود فرهنگ تغذیه ای به 83 سال افزایش دهیم. تحقیقات انجام شده نشان داده است که میزان و نوع مواد غذایی مصرفی در ایجاد بسیاری از بیماریهای غیر واگیر مانند بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، سرطان، فشار خون و بیماریهای گوارشی نقش بسزایی دارند.

وی در ادامه گفت: با کمال تاسف اکنون مواد غذایی مانند شکر، روغن و نمک که در ایجاد بیماریها نقش مهمی دارند، در کشور ما بیش از میزان موردنیاز بدن، بی رویه و به میزان بالا مصرف می شوند. به طور مثال در حال حاضر مصرف نمک در ایران دو و نیم برابر میزان مورد نیاز بدن است و همچنین میزان مصرف چربی و شکر در بین ایرانیان بسیار بالاتر از استانداردها است.

دیناروند با بیان اینکه میزان دریافت اسید های چرب با ترانس بالا در کشور باید به صفر برسد، گفت: هم اکنون اسیدهای چرب مورد استفاده در صنایع غذایی کشورمان مانند استفاده از روغن های جامد 20 درصد است. در حال حاضر نگرانی کشورمان در حوزه غذا از بابت فقر غذایی نیست، بلکه با مشکل افزایش کالری روبرو هستیم، به طوریکه 50 درصد جمعیت کشور روزانه بیشتر از مورد نیاز کالری مصرف می کنند.

به گفته وی، اکنون جمعیت دچار فقر غذایی در کشور کمتر از چهار درصد را شامل می شود.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه تاکید کرد: ذائقه انسان قابل تغییر و تربیت است و فعالان در حوزه صنایع غذایی می توانند با مدیریت در کاربرد ترکیبات نمک، روغن و شکر که در ایجاد بیماریها نقش دارند، ذائقه مردم را با اصول سلامتی سازگار سازند.

وی با اشاره به طرح رونمایی از برچسب راهنمای تغذیه ای محصولات غذایی همزمان با روز جهانی غذا افزود: بر اساس این طرح که یکی از بسته های تحول نظام سلامت محسوب می شود، در مدت 18 ماه تمامی مواد غذایی تولید شده در کشور مجهز به راهنمای تغذیه ای خواهند شد. در این طرح که به تغییر ذائقه مردم کشورمان کمک می کند، میزان ترکیبات نمک، شکر، روغن و اسید چرب بر روی محصولات غذایی مشخص شده و مردم قدرت انتخاب دارند.

دیناروند در ادامه افزایش نظارت ها و بازرسی ها با هدف ارتقای سلامت مردم خبر داد و افزود: همچنین در جهت همکاری های بین بخشی بین نهادهای مرتبط نظیر دامپزشکی، اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو تلاش می شود.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به گرایش مردم به سوی مصرف غذاهای ارگانیگ افزود: هم اکنون زیر ساخت ها و فناوری های تولید غذاهای ارگانیک در کشور و ایران کافی نیست ، لذا همگام با توسعه فناوریها در تولید مواد غذایی باید نظارت ها و بازرسی ها در خصوص سموم باقی مانده و کود شیمیایی در محصولات غذایی افزایش یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار