تبریز؛

تا ساعت 2 نصف‌شب با طبل و بلندگو عزاداری نشود

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز گفت: عزاداری دستجات حسینی باید حداکثر تا ساعت 11 یا 12 شب، به پایان برسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در آستانه ماه محرم، در همایش مداحان و سخنرانان تاثیرگذار استان، با خاطرنشان کرد: این‌که تا ساعت 2 نصف‌شب با طبل و بلندگو عزاداری شود، به صلاح نبوده و بعضاً گله‌هایی در این خصوص مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که استفاده از وسایل لهو و لعب را جایز نمی‌دانم، تاکید کرد: اشعار، مداحی‌ها و سخنرانی‌ها باید رسیدن به مقامات عالیه اهل‌بیت‌(ع) را نشانه بگیرند، عزاداری‌، باید مقدمه‌ای برای رسیدن به حسین(ع) و خدای حسین(ع) باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید در مسیری حرکت کنیم که محرم هر سال، نسبت به محرم سال پیش، با کمال و معرفت بیشتری توام باشد.

امام جمعه تبریز بر لزوم استفاده از منابع مستند و معتبر در روایت مصایب اهل‌بیت(ع) گفت: در این خصوص نباید به هر کتابی استناد و اعتماد شود؛ چرا که وزر و وبال رجوع به کتاب‌های دم‌دستی و جُنگ‌ها و روضه‌های نامعتبر، بیشتر از ثوابشان است.

آیت‌الله شبستری خطاب به مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت متذکر شد: در ذکر مصایب اهل‌بیت(ع)، باید از ذکر مسایل ذلت‌آور اجتناب کرد، به عنوان مثال اینکه گفته شود «من زینبم؛ کجا بروم و چه کنم» در شان بانوی قهرمانی که می‌فرماید «ما رایت الا جمیلا» نیست؛ یا اینکه در شبیه‌خانی‌ها فردی به جای امام زین‌العابدین(ع)، مریض جلوه داده شود، در شان ساحت مقدس آن امام معصوم نیست.

وی اظهار کرد: فرهنگ عزاداری در مکتبی که «شهادت» را افتخار، و زندگی در محیط ظلم و فساد را «ذلت» می‌داند، باید نمودار واقعی عزت و عظمت امام حسین(ع) باشد، در کنار ذکر مصایب، سِرّ شهادت امام حسین (ع) باید در اشعار و سخنرانی‌ها به درستی تبیین شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان، در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حفظ اتحاد در جامعه مسلمین تاکید کرد و افزود: بیان مطالب تفرقه‌برانگیر، در سخنرانی‌ها و مداحی‌ها، در تضاد با توصیه‌های مقام معظم رهبری و مصالح نظام اسلامی است.

وی اضافه کرد: اهانت به بزرگان سایر مذاهب و گرایش‌های اسلامی در اجتماعات عزاداری، همراستا با نقشه شوم دشمن برای تفرقه‌افکنی در بلاد اسلامی است.

آیت‌الله شبستری با بیان اینکه دشمن به دنبال سوء‌استفاده از مظاهر عزاداری امام حسین است، به تحولات جهانی اشاره کرد و افزود: داعش، همان باقی‌مانده خوارج نهروان است که استکبار جهانی برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان، آن را تربیت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه عزاداری امام‌حسین(ع) باید به عنوان یک هدف مقدس و متعالی مورد توجه مجریان هیئات باشد، نه یک وسیله، اظهار داشت: استفاده از اقلام و وسایل عزاداری در حد متعارف، لازم است؛ اما آنچه مهم است، کسب معرفت عاشورایی است که باید هدف اصلی عزاداری سرور و سالار شهیدان باشد.

همایش مداحان، شاعران و سخنرانان تاثیرگذار استان آذربایجان شرقی توسط شهرداری کلانشهر تبریز و با مشارکت سازمان بسیج مداحان سپاه عاشورا، سازمان تبلیغات اسلامی و کانون مداحان سپاه عاشورا، سازمان تبلیغات اسلامی و کانون مداحان و شعرای آیینی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.