برنامه‌هایی در ۱۴۰ شبکه ماهواره‌ای با ۲۷۰۰ قسمت

۱۰ سریال عاشقانه و ۲۲ طلاق/ تلاش بی پایان ماهواره ها برای افزایش طلاق و فساد

آنچه که در این سریال های ماهواره ای قابل توجه است آن است که در اکثر این سریال ها نقش اول به زنان اختصاص داده شده است و یا نقش کلیدی در این سریال ها به زنان تعلق دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، بسیاری از مردم سعی می کنند تا برای گذران اوقات فراغت خود سریال ها را دنبال کنند. ماهواره و سریال های فارسی زبان نیز ۲۴ ساعته از شبکه های مختلف خود سریال هایی با قسمت های طولانی پخش می کند.

در حال حاضر بیش از ۱۴۰ شبکه تلویزیونی ماهواره ای به زبان فارسی وجود دارد، در این میان ۱۵ شبکه اختصاصی فیلم و سریال را به صورت ۲۴ساعته،  صدها فیلم و ده ها سریال را در هزاران قسمت برای مخاطبان ایرانی نمایش می دهند. تاکنون ۱۶۰ عنوان سریال در قالب ۲۷۰۰ قسمت از این شبکه ها پخش شده است.

آنچه که در این سریال های ماهواره ای قابل توجه است آن است که در اکثر این سریال ها نقش اول به زنان اختصاص داده شده است و یا نقش کلیدی در این سریال ها به زنان تعلق دارد.

در حقیقت شبکه های ماهواره ای فارسی زبان همواره به دنبال فرهنگ سازی و پیاده سازی سبک زندگی غربی بر نظام خانواده ایرانی است. چرا که در تمدن اسلامی، خانواده مهمترین و باارزش ترین بنیان به حساب می آید. بنابراین این شبکه ها با استفاده  پخش مداوم سریال های خود که هر کدام با هدف ایجاد و سبک سازی در زندگی مردم است، مدل های جدایی از خانواده را مطابق با سبک زندگی غربی و متضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی به تدریج وارد سبک زندگی خانواده های ایرانی می کنند.

بر اساس آمار ۳۰ درصد از سریال های ماهواره ای فارسی زبان در سال جاری محصول کشور ترکیه و تقریبا ۳۰ درصد دیگر آن به کشور آمریکا مربوط می شود.   کشورهای کانادا و انگلستان نیز به ترتیب ۴ و ۸ درصد از این بازار را به خود اختصاص داده اند تا سبک زندگی امریکایی و در حقیقت انسان امریکایی را ترویج کنند.

ویژگی های زنی که در سریال های امریکایی الگوسازی می شود

  • زنی شاغل که موفقیت های شغلی مهمترین ارزش زندگی او محسوب می  شود.
  •  زنی که اغلب با دو یا چند مرد ارتباط دارد و البته این روابط از نظر او امری عادی است که چیزی از ارزش او کم نمی کند.
  • اعتقاد چندانی به عشق نداشته و روابطش اغلب بر پایه لذت های جنسی یا دوستی های سطحی و زودگذر است
  •  زنی به ظاهر مقتدر که وابستگی زیادی به خانواده، پدر و حتی شوهر ندارد.
  • در برخی موارد چندین ازدواج ناموفق را تجربه کرده و از این رو مجاب شده است که کاملا شخصیتی مستقل از خانواده و همسرش داشته باشد.
  •  مصرف شراب ،سیگار و امثال آن، تفریح عادی اوست و گاه در این زمینه زیاده روی می کند.

مشخصه های بارز و مشترک زن ترک در سریال های ترکیه ای

  • زنی سنتی(دارای نشانه هایی از سنت های فرهنگی ترکیه) که در مرحله گذار به مدرنیته است.
  • همواره در تلاش برای کسب برتری های ظاهری و خودنمایی و فخرفروشی است.
  •  چشم و هم چشمی و رقابت های زنانه از بارزترین مؤلفه هایشخصیتی اوست.
  •  به دنبال مدگرایی و تنوع طلبی درظاهر به ویژه در پوشش و لباس است.
  •  اهل ریخت و پاش، تجمل و اهتمام به رسومات پرخرج در جشن ها و مهمانی هاست.
  •  خیانت به عشق را جایز نمی داند ولی برای رسیدن به عشق خود خیانت به خانواده و شوهرش را جایز می شمرد.
  • در شرایط بحرانی خاص و البته به ندرت شراب، سیگار وامثال آن پناه می برد.اما مصرف اندک مشروبات الکلی درمهمانی ها برایش امری عادی است.
  • در واقع زن ترک در سریال های ماهواره ای فارسی زبان درحال مدرنیته شدن و تبدیل شدن به زن امریکایی است واین تغییر و تجول درقالب سریال های تاثیرگذاری که گاه در۴۰۰ قسمت تولید می شوند به بیننده القا می شود.

با توجه به اینکه کرامت زن در اسلام دارای جایگاه خاصی است و اسلام برای نقش مادری و همسری زن ارزش خاصی قائل است بنابراین بخش عمده ای از اهداف این شبکه ها بر روی این نقش حساس در خانواده ایرانی می چرخد.

روابط عاشقانه مثلثی و چندضلعی از دیگر  سبک‌های زندگی غربی است که در این سریال‌ها به صورت گسترده ای نمایش داده می‌شود. از ۲۰ درام عاشقانه‌ای که در بهار ۹۳ از شبکه های ماهواره‌ای پخش‌شده است، ۱۵سریال به طور خاص مبتنی بر همین عشق‌های چندضلعی است. و این به تصویر کشیدن‌ها با نیت عادی‌سازی این روابط نامشروع صورت می‌گیرد و تأسف‌بارتر آنکه در این زنجیره‌ها این روابط میان زنان و مردان همسردار صورت می‌گیرد.

از سویی دیگر در دیالوگ‌هایی که در این سریال‌ها ردوبدل می‌شود، سازنده این سریال‌ها به دنبال آن است تا تولد فرزندان نامشروع را هم مشروعیت و هویت ببخشد و این‌گونه به بیننده القا کند که فرزند نامشروع رابطه نامشروع رابطه‌ای عاشقانه است و فرزند صالح تنها یادگار حاصل از آن عشق است.

بر اساس آمار ۷۴درصد این سریال‌های فارسی‌زبان مروج یا توجیه‌کننده روابط نامشروع هستند.

اگرچه در فرهنگ اسلامی، حق حیات برای انسان نامشروع نیز حتی در دوران جنینی مانند انسان مشروع  بوده و از این حیث فرقی با یکدیگر ندارند و نگاهی به فراوانی سقط‌جنین مشروع در سریال‌های ماهواره‌ای قابل‌توجه است !

از دیگر عملیات‌های روانی که در این سریال‌ها به‌شدت دنبال می‌شود، ترویج برهنگی در پوشش، ترویج و تشدید مدگرایی و ارائه مدهای روز، تقلیل حجاب اسلامی و نیز تبلیغ استفاده از لوازم‌آرایش و لباس‌های تنگ و محرک است. ازجمله شگردهای این سریال‌ها در راستای تضعیف حجاب آن است که اغلب افرادی که در سریال‌های ترکی و هندی حجاب دارند، افرادی بدطینت، خشن و سنتی می‌باشند. زنانی که در زندگی پیشرفت کرده  و یا به دانشگاه می‌روند و دارای مناصب شغلی بالا هستند بی‌حجاب می‌باشند.

لباس شخصیت‌هایی که هرگز با زن مسلمان ایرانی هیچ سنخیتی ندارند

البته برخی از سابت های ایرانی نیز  از این فرصت استفاده کرده و برای زنان ایرانی لباس شخصیت‌های معروف سریال‌های ماهواره را طراحی می کنند .

سازندگان سریال‌های ماهواره‌ای و غذای بینندگان

آشپزی بخش لاینفک زندگی است، بنابراین طراحان سریال‌های فارسی زبان برای این موضوع مهم نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند و برای مصرف مشروبات الکلی، گوشت و غذاهای حرام و اندیشه غربی در آشپزی به‌صورت گسترده تبلیغ می‌کنند.

نمایش پرسود بودن کارخانه مشروب سازی،نمایش مکرر،جذاب و متنوع از بارهای شراب به‌عنوان بخشی ازطراحی منزل( که متأسفانه به طراحی وسایل چوبی منازل ما ورود پیداکرده است)، نمایش شراب به‌عنوان اولین دارو در رفع سردردها و خستگی‌ها ، رفع افسردگی و خلاصی از دغدغه‌ها، نماش شراب به‌عنوان عامل پخت بهتر گوشت و نمایش چهره‌ای خشونت‌طلب و ریاکار از افرادی که با مشروب‌فروشی‌ها مبارزه می‌کنند.

۱۰ سریال عاشقانه و ۲۲ طلاق

یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروزه جامعه ما را مورد تهدید قرار داده است مسئله طلاق است و نکته قابل‌توجه اینکه در ۱۰ سریال عاشقانه‌ای که در بهار ۹۳ تنها از شبکه "جم تی وی" پخش گردید ۲۲ طلاق و یا برهم خوردن عقد و نامزدی در این سریال‌ها رخ‌داده است.

در سریال‌های فارسی‌زبان،داشتن صفحه فیس بوک یک ضرورت در زندگی تلقی می‌شود ، برای مثال در شبکه فارسی وان به شکل اختصاصی تبلیغ، ترویج و آموزش استفاده از فیس بوک در داستان‌ها گنجانده‌شده است.

تبلیغ خانه‌های مجردی از دیگر اهدافی است که این شبکه‌ها به‌صورت خاص به دنبال هویت دادن به این نوع سبک زندگی کردن غربی هستند آنان با تحریک لذت طلبی افراد می‌خواهند جوانان را از مسئولیت‌پذیری و داشتن زندگی مشترک و خانواده سالم دور کنند.

تأسف‌بارتر از همه اینکه طبق آمار موجود دلیل اصلی حضور این مهمان ناخوانده غرب‌زده و نامأنوس بافرهنگ ایرانی اسلامی، چشم.هم‌چشمی است، چشم و هم‌چشمی ای‌که این بار به قیمت فروپاشی کانون گرم خانواده‌ها، بی‌حیایی و بلوغ زودرس کودکان این خانه‌ها تمام می‌شود.

برچسب ها: وبگردی ، سریال ، ماهواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
به جزفاحشه گری وبی غیرتی خانواده هیچ پیام دیگری توای سریالها نیست