لرستان؛

برداشت سالانه حدود 2میلیون متر مکعب شن و ماسه ازرودخانه های لرستان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای لرستان عنوان کرد :در لرستان سالیانه حدود 2میلیون متر مکعب مخلوط شن و ماسه رودخانه ای توسط 42 معدن برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان؛ مختاری گفت  یکی از عوامل که باعث برهم زدن رژیم رودخانه های استان شده ،معادن شن و ماسه رودخانه ایست و  سالیانه حدود 2 میلیون متر مکعب مخلوط شن و ماسه رود خانه ای توسط 42 معدن فعال و پیمانکاران سایر دستگاه های اجرایی برداشت می شود.

وی افزودبا توجه به عدم وجود بارندگی مناسب در فصول بارندگی معادن نتوانسته  خود را ترمیم کنند و این امر باعث شده که بستر و حریم فعال رودخانه ها دستخوش تخریب شده و حتی به اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه ها خسارت فراوان نیز وارد شده است.

مختاری به خشکسالی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت:لرستان به لحاظ تغییر اقلیم دچار خشکسالی مفرط شده که این امر باعث شده آبدهی رودخانه های حوضه کرخه 51 درصد و حوضه دز 2/69درصد به طور متوسط تا پایان خرداد امسال کاهش را نشان دهد و عملا رودخانه های استان با ادامه این روند دچار آسیب زیادی خواهند شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای لرستان گفت  : لرستان با وسعتی حدود28160کیلومتر مربع در زاگرس میانی قرار گرفته که 75 درصد آن را کوهستان و 25 درصد آن را دشت ها و اراضی پست و هموار تشکیل می دهد که 60 درصد مساحت آن در حوضه دز و 40 درصد مساحت آن در حوضه کرخه قرار گرفته است و استان با داشتن حدود 2450 کیلومتر شبکه های رود خانه ای اصلی و فرعی بعنوان شریانهای حیاتی علاوه بر وظایف تامین آب کشاورزی ،شرب و صنعت محیط زیست مناسبی را در استان ترسیم نموده است.

 

 انتهای پیام /ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.