در کشورهای خارجی چطور با اسراف کاران برخورد می شود؟

آلمانی های عصا قورت داده که سر سالم از دو جنگ جهانی به در برده اند، حالا در پله چهارم جهان به لحاظ تولید ناخالص قرار دارند و اگرچه اروپا به واسطه رکود اقتصادی کمر خم کرده، اما مردمان این کشور صنعتی خمی به ابرو نیاورده اند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،این کشور یکی از برترین اقتصادهای اروپا را دارد، اما با وجود این اگر سری به یکی از رستوران های این کشور بزنید با قوانین سختگیرانه ای درباره حجم غذایی که سفارش می دهید و آنچه ته بشقابتان می ماند؛ مواجه می شوید. آلمانی ها، لقمه های غذای شما را می شمارند و بابت حتی یک لقمه غذایی که اسراف می کنید، جریمه تان می کنند.

اسرافکاران فقط در آلمان محکوم نیستند. همین چالش آب یخ که انتقاد کارشناسان زیادی را از بابت هدررفت آب به همراه داشت؛ باعث شد تا در کالیفرنیا برای این چالش سازان و چالشگران جریمه ای 500دلاری بریده شود.القصه اینکه این روزها، اسرافکاران در عمده کشورها محکومند و عمل شان مذموم و من و شمایی که در همین سرزمین مادری، دستمان در مصرف، به کم نمی رود؛ باید آن طرف آب مراقب باشیم تا به جریمه دچار نشویم.

در ادامه این مطلب از جریمه های جالب بعضی کشورها و شهرها برای اسرافکاران می گوییم:

لقمه شماری آلمانی

سایت موسسه زندگی اقتصادی، تجربه یک گردشگر آسیایی را در یکی از سفرهایش به آلمان این طور روایت کرده است: «به شهر هامبورگ رسیدم. یکی از همکاران قدیمی ام که حالا در این شهر مشغول به کار بود، مرا میهمان ناهار خوشامدگویی کرد.

رستورانی که او انتخاب کرده بود در آن ساعت روز، مشتریان کمی داشت؛ پشت یکی از میزها زوج جوانی نشسته بودند، که مقابلشان دو ظرف غذا و دو لیوان نوشیدنی بود، با خودم فکر کردم که این میزان غذا برای یک ناهار عاشقانه کم است. سمت دیگر ما دو خانم میانسال نشسته بودند و غذایی را که پیشخدمت برایشان آورده بود تا لقمه آخر خورده بودند...

چندین مدل غذا سفارش دادیم و چند دقیقه بعد میزمان پُر شد از ظرف هایی که در هر کدام یک نوع غذا سرو شده بود.از گوشه چشم چهره ناراضی آن دو خانم را دیدم که داشتند به شکلی واضح گلایه ما را به یکی از پیشخدمت ها می کردند. موقع تسویه حساب، مردی به ما نزدیک شد و خودش را بازرس اجتماعی معرفی کرد و خیلی مودبانه به ما تذکر داد که چون غذایی که سفارش دادیم، خیلی بیشتر از میزان مصرف مان است و دورریز بالایی دارد؛ 50یوروجریمه می شویم. من با عصبانیت به او گفتم که پول غذا را پرداخت کرده ایم و اختیار این را داریم که چه میزان از آن را تناول کنیم، او با خونسردی پاسخ داد: شما باید به قدری که نیاز دارید غذا سفارش دهید؛ پول شما از آن شماست و اختیارش را دارید، اما منابع متعلق به جامعه است و شما اجازه اسرافش را ندارید و فقط باید به اندازه نیازتان از سهم خودتان بهره ببرید.همکار سابقم قبل از خداحافظی از روی آن قبض جریمه یک کپی گرفت و آن را به من به عنوان سوغاتی از کشور آلمان هدیه کرد

آلمانی ها در چند سال گذشته، چندصدهزار قبض جریمه این چنینی صادر کرده اند تا اول از همه به شهروندان خود و سپس به گردشگرانی که این کشور را مقصد سفرشان قرار می دهند، صرفه جویی را بیاموزند. جالب اینجاست که شهروندان آلمانی، خود آنچنان به این امر حساس شده اند که در گزارش کردن موارد اسراف پیشگام می شوند.

قبض جریمه برای چالش آب یخ

اهالی کالیفرنیا، این روزها ناگزیرند که آب را قطره چکانی مصرف کنند. بخشی از این اتفاق به واسطه کم آبی در این ایالت است و بخش دیگر هم به دلیل جریمه های سنگینی است که گوش مسرفان را می بُرد. شورای کنترل منابع آب ایالت کالیفرنیا برای آنکه اهالی این ایالت را به صرفه جویی 20درصدی منابع آبی وادار کند، اعلام کرده است که هر کسی باغچه اش را با آب شرب شهری آب بدهد یا خودرواش را بشوید؛ جریمه ای 500دلاری انتظارش را می کشد. استفاده از آبنما برای منازل هم ممنوع اعلام شده است. جالب اینجاست که به راه افتادن موج چالش سطل آب یخ همین چند وقت پیش دوباره امنیت منابع آبی این ایالت آمریکایی را به چالش دچار کرد، آنچنان که مصرف آب یک درصد افزایش یافت. پس دوباره شورای مذکور آستین بالا زد و خطاب به اهالی کالیفرنیا بیانیه داد که اگر سطل آب یخ بر سرتان ریختید، منتظر یک قبض جریمه چاق و چله هم باشید.

جریمه ای از دل سطل زباله

اهالی سیاتل آمریکا، چند وقتی است که با احتیاط بیشتری زباله هایشان را بیرون می اندازند، گویا قانونی در این شهر 700هزارنفری وضع شده است که براساس آن محتویات سطل زباله هر شهروند می تواند او را حسابی به دردسر بیندازد.شورای شهر سیاتل، سپتامبر سال جاری میلادی به طرحی برای حفظ منابع غذایی و جلوگیری از اسراف رای داد.

یک مبنای قضاوت برای شناسایی اسراف کاران ، سطل زباله آن هاست. این قانون جدید صاحبان املاکی را که سطل زباله شان حاوی بیش از 10درصد موادغذایی دور ریخته شده باشد یک دلار و صاحبان مجتمع ها، اصناف و مراکز تجاری را نیز تا 50دلار جریمه می کند.همه این اتفاقات به واسطه اعلام آماری رخ داد که می گفت آمریکایی ها 40درصد منابع غذایی مصرفی شان را بیرون می ریزند.

آسیایی های صرفه جو

اما در همین قاره آسیا هم که عمده منابع غذایی جهان را تامین می کند؛ کشورهایی هستند که بیش از بقیه قدر منابع غذایی شان را می دانند. یک نمونه آن؛ مالزی است که صغیر و کبیر را از بابت غذایی که بیشتر از اندازه اشتهایشان مصرف کنند، جریمه می کند. هندی ها هم اخیرا به جریان «بشقاب های پاک» پیوسته اند و در یک نمونه 7هزار رستوران شهر بمبئی از مشتریان خود دعوت کرده اند تا غذا را به اندازه نیاز خود سفارش دهند؛ در غیر این صورت جریمه 5روپیه ای به صورتحسابشان افزوده می شود.

اما پیشتاز این جریان در آسیا، کشور ژاپن است که با شعار «غذا به اندازه نیازمان بخوریم» مشتریان اسرافکار رستوران ها را 5یورو جریمه می کند. جالب اینجاست که در این کشور، اصناف و رستوران داران در برقراری این جریان حتی از دولت هم جدی تر بوده اند.

صرفه جویی به سبک عربی

شاید از عربستانی ها خیلی انتظار صرفه جویی نرود، اما اخیرا رستورانی در عربستان مشتریانی را که غذای سفارش داده خود را به طور کامل نخورند، جریمه میکند. رئیس رستوران «مرمر» در استان وهام عربستان برای مقابله با اسراف این تدبیر را اندیشیده است. او به رسانه ها گفته؛« بسیاری از مشتریان برای آن که اطرافیان خود را تحت تأثیر قرار دهند و پرستیژ و اعتبار اجتماعی خود را به رخ دیگران بکشـــــــــند، سفارش هایی بیش از اندازه می دهند، قصد آنها خوردن نیست، بلکه می خواهند در برابر دوستان خود، خودنمـــــــایی کنند.» او مدعی است؛ راهکار او تاکنون با واکنش مثبت مشتریان مواجه شده است
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
France
ناشناس
۰۶:۵۹ ۲۶ تير ۱۳۹۷
سلام سپاس از راهنمایی تون سوالی داشتم که پاسخش در اولین فرصت برایم لازم اسن.در کلاس درسی بنده مطرح کردم که انسان حق دارد از منابع اکوسیستم تا حدی نیاز و بفا برادشته کند و اجازه ی اسراف ندارد.یکی از حضار با مخالفت گفت این اندیشه در اروپا منسوخ شدهدو اتفاقا اسراف عامل ایجاد چرخه ی شغلی برای مردم می شود مصرف می کنند تا چرخه ی تولید بچرخد.بنده هیچ منبعی در تایید این اندیشه نیافتم.آیا میشه صحت یا سقم آنرا با سند با مقاله ای برایم توضیح بفرمایید؟
France
ناشناس
۰۶:۵۹ ۲۶ تير ۱۳۹۷
سلام سپاس از راهنمایی تون سوالی داشتم که پاسخش در اولین فرصت برایم لازم اسن.در کلاس درسی بنده مطرح کردم که انسان حق دارد از منابع اکوسیستم تا حدی نیاز و بفا برادشته کند و اجازه ی اسراف ندارد.یکی از حضار با مخالفت گفت این اندیشه در اروپا منسوخ شدهدو اتفاقا اسراف عامل ایجاد چرخه ی شغلی برای مردم می شود مصرف می کنند تا چرخه ی تولید بچرخد.بنده هیچ منبعی در تایید این اندیشه نیافتم.آیا میشه صحت یا سقم آنرا با سند با مقاله ای برایم توضیح بفرمایید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۵
با سلام، البته به تاریخ خبر توجه دارم ولی به تازگی مطالب ان در فضای مجازی منتشر شده است، برای بررسی صحت و سقم آن در اینترنت جستجو کردم و به اینجا رسیدم، در صورت امکان مرجع خبر را برای پاسخ به دوستان اعلام فرمایید، سپاس فراوان
آخرین اخبار