نعمت‌زاده در روز ملی صادرات تشریح کرد

اقدامات دولت در جهت حمایت از صادرات / تأکید رئیس‌جمهور بر شکستن سدهای صادرات است

وزیر صنعت با تشریح اقدامات دولت در جهت حمایت از صادرات گفت: تأکید رئیس جمهور بر این است که تمام سدهای پیش روی صادرات را از بین ببریم و این کار به دست خود ما انجام شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در مراسم روز ملی صادرات با اشاره به میزان صادرات در سال‌های گذشته گفت: اگرچه صادرات غیرنفتی ما به تدریج رشد کرده و با وجود تمام موانع داخلی و تحمیلی شاهد رشد در این بخش بودیم لکن برای اینکه این بخش جایگاه والای خود را در بازارهای جهانی به دست آورد نیازمند سیاست‌گذاری و اقدامات عاجل دولت هستیم.
 
وی افزود: در شش ماهه نخست سال جاری صادرات ما با رشد 20 درصدی به 23 میلیارد دلار رسید و در رابطه با صدور خدمات هم با رشد 13 درصدی به 5 میلیارد دلار رسید.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن تشکر از رئیس‌جمهور به دلیل بهبود فضای بین‌المللی کشور برای توسعه صادرات گفت: بهبود فضای بین‌المللی کشور از الزامات توسعه صادرات است و با تلاش و همکاری می‌توانیم صادرات خود را فراتر از 40 یا 50 میلیارد دلار ببریم و این رقم برای ما کافی نیست.
 
نعمت‌زاده با اشاره به ایجاد تسهیلات صورت گرفته در دولت جهت حمایت از صادرات گفت: در رأس این اقدامات برگزاری جلسات شورای عالی صادرات هر سه ماه یکبار است.
 
وی ادامه داد: فعال‌سازی دیپلماسی اقتصاد با سایر کشورها، لغو تعهدسپاری ارزی، اعمال مالیات بر درآمد صادرات که برخی از شرکت‌ها با این امر مشکل داشتند حذف مقررات دست‌وپاگیر در امر صادرات، تهیه بسته خروج از رکود، حذف استاندارد اجباری برای کالاهایی که مهر استاندارد دارند و همچنین تلاش در رفع محدودیت مرزی کشور از جمله این اقدامات است.
 
وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی صادرات گفت: پیش‌بینی ردیف در بودجه 94 برای توسعه زیرساخت صادرات و پراخت جوایز صادراتی و همچنین تسهیل ضمانت‌نامه بانکی، تصمیم بر این شد در کمتر از یک ماه در بانک مرکزی با حضور برخی دستگاه‌ها این امر تصمیم‌گیری و عملیاتی شود.
 
وی تصریح کرد:‌ افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و سرمایه صندوق ضمانت صادرات از مواردی است که در این جلسه در مورد آن بحث شد.
 
نعمت‌زاده در ادامه اظهار داشت: کمک مالی به کاهش هزینه حمل‌ونقل دریایی و برنامه‌ریزی جهت رفع مشکل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی از مواردی است که در جلسه شورای عالی صادرات به آن توجه شد.
 
وی ادامه داد: برای جهش در صادرات باید روش نویی خلق کرد و روی صنایع دانش‌بنیان با فناوری نوین و مشارکت با شرکت‌های صاحب نام و سرمایه‌گذاری ویژه در زمینه‌‌های مختلف می‌توان شاهد جهش در صادرات بود.

وی در ادامه با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال رشد 22 درصدی در صادرات شاخه پتروشیمی داشتیم گفت: امیدواریم صادرات شاخه پتروشیمی به 13 تا 14 میلیارد دلار برسد.
 
وی تصریح کرد: باید هم و غم خود را چه در زمینه سرمایه‌گذاری چه بازاریابی و چه تقویت نیروی انسانی به کار گیریم تا رشد خوبی را در صادرات داشته باشیم.
 
وی در ادامه به بیان پیش‌بینی‌‌هایی در خصوص  میزان صادرات اقلام مختلف پرداخت و گفت: با صادرات یک میلیون خودرو به 10 تا 15 میلیارد دلار درآمد دست می‌یابیم که البته دستیابی به این موضوع قبل از رسیدن به سال 1404 قابل وصول است اما به هر حال هدف‌گذاری ما برای چشم‌انداز 1404 است.
 
وی ادامه داد: در حوزه فولاد با صادرات حداقل 10 تا 20 میلیون تن صادرات به درآمد 6 تا 7 میلیارد دلاری، در حوزه نساجی و پوشاک به درآمد 5 میلیارد دلاری در حوزه معدن به درآمد 5 میلیارد دلاری، در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات در زمینه‌های مختلف به درآمد 2 تا 3 میلیارد دلاری و در زمینه محصولات ساختمانی با محوریت محصولات کانی به درآمد 5 میلیارد دلاری خواهیم رسید.
 
نعمت‌زاده افزود: همچنین در صنایع غذایی درآمد 5 میلیارد دلاری، در حوزه لوازم خانگی درآمد 2 میلیارد دلاری، در زمینه نرم‌افزار و سیستم‌ها درآمد 1 تا 2 میلیارد دلاری، در بخش خدمات درآمد 15 تا 20 میلیارد دلاری و در بخش ترانزیت و سوآپ دستیابی به درآمد 5 میلیارد دلاری قابل وصول است.
 
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تلاش می‌کنیم اسم خود را پیشران گذاریم تصریح کرد: هم‌اکنون ما پیشران نیستیم اما تلاش‌ها برای رسیدن به پیشران بودن در حال انجام است.

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت اظهار داشت: تأکید رئیس جمهور بر این است که تمام سدهای پیش روی صادرات را از بین ببریم و این کار به دست خود ما انجام شود.
 
وی تأکید کرد: ما باید خود را تربیت و آماده کنیم تا فعالیت‌هایمان در مسیر پیشرفت و تعالی کشور صورت پذیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: صادرات ، توسعه ، حمایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار